۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین جوشش چشمه نور از دل دانشگاه‌ بین‌المللی قزوین
کد خبر: ۳۶۶۰۲۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۲ ساعت: ۱۶:۴۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

جوشش چشمه نور از دل دانشگاه‌ بین‌المللی قزوین

اضافه شدن رشته جدید مهندسی شتابگر ذرات در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین موجب رونق در پروژه چشمه نور خواهد شد، پروژه ای که بیش از ۱۲ سال است هنوز به مرحله اجرایی و ساخت نرسیده است.

جوشش چشمه نور از دل دانشگاه‌ بین‌المللی قزوین
به گزارش خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌قزوین»، طرح چشمه نور ایران «شتابگر ملی ایران» از بزرگترین پروژه‌های علمی کشور محسوب می‌شود که از چند سال پیش اجرای آن در استان قزوین کلید خورده که قرار است  در چند فاز این طرح اجرا شود که آثار توسعه‌ای بسیاری را در زمینه‌های مختلف برای کشور و استان به همراه خواهد داشت.
 
این طرح به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های علمی کشور در راستای سند چشم انداز ۱۴۰۴ در سال ۸۸ و با ابلاغ مقام معظم رهبری مد ظله العالی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید و مأموریت اجرای این طرح بزرگ ملی به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی سپرده شده است.

در سال ۹۰ طبق تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ۵۰ هکتار از زمین‌های دانشگاه در مجاورت پارک علم و فناوری در جاده باراجین به این پروژه اختصاص یافت.

این پروژه بیش از 12 سال است که با وجود تلاش‌های مسئولین هنوز به بار ننشسته و هنوز در مرحله مطالعات و امکان‌سنجی است.

چندی پیش فاطمه محمدبیگی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین در خصوص پروژه چشمه نور گفته بود: چشمه نور یک چشمه زاینده فناوری و شالوده‌شکن ۲۷ رشته علمی در ایران و خاورمیانه بوده و اگر این پروژه به زمین بخورد ظلم است؛ چراکه با تحقق این پروژه می‌توانیم پذیرای دو هزار پژوهشگر و بیش از ۲۰۰ دانشمند رده برتر بوده و چشمه‌ای جوشان از انوار علم داشته باشیم تا قدرت علمی و فناوری ایران در دنیای آینده رخ‌نمایی کند.

وی همچنین گفته است: استان قزوین به توسعه شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری و شهرک تولید محتوا نیاز دارد زیرا به دلیل نزدیکی به تهران و ۳۳ میلیون جمعیت شمال غرب به خوبی می‌توانیم پذیرای این موضوعات باشیم.

همچنین به گفته آرش صادقی‌پناه معاون علمی فنی چشمه نور این پروژه آزمایشگاهی علمی مبتنی بر شتابگر سنکروترون است که در سازه‌ای یکپارچه با زیربنای بیش از ۵۰ هزار متر مربع در شمال شهر قزوین در دست ساخت است که در گام اول، ساختمان آزمایشگاه تحقیق و توسعه این مجموعه در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید و هم اکنون فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی این مجموعه اجرا می‌شود.

وی همچنین بیان کرده است: بخش اول از آزمایشگاه چشمه نور ایران، شتابگری خطی با انرژی ۱۵۰ مگاالکترون‌ولت است که گام اول تحقیق و توسعه برای ساخت آن، اجرای پروژه شتابگر خطی چهار مگاالکترون‌ولتی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بوده است.

معاون علمی فنی چشمه نور اظهار کرده است: به زودی در ساختمان آزمایشگاه تحقیق و توسعه چشمه نور ایران در قزوین مستقر می‌شود و امکان استفاده پژوهشگران از آن میسر خواهد شد.

برای بررسی موضوع با رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین به عنوان یکی از نهادهای مرتبط با ساخت چشمه نور گفتگو کردیم.

سیدعلی قاسم‌زاده در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، با اشاره به نقش پروژه چشمه‌نور به عنوان رهیافت دستاورد‌های علمی کشور بیان کرد: پروژه چشمه نور در یک سال اخیر با رایزنی مسئولان استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی علی‌الخصوص دکتر محمدعلی شتاب خوبی گرفته است.

وی افزود: دولت به این نتیجه رسیده که این پروژه باید هرچه سریعتر انجام شود و صنایع از حالت سنتی خارج شده و در حد ظرفیت جهانی عمل کنند.

وی ادامه داد: با کمک تکنولوژی و دانش چشمه نور به عنوان یک ابر آزمایشگاه می‌توان به محصولات استراتژیک رسید.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: ما در این راستا در گام اول رشته شتابگر ذرات را در دانشگاه بین‌الملل راه‌اندازی کردیم که یکی از رشته‌های کاربردی در چشمه نور است.

قاسم‌زاده در پایان گفت: در واقع با اضافه کردن این رشته به رشته‌های دانشگاهی به دنبال تربیت نیروی ماهر برای این پروژه هستیم.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری «صبح قزوین»، بیش از 12  سال است که پروژه چشمه نور در استان قزوین معطل مانده و برای نجات از عقب‌ماندگی حوزه علم و دانش باید از این پروژه عظیمی که به قزوین سپرده شده حمایت شود که امید است با بسیج تمام دستگاه‌ها و نهادهای متولی بتوانیم آثار مبارک آن را در پیشرفت علمی و فناوری استان قزوین شاهد باشیم.

انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان