۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین حقایق دفاع مقدس و انقلاب اسلامی روایتگری شود
کد خبر: ۳۶۵۳۵۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۵ ساعت: ۱۲:۳۹ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

حقایق دفاع مقدس و انقلاب اسلامی روایتگری شود

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: روایتگری حقایق دفاع مقدس و دوران انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت است، در دوران انقلاب عزیزانی بودند که زجرها و شکنجه‌هایی کشیدند و زندانی و تبعید شدند یا به شهادت رسیدند، یادآوری همه این خاطرات مفید است.

حقایق دفاع مقدس و انقلاب اسلامی روایتگری شود
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در نشست صمیمانه که با حضور فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی استان برگزار شد، ضمن تبریک آغاز ولایت امام زمان (عج) و هفته دفاع مقدس اظهار کرد: شما معنای حقیقی «السابقون السابقون، اولئک المقربون» هستید، ان‌شاءالله خدای متعال اسم شریف شما و فعالیت‌های ماندگارتان در دفاع مقدس و در زمینه‌های حمایت از دین را با این آیات نورانی ثبت و ضبط کند.

وی ادامه داد: خدای متعال در آیه 23 سوره احزاب فرمود «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا»، یعنی «از ميان مؤمنان مردانى‏‌اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آن‌ها در همين انتظارند و هرگز عقيده خود را تبديل نكردند».

امام جمعه قزوین عنوان کرد: آن عزیزانی که در ایام دفاع مقدس به شهادت رسیدند و آن عزیزانی که با شما بودند و اکنون در ملکوت اعلا قرار دارند و خدا سفارش ویژه برای آن کرده است، یعنی در آیه 154 سوره بقره فرمود «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ»، یعنی «و كسانى را كه در راه خدا كشته مى‌‏شوند مرده نخوانيد بلكه زنده‏‌اند ولى شما نمی‌دانید»، همچنین در آیه 169 سوره آل‌عمران فرمود «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»، یعنی «هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏‌اند مرده مپندار بلكه زنده‏‌اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‌شوند».

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند می‌فرماید این‌ها همان‌هایی هستند که عهد و پیمان خود را با خدا تمام کردند و برای این معنا سنگ تمام گذاشتند اما عده‌ای هم هستند که با این‌ها همسفر نشدند ولی در مسیرشان حرکت می‌کنند، انتظار می‌کشند و آنان را فراموش نمی‌کنند، یعنی به عالم دیگری نرفتند که رنگ و بویی از فداکاری شهدا را نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: روایتگری حقایق دفاع مقدس و دوران انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت است، در دوران انقلاب عزیزانی بودند که زجرها و شکنجه‌هایی کشیدند و زندانی و تبعید شدند یا به شهادت رسیدند، یادآوری همه این خاطرات مفید است.

عابدینی تأکید کرد: خداوند در آیه 55 سوره ذاریات می‌فرماید «و ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ»، یعنی «و پند ده كه مؤمنان را پند سود بخشد»، خداوند در این آیه نمی‌فرماید این برای همه فایده دارد، چرا که این مسائل برای منافقین هیچ فایده‌ای ندارد، شما هر چقدر برای آن‌ها بگویی دفاع مقدس و دوران انقلاب این طور بوده است، چون در دلشان نفاق دارند این‌ها را ضایع می‌کنند، چون این‌ها حقایق معنوی است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند راجع به قرآن هم در آیه 79 سوره واقعه فرمود «لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»، یعنی «كه جز پاك‏شدگان بر آن دست ندارند»، همچنین خداوند در آیه 82 سوره اسراء راجع به قرآن فرمود «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا»، یعنی «و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‌كنيم ولی ستمگران را جز زيان نمى‏‌افزايد».

وی یادآور شد: همان قرآنی که دل مؤمن را به وجد می‌آورد، به ظالمان خسارت وارد می‌کند، برای مثال آن کسی که به پدر و مادرش ظلم می‌کند، ممکن است آیات مربوط به احترام به پدر و مادر را هم بخواند، اما همین آیه او را لعن می‌کند، یا ممکن است یک نفر آیه مربوط به منافقین را بخواند و خودش در دلش نفاق داشته باشد، آن آیه او را لعن و نفرین می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: منافقین شیطان هستند، وقتی دور هم جمع می‌شوند، به‌ جز شیطنت، غیبت و آبرو بردن مؤمنین کار دیگری از آن‌ها بر نمی‌آید، آن کسی که ربا می‌خورد آیه مربوط به ربا را که می‌خواند، همان آیه او را نفرین می‌کند، بنابراین باید حواسمان جمع باشد که خود را در مقابل آیات قرار ندهیم.

عابدینی عنوان کرد: قرآن برای نشاط بخشیدن و بالندگی دادن به دل نازل شده است، قرآن به مؤمنین نفع می‌رساند و آن‌هایی که مؤمن نیستند شامل لعنت خدا می‌شوند.

وی ادامه داد: ما برای دفاع مقدس، امر به معروف و نهی از منکر، اقامه نماز، ظهور و انتظار، آموزش و پرورش و جهاد تبیین به قرارگاه نیاز داریم، رهبر حکیم انقلاب اسلامی آمدند همه این قرارگاه‌ها را در یک قرارگاه مرکزی متمرکز کردند و فرمودند نمازهای جمعه در سراسر کشور قرارگاه معنوی، تقوایی، بصیرتی و ایمانی هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: اقامه نماز مهم است، قرآن نگفته نماز بخوانید، بلکه گفته نماز را اقامه کنید، برای اینکه در روایات آمده که نماز ستون دین است، ستون خواندنی و گفتنی نیست، اقامه شدنی است، نماز ستون دین است، یعنی باید آن استوانه بودن، محور و مرکز بودن خودش را نشان بدهد.

وی تأکید کرد: روایات به ما می‌گویند که ولایت ستون نماز است، یعنی اگر ولایت در نماز نباشد شب و روز هم نماز بخوانیم فایده ندارد، همه مالمان را هم زکات بدهیم به درد نمی‌خورد، هر ساله حج تمتع برویم ارزشی ندارد، همه سال روزه بگیریم کارایی ندارد، دین 5 ستون شامل نماز، ولایت، روزه، حج و زکات دارد، در روایات آمده که ستون اصلی ولایت است.

عابدینی تصریح کرد: بنابراین ما باید در اهمیت قائل شدن به این ستون در فرهنگ عموم مردم کوشا باشیم، این از وظایف ماست.

امام جمعه قزوین یادآور شد: ما به شهدای عزیز می‌گوییم «اشهد انّک قد اقمت الصّلاه»، اکنون نیز کسی که همه وجودش را برای دین می‌گذارد می‌توانیم به او بگوییم شما نماز را اقامه کردید، چه زمانی می‌شود این را گفت؟ آن موقعی که ببینیم شما باعث شدید نماز جمعه شهرهای مختلف پرشورتر برگزار شود.

وی اظهار کرد: قرآن را نیز باید اقامه کنیم، قرآن بیش از 6200 آیه دارد، یعنی خداوند بیش از 6200 پیام مهم برای ما فرستاده است، از برخی آیات ممکن است چندین پیام بیرون بیاید، اگر دوست یا خانواده ما برایمان پیامک بفرستند، حتی اگر دستمان بند باشد باز هم تلاش می‌کنیم هر طور شده نگاه کنیم ببینیم چه پیامکی برای ما آمده است، پس چطور می‌شود خدا اینهمه پیام برای بفرستد و ما بی‌تفاوت باشیم؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: بنابراین باید در باب قرآن یک نهضت و قیام اتفاق بیفتد، باید قرارگاه ویژه‌ای برای قرآن داشته باشیم، چه کسی باید این قرارگاه را تشکیل دهد تا بگوییم استان ما استانی قرآنی است و ده‌ها محفل زنده و جدّی برای تدبر در قرآن در استان ماست.

عابدینی تأکید کرد: اکنون استان ما از نظر حفظ قرآن و محفل‌های قرآنی نسبتاً حال خوبی دارد اما ما هنوز خیلی با قرآن فاصله داریم و قرآن در جامعه ما مهجور است، چه کسی باید به داد این وضعیت برسد؟ هر کس می‌تواند باید هر کاری بکند، خیّر بودن فقط به معنای پول دادن و ساختمان ساختن نیست، ساختمانی که می‌سازیم به نرم‌افزار نیاز دارد، نورانی‌ترین نرم‌افزار ساختمان وجودی ما قرآن است.

گفتنی است حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری نیز که به استان قزوین سفر کرده است، با حضور در این نشست برای جمع حاضر سخنرانی کرد.

انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان