۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین صلح امام حسن(ع) زمینه ساز قیام عاشوراست
کد خبر: ۳۶۵۱۷۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۳ ساعت: ۱۱:۲۱ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در سپاه استان قزوین:

صلح امام حسن(ع) زمینه ساز قیام عاشوراست

نماینده ولی فقیه در سپاه استان قزوین گفت: امام حسن(ع) با سیاست صلح خود زمینه قیام امام حسین(ع) را فراهم کرده و اسلام را از خطر نابودی در آن برهه از تاریخ نجات داد.

صلح امام حسن(ع) زمینه ساز قیام عاشوراست
حجت‌الاسلام علی معبودی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری- تحلیلی صبح قزوین با اشاره به سیره امام حسن مجتبی(ع) بیان کرد: امام حسن (ع) امام دوم شیعیان به لحاظ خلق و خو و کمالات انسانی شبیه پدر و جد بزرگوارش حضرت محمد(ص) بود، همانگونه که پیامبر(ص) خود فرمود: «پسرم تو شبیه من هستی، در خلقت ظاهر و در اخلاق».

وی افزود: یکی از نکات مهمی که در زندگی امام حسن(ع) است تقارن طفولیت ایشان با رسول خدا(ص) است، لذا علاقه و محبتی که بین پیامبر(ص) و امام حسن(ع) بود، بر هیچ کس حتی دشمنان هم پوشیده نبود به همین دلیل آنان تاب این محبت و علاقه را نداشتند و به دنبال کینه‌توزی بودند.

وی با بیان اینکه امام حسن(ع) آینه تمام نمای سیره نبوی بود، یادآور شد: این شدت انس و همدلی باعث بروز مکارم اخلاق در خلق و خوی امام حسن(ع) شد، ایشان مظهر حلم و بردباری و کرامت بودند.

معبودی بیان کرد: امام حسن(ع) در بُعد عبادی نیز بهترین و پرهیزگارترین افراد در زمان خویش بود، امام (ع) چندین مرتبه با پای پیاده از مدینه به مکه رفته و بنده‌ای کامل و خالص برای خدا بودند.

وی افزود: ایشان با وجود این همه کرامت و بزرگی وقتی به نماز می‌ایستاد رنگ رخسارش از شدت خضوع و خشوع الهی تغییر می‌کرد، رابطه او با خداوند مانند رابطه عاشق و معشوقی و مرید و مراد بود.

نماینده ولی فقیه در سپاه استان تاکید کرد: البته کرامت و فضلیت این امام بزرگوار به همین مقدار خلاصه نشده بلکه ایشان در بذل و بخشش در راه خدا، زبانزد خاص و عام بوده تا آنجا که امام حسن(ع) به «کریم اهل بیت» موصوف شد.

معبودی تصریح کرد: همه ائمه (ع) کریم بودند، اما کرامت امام حسن مجتبی(ع) صفات دیگرش را تحت الشعاع قرار داد؛ چنانکه امام در طول عمر خود دو بار اموال خود را در راه خدا تقسیم کردند و سه بار نیز ثروت خود را با فقرا به طور مساوی تقسیم نمود.

وی با اشاره سیره سیاسی امام حسن(ع) بیان کرد: این امام همام با سیاست صلح خود زمینه قیام امام حسین(ع) را فراهم کرده و اسلام را از خطر نابودی در آن برهه از تاریخ نجات داد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: در فرهنگ امامان، حفظ دین و احیای معارف اهل بیت(ع) محوری‌‌ترین عنصر است، به همین دلیل تشکیل حکومت، قیام، صلح و سکوت آنها همه در جهت حفظ اسلام و احیای سنت شکل می‌‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در سپاه استان قزوین افزود: اگر در شرایطی اسلام به واسطه قیام حفظ شود، آنان قیام کرده و اگر در مقطعی دیگر سکوت آنها موجب حفظ اسلام شود، سکوت می‌‌کنند.

وی اظهار کرد: یکی از علل مهم صلح امام حسن(ع) «حفظ دین» است، زیرا وضعیت جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد و از طرفی نزدیک‌ترین یاران امام هم به واسطه سیاست‌های تفرقه‌انگیزانه معاویه از ایشان جدا شده و امام را تنها گذاشته بودند.

معبودی در پایان گفت: یکی دیگر از آموزه‌های اخلاقی امام حسن(علیه السلام)، فروتنی و تواضع است؛ ایشان با وجود فضیلتی که داشتند بارها با فقرا و نیازمندان هم نشین و هم غذا می‌شدند.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان