۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین جزئیات اصلاح قانون صندوق‌های بازنشستگی
کد خبر: ۳۶۶۱۹۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۱۴ ساعت: ۱۴:۵۴ ↗ لینک کوتاه

زنگنه تشریح کرد؛

جزئیات اصلاح قانون صندوق‌های بازنشستگی

سخنگوی کمیسیون تلفیق با تشریح اصلاحات صندوق‌های بازنشستگان گفت: در برنامه هفتم، بازنشستگی با ۳۰ سال سابقه یا کمتر همچنان امکان‌پذیر است.

جزئیات اصلاح قانون صندوق‌های بازنشستگی

به گزارش حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، به نقل از دانا، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی و اهمیت پیش‌بینی این اصلاحات در برنامه هفتم اظهار کرد: فصل پنجم لایحه برنامه هفتم توسعه که از سوی دولت به مجلس ارسال شده به بحث ساماندهی و اصلاح صندوق‌های بازنشستگی مرتبط است، در این فصل بسته‌ای برای بازنشستگان دیده شد که بخشی از آن افزایش حقوق  بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق شاغلین بود، که در صحن مجلس قطعی و به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

مجلس اکثر اصلاحات شاخصه‌ای دولت برای صندوق‌های بازنشستگی را رد کرد و بر قوانین جاری تأکید داشت

وی با تأکید بر اینکه در کنار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برخی اصلاحات نهادی، ساختاری و مدیریتی را نیز داشتیم، عنوان کرد: در برخی اصلاحات نمایندگان مردم در مجلس به جهت اینکه بار را از روی دوش بازنشستگان، کارگران و کارمندانی که در شرف بازنشستگی هستند بردارند، تلاش کردند تا حداکثر کمک به معیشت بازنشستگان را در نظر بگیرند.

زنگنه افزود: به جز بحث افزایش سن بازنشستگی یا سنوات خدمت، مجلس تقریباً اکثر اصلاحات شاخصه‌ای دولت را رد کرد و بر روی قوانین جاری تأکید نمود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه مجلس مقرر شد به‌صورت پلکانی افزایش سنوات خدمت اعمال شود گفت: در بند پنجم این افزایش، مطرح شد که حداکثر سنوات خدمت ۳۵ سال باشد.

با وجود اینکه سقف سنوات ۳۵ سال است، امکان بازنشستگی با ۳۰ سال سابقه یا کمتر همچنان باقی است

زنگنه با اشاره به این موضوع که باید به بازنشستگان اعلام کنم که افزایش پلکانی به‌جای خود باقی است؛ اما سقف سنوات ۳۵ سال است و از سوی دیگر افرادی که با ۳۰ سال خدمت بازنشسته شوند، سنوات آنان کامل خواهد بود و مشکلی برای بازنشستگی نخواهند داشت، اگر کسی بخواهد با ۳۰ سال خدمت یا زودتر از موعد بازنشسته شود، مانعی برای بازنشستگی او در این لوایح وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در تبصره ۶ ماده پنجم لایحه بودجه این اختیار را به شاغلین داده ایم تا اگر بخواهد بعد از ۳۰ سال خدمت بازنشسته شود، افراد بدون توجه به سن ۶۲ سال می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند و دستگاه مربوطه نیز باید با تقاضای این افراد موافقت کند.

به جز سنوات خدمت، کلیه قوانین جاری در صندوق های بازنشستگی باقی هستند

وی ادامه داد: سایر قوانین بازنشستگی در صندوق سازمان تأمین اجتماعی و در صندوق‌های کشوری و لشکری به‌جای خود باقی هستند و تنها سنوات خدمت را به‌صورت پلکانی برای آقایان تا ۳۵ سال و برای خانم‌ها تا ۳۰ سال قرار داده‌ایم و حداکثر سن برای بازنشستگان آقا ۶۲ سال و برای بانوان ۵۵ سال تعیین شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اگر سن فردی به ۶۲ سال برسد اما سنوات وی به ۳۵ نرسیده باشد می‌تواند تقاضای بازنشستگی کند، که با این مصوبه نگرانی‌ بازنشستگان و کارمندان و افراد در شرف بازنشستگی هستند مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه این مصوبه از سال ۱۴۰۳ شروع می‌شود و برای کسانی که در سال‌های ۲۸ و ۲۹ خدمت هستند هیچ تغییر اتفاقی نمی‌افتد توضیح داد: این بدان معنی است که برای افرادی که در سال بیست و هفتم خدمت خود هستند تغییرات اعمال می‌شود و باید به جای ۳۰ سال، ۳۰ سال و ۲ ماه خدمت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: افزایش سنوات خدمت پلکانی است و در نهایت حداکثر سنوات الزامی برای آقایان ۳۵ سال و برای خانم‌ها ۳۰ سال مشروط به اینکه به سقف سنی ۶۲ سال آقایان و ۵۵ سال سن خانم‌ها نرسیده باشند، اگر به این محدودیت سنی برسند سنوات خدمت کاهش پیدا می‌کند.

انتهای خبر/1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان