۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین روزمرگی حافظان امنیت در هم تنیده با مرگ و زندگی
کد خبر: ۳۶۵۴۶۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱۳ ساعت: ۱۲:۵۳ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

روزمرگی حافظان امنیت در هم تنیده با مرگ و زندگی

اراذل و اوباش یا افرادی که برخورد با آن‌ها می‌تواند تا پایان عمر یا حداقل مدت زمان زیادی از زندگی و ذهن ما را درگیر خود کند، بخشی از «زندگی روزمره پلیس» است.

روزمرگی حافظان امنیت در هم تنیده با مرگ و زندگی
به گزارش حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ حسن محمدی خبرنگار پایگاه خبری پلیس قزوین در یادداشتی نوشت...

دعوا، درگیری یا نزاع، واژه‌هایی است که اغلب ما حتی اگر خودمان هم در بطن موضوع قرار نداشته باشیم حتما به طور عینی شاهد بروز آن در محیط پیرامونمان بوده‌ایم.

مطمئناً برای همه ما اتفاق افتاده که به علت موضوع خاصی عصبانی شده و به اصطلاح عامیانه از کوره در رفته یا شاید رفتاری را که برای خودمان نیز عجیب بوده و اصلا فکرش را نمی‌کردیم را انجام داده باشیم، حالا این رفتار می‌تواند از یک بوق ممتد در پشت چراغ قرمز تا یک بگو مگوی ساده یا حتی دعوا و درگیری را شامل شود.

رخدادهایی از این دست یک آشفتگی روانی را حداقل تا مدت زمانی برای ما و اطرافیانمان همراه خواهد داشت، فرقی هم نمی‌کند که ما در این جریان مقصر باشیم یا نه!!!

نگرانی، تنش، اضطراب و فشار عصبی ناشی از این درگیری و نزاع، حداقل چیزی است که برای افراد حاضر در محل وقوع این رخداد حاصل خواهد شد و این موضوع می‌تواند تا مدت‌ها برای فرد آزاردهنده باشد، البته داستان می‌تواند کمی متفاوت‌تر بوده و نتایج نامطلوب‌تری چون آسیب جسمانی، معلولیت، قتل، بیمارستان، دادگاه و زندان را نیز در پی داشته باشد که تاثیرات آن به مراتب بسیار بیشتر و بدتر است.

علی‌رغم تمام نکات منفی که در خصوص نزاع و درگیری اعم از مسائل روانی اجتماعی، ضرب و جرح و آسیب بدنی و دیگر موضوعاتی که موجب پرهیز ما از این جریانات می‌شود، گروهی از افراد وجود دارند که با این ویژگی‌های رفتاری شناخته می‌شوند، دسته‌ای شناخته شده و معروف یعنی «اراذل و اوباش».

اراذل و اوباش افرادی هستند که به کرات سابقه نزاع و درگیری داشته و غالباً آثار این اتفاقات در چهره و سیمای ظاهری آن‌ها مشهود است، با اینکه می‌توان گفت رفتارهای خشن و شرارت‌هایی این افراد ریشه در سنین گذشته، کودکی و شرایط موجود در آن دارد، غالباً این افراد از اواخر دوران نوجوانی به این عنوان شناخته می‌شوند.

گاهاً این افراد اختلالاتی چون اختلال شخصیت «ضداجتماعی» نیز دارند و می‌توان از اقدامات خشن همراه با شرارت و ایجاد ناامنی توسط آن‌ها در جامعه را اصلی‌ترین شاخصه رفتاری آن‌ها نام برد و این در حالی است که به دلیل رعب و وحشتی که این دست از رفتارها در دیگران ایجاد می‌کند اغلب اوقات با جرایم زیادی چون زورگیری، سرقت به عنف، جرایم مرتبط با قاچاق مواد مخدر و بسیاری دیگر از ناهنجاری ها و جرایم همراه است.

برخورد با هر یک از "اراذل و اوباش" چه تاثیر منفی می تواند برای فرد داشته باشد؟ تا چه اندازه افراد سعی می کنند در زندگی خود از این دست از افراد فاصله بگیرند؟ به راستی اگر در یک موضوع حق تماما با شما بوده و طرف مقابلتان یکی از اراذل و اوباش باشد خودتان برای احقاق حق وارد عمل خواهید شد واقعا تا چه اندازه روی حرفتان استمرار خواهید داشت؟ حداقل می توان گفت عده زیادی از این موضوع صرفنظر کرده یا از طریق مراجع ذیصلاح از جمله پلیس وارد عمل خواهند شد که این بهترین انتخاب است، چرا که با ورود خود ممکن است کار به بیمارستان و ... کشیده شده و اتفاقات غیرقابل جبرانی پیش بیاید.

اراذل و اوباش با اقدامات معروف و مختص خود که حتی یک اتفاق ساده را با تنش و درگیری پیش می بردند به عنوان یکی از مصادیق ناامنی در جامعه شناخته می شوند و تقریبا همه مردم سعی می کنند از آن ها فاصله بگیرند، به طور کلی تنها انتظامی است که به دنبال اراذل و اوباش و دیگر متخلفان بوده و بالعکس این افراد سعی می کنند کمترین ارتباط و رویارویی را با ماموران پلیس داشته باشند.

هرچند بر مبنای اختیارات قانونی که به پلیس داده شده اراذل و اوباش فرصتی برای عرض اندام در مقابل او نداشته و نهایتاً کارشان به زندان ختم خواهد شد، اما مطمئناً براساس شناختی که از این افراد وجود دارد حتی اعمال قانون نیز در خصوص این افراد عاری از تنش و درگیری نخواهند بود.

می‌دانیم پلیس کار حفظ امنیت در جامعه را برعهده دارد، طبعاً هر اقدامی که موجب برهم زدن و ایجاد اختلال در این موضوع شود به مثابه ماموریتی برای پلیس و برخورد با آن تلقی می‌شود و این ماموریت‌ها به ویژه در ماموریتی‌هایی که در آن اراذل و اوباش در متن قضیه قرار دارند گاهاً با آسیب یا شهادت کارکنان نیز همراه است.

هریک از کارکنان پلیس نیز خارج از فضای شغلی مسئولیتی در قبال خانواده خود دارند، به عنوان مثال پدر، همسر، بردار یا فرزندی هستند، مطمئناً نگرانی و اضطرابی از این شغل و اتفاقات آن متوجه خود و خانواده شان است، لباسی که هروز به تن کرده و راهی محل خدمت می شوند و هر لحظه از این خدمت آبستن وقوع یکی از جریاناتی است که هر یک از آن‌ها می‌تواند تا پایان عمر ذهن ما را در گیر خود کند و این زندگی روزمره پلیس است.

مطمئناً «امنیت اتفاقی نیست" و شاید لازم باشد بیشتر قدر افرادی را بدانیم که بدون درنگ خود را برای حمایت از ما و خانواده‌مان به صحنه رسانده و جان خود را فدای امنیت ما می‌کنند.

انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان