۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین شناسایی ۵۲ روستای قزوین با خطرپذیری بالا در حوادث طبیعی
کد خبر: ۳۶۶۴۵۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۴ ساعت: ۷:۴۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین خبر داد:

شناسایی ۵۲ روستای قزوین با خطرپذیری بالا در حوادث طبیعی

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: از اواخر سال گذشته روستاهای سطح استان مورد رصد قرار گرفتند که علاوه خطر لغزش، روستاهایی که در معرض فرونشست زمین، سیل یا سوانح دیگری که منجر به خطرات بالا می‌شد، پالایش شدند که در مجموع ۵۲ روستا با خطر بالا شناسایی شده است.

شناسایی ۵۲ روستای قزوین با خطرپذیری بالا در حوادث طبیعی
محمدرضا علیمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به مخاطرات طبیعی که استان قزوین را تهدید می‌کنند، اظهار کرد: قزوین جزو استان‌هایی است که تقریباً در معرض اکثر حوادث و مخاطرات طبیعی به غیر از حوادث دریایی و آتشفشانی قرار دارد.

وی افزود: استان قزوین در معرض حوادثی همچون سیل، زلزله، لغزش زمین، خشکسالی، سرمازدگی، طوفان، تگرگ و مواردی از این دست قرار دارد، کما اینکه در چندسال اخیر موضوع ریزگرد و آلودگی هوا نیز به این موارد اضافه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین تصریح کرد: برخی از این حوادث مانند سیل و زلزله تلفات جانی و مالی دارد، برخی مانند سرمازدگی و خشکسالی خسارات مالی به بار خواهد آورد، البته محیط زیست را در معرض خطر قرار خواهد داد.

سیل و زلزله مهمترین تهدید استان قزوین

وی زلزله را جزو مهم‌ترین مخاطرات استان نامید و افزود: همانگونه که در چند روز گذشته زلزله 3/4 ریشتری الوند را پشت سر گذاشتیم که خوشبختانه خسارات چندانی نداشت، استان قزوین در مسیر گسل‌های زیادی واقع شده که از جمله آن می‌توان به گسل‌ ایپک در منطقه بوئین زهرا، گسل شمال شهر قزوین، گسل الموت‌رود و گسل آوج اشاره کرد.

علیمی بیان کرد: در حوزه لرزه‌خیزی جزو استان‌های با خطر بالا هستیم، همچنین با توجه به رودخانه‌های زیادی که در سطح استان داریم مخاطره سیل مناطق شهری و روستایی ما را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: اکثر روستاهای ما در مسیل رودخانه قرار دارند که خطر سیل‌پذیری را در استان ما بالا می برد، اما با وجود مخاطرات سیلی فراوان در استان به دلیل اطلاع‌رسانی به موقع و اقدامات پیشگیرانه خوبی که در زمینه لایبروبی و پاکسازی زیر پل‌ها و رفع تصرفات و آزادسازی حریم رودخانه انجام دادیم توانستیم به نوعی این خطر را مدیریت کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با بیان اینکه امسال موضوع لایروبی رودخانه‌ها را به جد پیگیری می‌کنیم، خاطرنشان کرد: برخی اقدامات ما در زمینه مدیریت سیل در سطح کشور بی‌نظیر بوده و از توان نهادهایی چون راهداری، شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای، ستاد اجرای فرمان امام(ره) و غیره برای ساماندهی و کنترل سیل استفاده شده است.

وی افزود: در حوادثی چون زلزله بیشتر تمرکز روی نظام مهندسی برای ساخت‌و‌ساز ایمن و مقاوم‌سازی است، همچنین شهرداری‌ها که موضوع کنترل و نظارت بر ساخت‌و‌ساز را برعهده می‌گیرند، ما در سازمان مدیریت بحران دوره‌های متعددی برای ناظران گذاشتیم تا در زمینه نظارت بر عملکرد نظام مهندسی و ساخت‌و‌سازها بهتر عمل کنند.

علیمی گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر قانون بحران تصویب شده و تمام طرح‌های هادی روستاها، طرح تفصیلی شهرها و روستا باید پیوست کاهش خطر داشته باشند تا در برابر حوادثی چون سیل و زلزله ایمن باشند که کنترل آن بر عهده راه و شهرسازی است.

بیشترین تلاش مدیریت بحران در پیاده‌سازی مرحله پیشگیری و آمادگی است

وی با اشاره به چهار رویکرد آمادگی، پیشگیری، پاسخ به بحران و بازسازی در مدیریت بحران بیان کرد: بیشترین تلاش ما در پیاده‌سازی مرحله پیشگیری و آمادگی است، در این راستا چندین مانور عملیاتی و اجرایی به صورت استانی و شهرستانی برگزار کرده تا آمادگی دستگاه‌ها در مواجهه با خطرات را بسنجیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین ادامه داد: در حوزه پیشگیری و ایمن‌سازی نیز اقدامات خوبی نظیر برگزاری بیش از 40 دوره‌های آموزشی و رصد مناطق حادثه‌خیز انجام شده که همچنان در حال پیگیری است.

وی اظهار کرد: از اواخر سال گذشته روستاهای سطح استان مورد رصد قرار گرفتند که علاوه خطر لغزش، روستاهایی که در معرض فرونشست زمین، سیل یا سوانح دیگری که منجر به خطرات بالا می‌شد، پالایش شدند که در مجموع 52 روستا با خطر بالا شناسایی شده است.

علیمی تاکید کرد: روستاهای شناسایی شده برای مباحث مطالعاتی به پژوهش‌گاه سوانح طبیعی کشور معرفی شدند که فعالیت‌های مطالعاتی آنها در جریان است و پس از مشخص شدن نتایج، اقدامات عملیاتی مورد نیاز برای روستاهای مورد نظر انجام خواهد شد.

وی خشکسالی را از دیگر مخاطرات طبیعی که استان خصوصاً در سال‌های اخیر با آن مواجه خواند و گفت: خشکسالی طی چند سال گذشته در بخش کشاورزی خسارات فراوانی متوجه استان ما کرده است، به طوری که طبق بند خ ماده 33 سال گذشته جزو پنج استانی بودیم که توانستیم تسهیلاتی را به کشاورزان آسیب‌دیده از خشکسالی پرداخت کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین افزود: برای عبور از شرایط بحران خشکسالی موضوع ترویج الگوی کشت مناسب توسط جهادکشاورزی و منابع طبیعی استان پیگیری می‌شود.

این مسئول با اشاره به آمادگی استان برای مواجهه با برف و یخ‎زدگی بیان کرد: در جلسه‌ای که روز شنبه در ستاد مدیریت بحران ویژه طرح زمستانه داشتیم، از همه دستگاه‌های امدادی خواستیم که تجهیزات و امکانات امدادی خود را مورد ارزیابی قرار دهند

وی تصریح کرد: از همه شهرداری‌های استان خواستیم با تشکیل ستاد ویژه طرح زمستانه تجهیزات خود را به روزرسانی کنند و اگر کمبودی دارند از همین حالا با انعقاد قرارداد از تجهیزات پیمانکاران و بخش‌های این بخش استفاده کنند تا در زمینه تجهیزات در زمان بحران دچار مشکل نشوند

علیمی در پایان گفت: خوشبختانه تجهیزات استان در رویارویی با فصل سرما و بحران‌های احتمالی آن در حد قابل قبولی بوده و آمادگی خوبی نیز برای مقابله با این مخاطرات در سطح استان وجود دارد، امید است که با تعامل و همکاری دستگاه‌ها بحران چندانی در زمینه حوادث طبیعی و فصل سرما نداشته باشیم.
 
انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان