۱۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۷ دوشنبه

صبح قزوین ترک فعل دستگاه‌ها برای ساماندهی اتباع غیرمجاز در قزوین
کد خبر: ۳۶۵۵۴۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱۷ ساعت: ۲۲:۹ ↗ لینک کوتاه

معاون دادگستری کل استان قزوین عنوان کرد:

ترک فعل دستگاه‌ها برای ساماندهی اتباع غیرمجاز در قزوین

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: بخشی از این بی‌سامانی مهاجران افغان در استان به ما مدیران بازمی‌گردد که آنقدر نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده و آن را رها کردیم که امروز به این نقطه رسیده است.

ترک فعل دستگاه‌ها برای ساماندهی اتباع غیرمجاز در قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ علی فولیان در اولين نشست كارگروه نظارت بر روند مهاجرت اتباع بيگانه در قزوین که عصر امروز در سالن جلسات دادگستری کل استان برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه مدیران درباره مسائل اجتماعی استان یکپارچگی ندارند که کمکی به بهبود امور نمی‌کند.

وی افزود: استان قزوین مشکل حادی در حیطه امنیت ندارد و خوشبختانه جزو استان‌های امن کشور هستیم.

معاون اجتماعی دادگستری کل استان قزوین ادامه داد: امروز دیگر نمی‌شود به افاغنه مهاجر در قزوین گفت اتباع بیگانه، چراکه حضور گسترده و متنوع آن‌ها در نقاط مختلف استان و بهره‌مندی از خدمات اقتصادی و اجتماعی سبب شده تا به جای بیگانه به آن‌ها بگوییم، آشنا!

وی تاکید کرد: بخشی از این بی‌سامانی مهاجران افغان در استان به ما مدیران بازمی‌گردد که آنقدر نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده و آن را رها کردیم که امروز به این نقطه رسیده است.

معاون اجتماعی دادگستری کل استان با اشاره به حضور بی‌حد و مرز افاغنه در استان اضافه کرد: با توجه به اشتغال اتباع در برخی مشاغل، سبب افزایش بیکاری و تصاحب مشاغل می‌شود.

فولیان، به هم خوردن ترکیب جمعیتی، استفاده از خدمات اجتماعی و رفاهی، ازدواج‌های غیرقانونی، تحصیل و ایجاد تفکرات خشونت‌طلبی به طور مستقیم و غیرمستقیم را از دیگر پیامدهای حضور غیرقانونی و عدم ساماندهی اتباع در استان دانست.

آمار دقیقی از اتباع حاضر در استان وجود ندارد

وی اضافه کرد: برای ساماندهی این افراد ابتدا باید شناخت درست و یکپارچه‌ای نسبت به موضوع داشته باشیم و این مسئله مستلزم این است که آمار دقیقی از اتباع حاضر در استان فراهم کنیم.

این مسئول عنوان کرد: بانک اطلاعاتی درستی از آمار اتباع مجاز و غیرمجاز حاضر در استان وجود ندارد.

فولیان با اشاره به دلایل ورود غیرقانونی اتباع به کشور و به تبع آن به استان قزوین اظهار کرد: مرزهای ملی و استانی ما به خوبی کنترل نمی‌شود که کار را در داخل کشور و استان در جمع‌آوری اتباع غیرقانونی مضاعف می‌کند.

وی افزود: از طرفی با یک دور باطل جمع‌آوری اتباع غیرقانونی در استان مواجه هستیم به طوری که وقت و هزینه برای جمع‌آوری صرف می‌شود اما منجر به بازگشت آن‌ها به وطن خود نمی‌شود؛ بنابراین باید سیاست انسداد مرز و بازگشت اتباع  را به خوبی اجرا کرد.

معاون اجتماعی دادگستری کل استان قزوین ابراز کرد: قوانین موجود، روزآمدی و کارآمدی لازم را ندارد و ساختارهایی که داریم ناکافی است.

دور باطل جمع‌آوری اتباع در استان

این مسئول گفت: ساختارها به گونه‌ای است که مداخلاتی در وظایف دستگاه‌ها وجود دارد و جوابگو نیستند که باعث ایجاد مشکلات موجود شده است.

فولیان تصریح کرد: سیاست نظام‌مند و واحدی برای مواجهه با اتباع افغان غیرمجاز نداریم که سبب شده امروز بسیاری از این اتباع غیرمجاز در استان ساکن شوند.

وی افزود: اگر امروز شاهد عدم ساماندهی اتباع در استان هستیم به این دلیل است که بسیاری از دستگاه‌ها به تکالیف خود عمل نمی‌کنند و کنترل کافی وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به مصوبه شناسایی اتباع غیرمجاز در استان اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم ابتدا اطلاع‌رسانی شود که اتباع غیرمجاز به طور داوطلبانه به کشور خود بازگردند و پس از اتمام مهلت، اقدامات عملی و طرح ناایمن‌سازی و طرد اتباع در استان اجرا شود.

معاون دادگستری کل استان قزوین تاکید کرد: تکالیف دستگاه‌ها در برخورد با اتباع غیرمجاز در استان باید مشخص شود و عواقب به کارگیری اتباع را به مردم اطلاع‌رسانی کنیم و در کنار آن آگاه شوند که باید رفتار عزتمندانه و کریمانه با اتباع داشته باشند.

عدم به کارگیری اتباع در کارگاه‌های ساختمانی و اصناف 

فولیان افزود: عدم به کارگیری اتباع در کارگاه‌های ساختمانی از مصوبات قبلی است و باید به همه پیمانکارا اطلاع‌رسانی شود؛ همچنین عدم به کارگیری اتباع در صنوف به ویژه رستوران‌، کارواش و ... باید در اتاق اصناف پیگیری شود و اصنافی که رعایت نکردند ابتدا تذکر دریافت کنند و در صورت عدم همکاری شامل اخطار و در نهایت پلمب شوند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد شعب رسیدگی به جرایم اتباع را در دستگاه قضائی رسیدگی خواهیم کرد.

این مسئول در پایان گفت: فرمانداران باید جلساتی را با حضور دستگاه‌های مربوطه برگزار کنند و به اتباع غیرمجاز در بخش مرکزی و مناطق ممنوعه ندهند.

انتهای خبر/ 1300
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان