۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین بورس همچنان قرمز
کد خبر: ۳۶۵۳۸۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۸ ساعت: ۱۰:۱۳ ↗ لینک کوتاه

فرار سرمایه از بازار سرمایه؛

بورس همچنان قرمز/ برنامه و راهبرد دولت چیست؟

یکی از وظایف مهم بازار سرمایه تأمین مالی شرکتها و نهادهاست و بازار سرمایه باید این ویژگی را داشته باشد که شرکت های نیازمند بتوانند سرمایه لازم خود را تأمین کنند.

بورس همچنان قرمز
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی صبح قزوین؛ بورس همچنان قرمز پوش است. درباره مزیت‌های متعدد بازار سرمایه بارها در پایگاه خبری تحلیلی جهان نيوز مطالب مختلفی به نگارش درآوردیم. بازار سرمایه هم سبب جذب سرمایه های خرد و ارایه کلان آن به صنایع مولد می‌شود و هم از فرار سرمایه و جذب سرمایه در بازارهای کاذب و غیرمولد جلوگیری می کند.  بورس نه تنها یک بازار سرمایه گذاری مناسب محسوب می‌شود بلکه قابلیت بازارسازی‌های مدرن اقتصادی را نیز دارد و از طریق همین بازار می‌توان بیماری‌های اقتصادی را درمان کرد و سیاستگذاری‌های اقتصادی مثبت را به سرانجام درست رساند.

بازارسازی و بازاریابی دیجیتالی می‌تواند در بستر بورس شکل بگیرد و در بازار سرمایه ابزارهای مالی بسیار گسترده ای وجود دارند که هر یک نقش خاصی در بازار ایفا می‌کنند. از این رو پیوند ابزارهای مدرن دیجیتال با بازار سرمایه به بهترین وجه ممکن می تواند در رشد و توسعه روند سرمایه گذاری در شرکت‌ها اثرگذار باشد.

یکی از وظایف مهم بازار سرمایه تأمین مالی شرکتها و نهادهاست و بازار سرمایه باید این ویژگی را داشته باشد که شرکت های نیازمند بتوانند سرمایه لازم خود را تأمین کنند. بر اساس نظر کارشناسان ذی ربط تجزیه و تحلیل داده های مربوط به رفتار مشتری در فضای دیجیتال به موسسات اجازه می دهد تا نحوه تعامل مشتریان با خدمات خود را درک کنند، رفتار آنها را بررسی و پایش کنند و زمینه ای برای تجربه شخصی تر و بهبودهای مستمر که نشان¬دهنده تغییر رفتارها است، ایجاد کند.

اما کماکان با روند منفی که بورس طی می‌کند باید گفت که ظرفیت‌های متعدد آن بالقوه مانده و در نظر گرفته نمی‌شود. از سوی دیگر با توجه به فراز و نشیب هایی که بورس در این سال‌ها طی شده است و جامعه نیز نسبت به این بازار آشنا شده دیگر نمی توان خیلی این ادعا را داشت که سهامداران بورس چندان در سرمایه گذاری در این بازار نکات کلیدی و اساسی را رعایت نمی‌کنند و به دنبال سودهای با آورده هستند.

در این چند سال روند منفی بورس دستکم نشان داده که بسیاری از سهامدارای که در این بازار مانده‌اند به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت هستند و به عنوان سهامداران وفادار می توان از آن‌ها یاد کرد. این موضوع برای هر موسسه و بازار اقتصادی به عنوان یک امتیاز و شاخصه مهم یاد می شود؛ چراکه وفادارسازی مشتری و سرمایه‌گذاران به سادگی به دست نمی آید و باید با اعتمادسازی طولانی مدت این موهبت اقتصادی کسب شود. اما در این حوزه به نظر می رسد از این ظرفیت بورس نیز استفاده نمی شود. از سوی دیگر به نظر می رسد با توجه به خلاءهای جدی سرمایه گذاری در کشور اگر دوباره بورس روند مثبت خود را پی گیرد بازهم شاهد حضور سرمایه گذاران دیگر در آن هستیم و موجی از سرمایه گذاری جدید را در این بازار شاهد خواهیم بود. پس از لحاظ سرمایه گذاری نیز باید به سهامداران بورسی به عنوان یک مزیت و فرصت دیگر نظر کرد.

اما تصمیمات نادرست در طولانی مدت سبب شده تا فرصت بورس تا به امروز آنچنان که باید مورد استفاده قرار نگیرد. به تازگی «مجید عشقی» رئیس سازمان بورس از همین اشتباه مدیریت که لطماتی را به بازار سرمایه وارد کرده سخن گفته و بیان می‌کند: «بازار سرمایه ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد فرصت تأمین مالی در کشور دارد.  گاهی تصمیم‌هایی از روی ناآگاهی، گرفته می‌شود که برای بازار سرمایه مشکل آفرین است؛ از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که سرانجام تصحیح، اما موجب زیان سهامداران شد.»

وی افزود: «موضوع تعطیلی بورس کالا در چند سال گذشته همواره مطرح بوده و در چند روز گذشته نیز، بحث خروج سیمان و فولاد از بورس هم مطرح شده است که این مباحث فقط در کوتاه‌مدت به این صنایع، سهامداران و کلیت بازار سرمایه ضربه میزند.»

به هر جهت تصمیم گیری و سیاستگذاری چه در بورس اوراق بهادار و چه در بورس کالا باید به صورتی باشد که در ابتدا سهامداران و بازار اقتصادی کشور متنفع شود و شاهد طوفان های ویران کننده اقتصادی در بازار سرمایه نباشیم.

در بازار بورس که روزانه فقط بیش از 7 میلیارد سهام به ارزش نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان جا به جا می‌شود، ظرفیت های نهفته بسیاری وجود دارد. این درحالی است که بازار سرمایه روزهای خوبی را سپری نمی‌کند.

بر اساس نظر کارشناسان برای تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس باید قوانین مرتبط با بازار سرمایه از یک ثباتی برخوردار شوند و دخالت مدیران غیر بورسی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با شرکت‌های بورسی و فرابورسی به حداقل کاهش پیدا کند چون وعده پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد بارها از سوی وزیر اقتصاد و رئیس جمهور اعلام شده است و در عمل باید این وعده محقق شود. این قوانین باید با ثبات و در شفاف سازی بازار بورس تاثیرگذار باشد. بورس این روزها برای کارشناسان نیز با توجه به این بی ثباتی ها چندان پیش بینی پذیر نیست و بسیاری نیز در آن با کارهای سوداگرانه و سبدگردانی‌های مقطعی در حال درآمدزایی هستند. موضوعی که به ضرر بلندمدت سهامداران و خود بازار بورس است. بورس به هر جهت باید با یک برنامه راهبردی شفاف و اتفاقا با سر وصدای فراوان خبری و رسانه‌ای که در مدار اطلاع رسانی دقیق می گردد به سمت تصحیح برود تا با شفافیت بیشتر سهامداران بتوانند در یک فضای پیش بینی پذیر و روشن در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

انتهای خبر/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان