۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین سردار دل‌ها ستاره‌ای که گذر زمان بر فروغش می‌افزاید
کد خبر: ۳۶۶۶۰۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ ساعت: ۱۲:۴۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از ابعاد شخصیتی حاج قاسم به زبان هنر؛

سردار دل‌ها ستاره‌ای که گذر زمان بر فروغش می‌افزاید

هر چه می‌گذرد واکاوی شخصیت، منش و رفتار شهید حاج قاسم سلیمانی بر درخشش و عظمت کار این ستاره پرفروغ می‌افزاید و دریچه‌هایی تازه در مقابل دیدگان ما می‌گشاید.

سردار دل‌ها ستاره‌ای که گذر زمان بر فروغش می‌افزاید
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با وجود گذشت چهار سال از شهادت بزرگ مرد تاریخ‌ساز جهانی، شهید حاج قاسم سلیمانی همچنان بسیاری از زوایای زندگی آن شهید بزرگوار آنطور که باید بر همگان روشن نیست.

هر‌چه زمان می‌گذرد با تولید فیلم‌ها و مستندهای روایت‌گونه بیشتر درباره زندگی شهید سلیمانی، پرده‌های غفلت کنار رفته و زوایای تازه‌تری از ابعاد شخصیتی سردار دلها رخ‌نمایی می‌کند.

قطعا واکاوی شخصیت، منش و رفتار حاج قاسم سلیمانی بر درخشش و عظمت کار این ستاره پرفروغ می‌افزاید و دریچه‌هایی تازه در مقابل دیدگان ما می‌گشاید.

مردی که با نفوذ در اعماق دل همه مردم از هر نوع سلیقه و گرایش دینی و مذهبی سردار دلها نام گرفته و برای همیشه تاریخ زنده و جاودان باقی خواهد ماند.

محسن نجفی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، با گرامیداشت یاد و خاطره سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: شهید سلیمانی، سردار بزرگ سپاه اسلام و در حقیقت اسطوره و الگوی بی‌بدیل و چهره فراموش نشدنی ملت بزرگ و متمدن ایران اسلامی است.

وی افزود: این شهید بزرگوار در یک برهه بسیار حساس مدافع مرزها و حریم اعتقادی-دینی مسلمانان و شیعیان بوده و هم اینکه از مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی دفاع کرد و همراه با مدافعان حرم حماسه بزرگی را خلق کرد و کاری را به سرانجام رساند که در تاریخ اسلام برای همیشه ثبت و ضبط شد و به یادگار خواهد ماند.

*اوج تجلی مبانی اعتقادی و ملی شهدا در وصیتنامه آنان ظهور و بروز دارد

نویسنده حوزه انقلاب اسلامی و ادبیات پایداری تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی و همه شهدا دارای یک شخصیت برجسته بودند و با توجه به مبانی اعتقادی که داشتند اوج تجلی مبانی اعتقادی و دینی و ملی این بزرگواران علاوه بر عملکرد آنان، در وصیتنامه آنها ظهور و بروز دارد.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌مندی از ابزارهای هنری در معرفی شخصیت حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی را با زبان هنر برای نسل امروز و فردای جامعه ایرانی و همه جهانیان به تصویر بکشیم در ابتدای امر باید مختصات فکری این شخصیت بزرگوار را مورد مداقه قرار دهیم تا متناسب با آن به تبیین و تولید آثار هنری اقدام کنیم.

نجفی به فرازهایی از وصیتنامه شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: وصیتنامه شهید دارای نکات مهم فراوانی است و در حقیقت ایشان سیره عملی ائمه اطهار را سرلوحه زندگی خویش قرار داده و از مبانی اعتقادی توحید و امامت و ولایت و نبوت گرفته تا معاد و ولایت‌پذیری و بصیرت در وصیت نامه شهید سلیمانی به روشنی مشهود است.

وی بیان کرد: یکی از نکاتی که حاج قاسم بسیار بدان تاکید و تایید داشتند این بود که جمهوری اسلامی، حرم است و چنانچه مورد خدشه قرار بگیرد دیگر حرم‌ها هم نخواهند ماند.

این نویسنده قزوینی عنوان کرد: شهید سلیمانی در وصیتنامه خود به اهمیت خیمه ولایت برای شیعیان و اهل تسنن اشاره دارند که باید همگان حول محور آن گرد هم آیند.

وی ادامه داد: متاسفانه هنرمندان نتوانستند با شناخت درست و همه جانبه وصیتنامه حاج قاسم، با ابزارهای هنری برای خلق آثار پیرامون ابعاد مختلف شخصیتی ایشان اقدام جدی‌ای داشته باشند.

نجفی یادآور شد: حقیقتی که حاج قاسم به آن اشاره دارند خیمه و حرم جمهوری اسلامی است که اگر خدای ناکرده مورد آسیب و تهدید قرار بگیرد دیگر حرم‌های اهل بیت(ع) هم مورد تعرض قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه خیمه و حرم جمهوری اسلامی را کسی هدایت و راهبری می‌کند که حاج قاسم توصیه به اطاعت از فرامین ایشان دارند؛ اضافه کرد: با زبان هنر می‌توان اقدامات تاثیرگذار فراوانی را محقق ساخت و نشان داد که جمهوری اسلامی به واقع حرم بوده و ولایت یک خیمه است که خارج از آن نمی‌توان در مسیری درست به سوی سعادت دنیوی و اخروی رهنمون شد.

*به تصویر کشیدن مختصات فکری سردار سلیمانی با هنر نمایش

این فعال فرهنگی تصریح کرد: پس از گذشت سالیان سال از رشادت، جانفشانی و مجاهدت‌های مدافعان حرم هنوز نتوانستیم یک فیلم موثر و برنامه هنری شایسته از این عزیزان تولید کنیم و مختصات فکری حاج قاسم را به تصویر بکشیم.

*لزوم خلق آثار هنری قوی در مورد شهید سلیمانی برای مقابله با تحریف دشمنان

وی خاطرنشان کرد: دشمن با استفاده از هالیوود و غول رسانه‌ای به راحتی مفاهیم و اهداف خود را به جهانیان القا می‌کند اما ما هنوز به اهمیت این موضوع آنطور که شایسته است در عمل پی نبرده‌ایم.

*هنر تئاتر و سینما، زبانی گویا و ماندگار در تبیین شخصیت شهید سلیمانی است

تاکید کرد: ضرورت دارد با ابزار هنری به ویژه هنر تئاتر و سینما که زبان گویاتر و برنده‌تری نسبت به سایر ابزارهای هنری است در مسیر تبیین شخصیت شهید سلیمانی همت شود.

وی عنوان کرد: آنچه شخصیت حاج قاسم سلیمانی را از دیگران متمایز می‌سازد متخلص بودن اعمال و رفتار ایشان به اخلاق و آداب اسلامی و دوری از سطحی نگری است و همین امر موجب شد تا همه آحاد جامعه با هر سلیقه و اعتقادی، شهید سلیمانی را قبول داشته و از شهادت ایشان غمگین شوند.

این نویسنده قزوینی گفت: ما در همه حوزه‌ها نیازمند وجود افرادی همچون سردار سلیمانی هستیم که تربیت شده مکتب حسینی بوده و اعمال و گفتار آنان با هم یکی است.

وی با بیان اینکه وجود شخصیت‌های والامقام از جنس حاج قاسم از برکات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است، افزود: البته افرادی از این قبیل در میهن اسلامی ما فراوان هستند که به شکل گمنام زندگی می‌کنند.

*حاج قاسم به دور از گرایش‌های سیاسی فقط به اصل انقلاب و نظام می‌اندیشید

نجفی بیان کرد: حاج قاسم فردی خودساخته بود که به دور از گرایش‌های سیاسی فقط به اصل انقلاب و نظام و دین و مصالح ملی و منافع مردم می‌اندیشید و این موارد برای ایشان حائز ارزش و اهمیت بود.

*ضرورت پرداختن به امور ریشه‌ای در مباحث فرهنگی

وی در پایان گفت: متاسفانه دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی بیشتر به مباحث سطحی و کارهای گزارشی و آماری روی آورده‌اند در حالیکه باید به مباحث ریشه‌ای و زیربنایی پرداخته شود.

به گزارش صبح قزوین، هرچند سردار سلیمانی سال‌ها در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب و نظام در حال ایثار و جانفشانی بود اما نام او زمانی در ابعاد وسیع جهانی پرآوازه شد که جنایات و وحشیگری‌های داعش در کشور عراق و سوریه به اوج خود رسید.

شهید سلیمانی با دلاورمردی و شجاعت بی‌نظیر خود به چهره‌ای محبوب در میان ایرانیان و جهان اسلام تبدیل شد به طوریکه تمام مردم و سیاستمداران فارغ از جناح‌های سیاسی همگی به نیکی از حاج قاسم سلیمانی نام می‌برند.

حاج قاسمی که با اخلاص خود مردی از جنس مردم و انقلاب بود و همه عمر پربرکت خود را وقف نظام و انقلاب کرده و در نهایت به نماد مقاومت در برابر استکبار جهانی بدل گشت.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان