۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین پیامبر اکرم(ص) مظهر مهربانی و مدارا با مردم بود
کد خبر: ۳۶۵۱۷۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۳ ساعت: ۱۵:۲۴ ↗ لینک کوتاه

مدرس حوزه علمیه قزوین:

پیامبر اکرم(ص) مظهر مهربانی و مدارا با مردم بود

مدرس حوزه علمیه قزوین گفت: سراسر عمر پیامبر اکرم(ص) زیبایی، اخلاق و رفتار نیک بود و بر همین اساس در قرآن از پیامبر(ص) به عنوان یک اسوه حسنه نام برده شده است.

پیامبر اکرم(ص) مظهر مهربانی و مدارا با مردم بود
حجت‌الاسلام محبی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر پایگاه خبری- تحلیلی صبح قزوین در خصوص سیره حضرت رسول اکرم(ص) اظهار کرد: سیره علمی و رفتاری حضرت محمد(ص) مطابق با آیات قرآن و تجلی یک انسان کامل است.

وی با اشاره به حدیث إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق، افزود: پیامبردر این حدیث هدف اصلی از بعثت خود را تکمیل و تعلیم مکارم اخلاقی معرفی می‌کند، که موید آن است پیامبر یک الگوی کامل برای تمام بشر خواهد بود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: سراسر عمر پیامبر اکرم(ص) زیبایی، اخلاق و رفتار نیک بود و بر همین اساس در قرآن از پیامبر(ص) به عنوان یک اسوه حسنه نام برده شده است.

وی افزود: سیره پیامبر اکرم(ص) بهترین الگو برای زیست مومنانه است و تمام جهانیان ایشان را به مهربانی و عطوفت می‌شناسند چرا که آن حضرت رحمت‌اللعالمین هستند.

محبی مدارا با بدی دیگران ازجمله ویژگی‌های اخلاقی مهم در تفکر اسلامی دانست و گفت: رافت و مدارا با دیگران در مرام پیامبر(ص) نمودی بارز و آشکار داشت؛ در روایات تاریخی، بسیار شنیده‌ایم حکایات مربوط به مدارای پیامبر اکرم(ص) در مقابل همسایگان و غیرمسلمانان را که از قضا به تنبه این افراد و گرویدنشان به آیین اسلام نیز انجامیده است.

وی ادامه داد: حضرت محمد(ص) در مردم‌داری، مراعات حال دیگران، گذشت و بردباری و تحمل به مثابه یک معلم درس‌آموز بود که در هریک از این موارد با رفتار خود هم با اعضای خانواده و هم عموم جامعه آموزه‌های زیادی را آموزش می‌دهد، همان چیزی که در دنیای امروز به آن نیاز داریم.

مدرس حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه مردم تشنه معارف رسول‌الله هستند، تصریح کرد: ما به عنوان مربی، والدین، مبلغ و هر عنوان دیگر باید به سیره فردی، اجتماعی و رفتاری حضرت محمد(ص) واقف بوده و آن را تمام ارکان زندگی خود پیاده کرده و به دیگران نیز ابلاغ کنیم.

محبی تاکید کرد: وظیفه تمام ما نسبت به نسل جدید و جوانان تبیین سیره بزرگان دین و الگوهای برتری چون حضرت محمد(ص) است که در قرآن از آن به عنوان اسوه حسنه یاد شده است.

وی بیان کرد: اگر تاکنون در بیان این معارف کوتاهی شده همه مقصر بوده و باید تلاش کنیم تجلی رفتار پیامبر که حرکت به سمت رشد و تعالی است در جای جای زندگی ما نمود پیدا کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) برخی از خواص که بصیرت نداشتند دچار انحراف شده و تلاش کردند مسیر رسالت را از مسیر اصلی خود خارج کرده و جایگاه خلیفه الهی را غصب کردند.

وی یادآور شد: هر زمان که بصیرت از بین برود، جامعه دچار انحطاط خواهد شد، در مواقع حساس و پیچ‌های تاریخی تنها بصیرت و ولایت‌مداری است که جامعه را از انحراف دور می‌کند.

محبی در پایان گفت: در مسیر پر فراز و نشیب زندگی باید از روح و سیره پیامبر اکرم به عنوان پدر امت اسلامی مدد گرفت و اصول و روش اعتقادی و اجتماعی را از سیره آن حضرت استخراج کرد.

انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان