۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین نگاه ضدارزشی به صادرات غلط است
کد خبر: ۳۶۵۶۱۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۷ ساعت: ۲۲:۱۴ ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم قزوین در مجلس:

نگاه ضدارزشی به صادرات غلط است

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: صادرات و واردات هر دو مهم هستند و نباید از هم جدا تلقی شوند زیرا با هم‌دیگر تراز تجاری یک کشور را تشکیل می‌دهند و بر سلامت کلی اقتصاد تأثیر می‌گذارند.

نگاه ضدارزشی به صادرات غلط است
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری – تحلیلی «صبح قزوین» لطف‌الله سیاهکلی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان قزوین که شامگاه یکشنبه در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، با اشاره شاخص‌های اقتصاد سالم اظهار کرد: در اقتصاد سالم بین صادرات و واردات ناترازی مشاهده نمی‌شود و این دو مقوله با هم رشد می‌کنند.
 
وی افزود: صادرات و واردات هر دو مهم هستند و نباید از هم جدا تلقی شوند زیرا با هم‌دیگر تراز تجاری یک کشور را تشکیل می‌دهند و بر سلامت کلی اقتصاد تأثیر می‌گذارند.
 
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ناترازی بین صادرات و واردات موجب بروز مازاد تجاری یا کسری تجاری در اقتصاد می‌شود، صادرات و واردات دو واژه جدا از هم نبوده و در کنار هم هستند.
 
وی اضافه کرد: زمانی که بنده موضوع واردات خودرو را در مجلس بیان کردم و خیلی‌ها با من مخالفت کردند، اما پس از توضیحات من متقاعد شدند که در کنار صادرات باید به سمت واردات هم رفت.

سیاهکلی با اشاره به نگاه منفی به مقوله واردات تاکید کرد: ارز یک واسط بین صادرات و واردات است و باید در اختیار صادرکننده باشد چرا باید این افراد را ملزم کنیم که ارز ناشی از صادرات را به دولت بدهند.

 
وی بیان کرد: تنظیم بازار در درون یک کشور باید توسط دولت انجام شود، برعهده بخش خصوصی نیست، چرا باید جلوی صادرات یک واحد را که بازار خارجی خود را به سختی فراهم کرده به بهانه تنظیم بازار بگیریم و صادرکننده پاسخگوی کمبود داخلی باشد.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط خوب صادرکنندگان استان یادآور شد: ارز در کشور نباید به یک کالا تبدیل شود، جایگاه ارز در واردات است و متاسفانه ورود ارز به داخل کشور آن را به یک کالای مبادله‌ای تبدیل کرده و بازار اقتصادی را به هم ریخته است.

وی بیان کرد: هر تولیدکننده باید یک سهم صادراتی داشته باشد، یعنی وظیفه تولیدکننده این است که درصدی از تولیدات خود را به صادرات اختصاص دهد تا هم بخشی از هزینه‌هایش جبران شود و هم ارزش‌آوری داشته باشد.
 
سیاهکلی در پایان گفت: وقتی به صادرات به عنوان یک ضدارزش و با نگاه منفی برخورد می‌کنیم حتماً مانع توسعه آن خواهیم بود لذا تغییر این رویکرد و داشتن اطلاعاتی دقیق از اهمیت واردات منطقی و صادرات برای تصمیم‌گیران یک ضرورت است.

گفتنی است در این مراسم از مدیران شرکت‌های طلاچین، هفت الماس و شوفاژکار به عنوان صادرکننده نمونه ملی و از 34 صادرکننده نمونه استانی و همچنین پیشکسوتان عرصه کشاورزی و صنعت تجلیل شد.
 
انتهای خبر/ 2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان