۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین مکتب مقاومت ریشه در ایدئولوژی دینی دارد
کد خبر: ۳۶۶۵۰۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۶ ساعت: ۱۴:۱۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره):

مکتب مقاومت ریشه در ایدئولوژی دینی دارد

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: جنبش‌هایی که در کشورهای مختلف صورت گرفته ریشه ایدئولوژی و دینی ندارند بلکه برای رهایی از استبداد مقطعی و زمانی است، اما افق دید جبهه مقاومت افقی آخرالزمانی است.

مکتب مقاومت ریشه در ایدئولوژی دینی دارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، سیدعلی قاسم‌زاده در چهارمین رویداد بین‌المللی و اولین همایش ملی؛ مُقاومَت و جَهانِ آیَنده در سالن اجتماعات امیرکبیر دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: موضوع مقاومت و دلاوری در فرهنگ ایرانی اسلامی ما ریشه دارد، ایران ما از نظر جغرافیایی بارها در معرض هجوم بیگانگان قرار گرفته است و با مقاومت توانسته خود را از بند استعمار نجات دهد.

وی افزود: از نظر ایدئولوژی نیز قیام عاشورا، فرهنگ ایثار و شهادت با فرهنگ ایرانی تنیده است.

رئیس‌ دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) بیان کرد: جبهه مقاومت و همه جریانات مقاومت و پایداری در کشورهای دیگر یک قرابتی با جریان عاشورا دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای جهان از آفریقا تا سوریه، یمن و... متاثر از ديدگاه ضداستعماری ما در حوزه مقاومت هستند.

قاسم‌زاده خاطر نشان کرد: البته جنس مقاومت امروز متفاوت است، ما باید از مکتب مقاومت صحبت کنیم نه یک جریان فکری و یا جنبش؛ این مکتب آسمانی و ریشه‌دار که متاثر از قیام حسینی است‌.

وی با بیان اینکه فرهنگ عاشورا باعث شده ما در عرصه مقاومت میدان‌دار جبهه مقاومت باشیم، افزود: بعد از جنبش‌هایی که در صده اخیر از نهضت سیدجمال‌الدین اسدآبادی تا نهضت مشروطه و قیام مردمی برای ملی شدن صنعت نفت اتفاق افتاد، هم اکنون در زمان بعد از انقلاب‌اسلامی تفکر مقاومت به صورت کاملاً مشهود در منطقه شکل گرفته که شاهد بروز و ظهور آن هستیم.




مکتب مقاومت ریشه در ایدئولوژی دینی دارد

رئیس‌ دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) بیان کرد: جنبش‌هایی که در کشورهای مختلف صورت گرفته ریشه ایدئولوژی و دینی ندارند بلکه برای رهایی از استبداد مقطعی و زمانی است، اما افق دید جبهه مقاومت افقی آخرالزمانی است.

وی افزود: اگر در جبهه مقاومت قرار است پایداری رخ بدهد، به دنبال رسیدن به مدینه فاضله در جهان آخرالزمانی است، مقاومتی که در این جبهه شکل گرفته خاموش شدنی نیست ما در حوزه مقاومت شاهد اتفاقات مبارکی برای تمهیدات مقدمات ظهور هستیم.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه مکتب مقاومت فراملی است، تاکید کرد: این مکتب مختص جغرافیای خاصی که بگوییم در آن شکل گرفته نیست، اگرچه شیعه طلایه‌دار آن است اما بسیاری از مردم جهان و اهل‌سنت براساس این مکتب قدم برمی‌دارند و عمل می‌کنند.

رئیس‌ دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با بیان اینکه نگاه مقاومت نگاه گفتمانی انترناسیونالیسم اسلامی است، بیان کرد: نگاه فراملی‌گرایی این جنبش می‌تواند به یک افق روشن ختم شود و آن ظهور حضرت حجت(عج) است.

وی ادامه داد: در بسیاری از نهضت‌هایی که در جهان شاهد آن هستیم، یکسری روشنفکرنما جنبش را با هدف بیداری اجتماعی و اهداف مختلف شکل داده‌اند که مبتنی بر سود و منفعت حزبی است، اما آنچه در جبهه مقاومت شاهد هستیم مقاومت مبتنی بر منافع حزبی نبوده و افقی بلند و دوردست دارد.

قاسم‌زاده یادآور شد: در جبهه مقاومت شاهد ظهور مجاهدانی هستیم که میدان‌دار عرصه‌هایی هستند و در آن عرصه الگوسازی می‌کنند، به عبارتی ما در جریان‌های روشنفکری الگوسازی نداریم اما در جبهه مقاومت الگوهایی داریم مانند شهید سلیمانی که هر کدام خود می‌توانند یک مکتب باشند.


هدف مقاومت رسیدن به اتحاد اسلامی است

وی افزود: جبهه مقاومت امروزی یک کنشگر به معنای واقعی است، چرا که بسیاری از نهضت‌ها توده‌هایی هستند که برای منافع مقطعی خود گام برمی‌‎دارند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: مکتب جبهه مقاومت مکتب کرامت محور و انسانی است، بسیاری نهضت‌ها منافع مقطعی و منطقه‌ای دارند، اما مکتب مقاومت در برگیرنده کرامت انسانی است.

وی گفت: مکتب مقاومت فارغ از هرگونه تعصب نژادی است، اگر چه تشییع طلایه‌دار این جبهه بوده، اما در آن تعصب نژادی معنا ندارد چرا که نگاه بلند انسانی بر آن حکم‌فرماست.

رئیس‌ دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) هدف جبهه مقاومت را اتحاد در جهان اسلام دانست و افزود: نگاه تفرقه‌انگیزی که در بسیاری در جنبش‌ها رخ می‌دهد در این مکتب جایگاهی ندارد و غایت آن از بین رفتن تفکر استبدادی استکبار جهانی و همچنین تفکر نژادبرتری صهیونیستی است.

وی تاکید کرد: جهان آینده بیش از آنکه برای جبهه مقاومت آسیب‌زا باشد، برای غرب و کشورهای استعماری وحشتناک خواهد بود، به سبب این بیداری که در طبقات مختلف جامعه شاهد آن هستیم، اگر زمانی با ترور رسانه‌ای جبهه مقاومت را تروریسم می‌خواندند اما امروز در دل آمریکا جریان مردمی آگاه شدند که جبهه مقاومت جبهه حق است و جنگ رسانه‌ای آنان شکست خورده است.

قاسم‌زاده در پایان گفت: قطعا در آینده شاهد حضور جریاناتی خواهیم شد که فراتر از جبهه کنونی شکل گرفته و این مکتب عظیم الهی به مدینه فاضله خود یعنی ظهور حضرت مهدی(عج) خواهد انجامید و مردم جهان طعم آزادی و عدالت را خواهند چشید.

انتهای خبر/2001
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان