۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین بهورزان تلاش‌گران خط مقدم جبهه سلامت در روستاها هستند
کد خبر: ۳۶۵۰۱۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۱۴ ساعت: ۱۴:۱ ↗ لینک کوتاه

گفتگوی خواندنی صبح قزوین با جوان‌ترین بهورز استان؛

بهورزان تلاش‌گران خط مقدم جبهه سلامت در روستاها هستند

جوان‌ترین بهورز استان قزوین گفت: خانه بهداشت و بهورزی خط مقدم جبهه سلامت در روستاها محسوب می‌شوند به طوری که بهورزان در دورافتاده‌ترین نقاط برای ارتقاء سلامت در مناطق از جان و دل مایه می‌گذارند.

بهورزان تلاش‌گران خط مقدم جبهه سلامت در روستاها هستند
به گزارش حوزه سلامت پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ فاطمه رمضانخانی ۲۵ ساله بهورز مرکز خانه بهداشت هرایین، مرکز خدمات جامع سلامت شهیدآباد شبکه بهداشت شهرستان آوج است که از تیرماه سال ۹۹ به عنوان بهورز در این روستا مشغول به کار شده است.
 
وی در رابطه با انگیزه خود در رابطه با انتخاب شغل بهورزی می‌گوید: دانشجوی ترم سوم حقوق بودم که فراخوان جذب نیرو برای خانه بهداشت روستا را دیدم و از آنجایی ;i یکی از اهدافم خدمت به مردم منطقه و روستای خودمان بود، تصمیم گرفتم این شغل را ادامه دهم.
 
وی ادامه می‌دهد: جز روستای هرایین که به عنوان روستای اصلی و تحت پوشش خانه بهداشت قرار دارد روستای خسروآباد نیز به عنوان روستای قمر تحت پوشش ما قرار دارد.
 
این بهورز جوان اذعان می‌کند: ۷۷۲ نفر در قالب ۲۵۸ خانوار جمعیت تحت پوشش خانه بهداشت روستای هرایین و روستای قمر خسروآباد است که به عنوان جمعیت ساکن و ثابت محسوب می‌شوند اما در فصل برداشت محصول و تعطیلات، جمعیت متغیر هم اضافه می‌شود که معمولا به آن‌ها خدماتی نظیر کنترل فشار خون، اندازه‌گیری قد و وزن کودکان زیر ۶ سال و خدمات واکسن برای کودکان ارائه می‌شود.
 
رمضانخانی تصریح می‌کند: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، تمام بهورزان سالانه موظف هستند که بر اساس گروه‌بندی در نظر گرفته شده آماری از تعداد سالمندان، میانسالان، جوانان و کودکان زیر 6 سال را از طریق سامانه استخراج و بر اساس آن مراقبت‌های ماهانه را برنامه‌ریزی و ارائه دهند.
 
وی عنوان می‌کند: فعاليت‌هایی که يک بهورز انجام می‌دهد بسيار گسترده است مانند مراقبت از اطفال، جوانان، ميانسالان، سالمندان و زنان باردار؛ همچنين واکسيناسيون اطفال، پیشگیری و مراقبت از بيمارانی که ديابت و فشار خون دارند، بيماری‌يابی بيماری‌های واگير و غيرواگير از خدماتی است که توسط بهورزان انجام می‌شود.
 
بهورز روستای هرایین اظهار می‌کند: ارائه آموزش‌های بهداشتی به گروه‌های هدف تحت پوشش، انجام فعالیت‌های بهداشتی محيط روستا مانند بازديد از بهداشت محيط خانوارها، مغازه‌های روستا، اماکن عمومی و مدارس از کارهايی است که يک بهورز بايد انجام دهد.
 
رمضانخانی اذعان می‌کند: در شرایط کنونی آموزش‌های لازم در رابطه با تغذیه که محور اصلی ما جوانی جمعیت و بحران سالمندی است؛ به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین برنامه وزارت بهداشت محسوب می‌شود.
 
وی عنوان می‌کند: متأسفانه امروز زنگ خطر بحران سالمندی در کشور به صدا درآمده که با توجه به میزان جمعیت به عنوان یکی از موضوعات روستای هرایین است که خوشبختانه از همان بدو ورود به خانه بهداشت با آموزش‌هایی که ارائه کردیم وضعیت بهبود یافته و افزایش صددرصدی تعداد بارداران را داشتیم در حالی که در گذشته به این شکل نبود.
 
بهورز روستای هرایین می‌افزاید:‌ برنامه مراقبت‌ها و کنترل سلامت جمعیت روستای قمر تحت پوشش به صورت هر هفته یا هفته‌ای دو بار و یا ماهانه همراه با پزشک با هماهنگی دهیار و شورا و یا رابط‌ها در حسینیه روستا صورت می‌گیرد و اطلاعات مراقبتی نظیر اندازه‌گیری فشار انجام و در سامانه ثبت خواهد شد.
 
رمضانخانی تصریح می‌کند: مراقبت‌های روستای هرایین را نیز از طریق تماس با جمعیت تحت پوشش و گزارش از قبل ارائه شده به جمعیت تحت پوشش به مرکز خانه بهداشت صورت می‌گیرد.
 
فشار خون و درد مفاصل از مشکلات قشر سالمندی در روستاها
 
وی ادامه می‌دهد: سالمندان و میانسالان به طور مداوم کنترل می‌شوند به طوریکه حتی اگر سالمندانی هیچگونه بیماری زمینه‌ای نداشته باشد باید تحت مراقبت قرار ‌گیرد که در این راستا با آن‌ها تماس برقرار کرده و برنامه‌های مراقبتی آنان به صورت منظم انجام و در سامانه ثبت می‌شود.
 
بهورز روستای هرایین تصریح می‌کند: بیشترین مشکلی که در سالمندان بروز پیدا می‌کند فشار خون، درد مفاصل و عضلانی است که اغلب به دلیل کهولت سن در سالمندان ایجاد می‌شود.
 
رمضانخانی عنوان می‌کند: از آنجایی که فشار خون به عنوان یک بیماری خاموش تلقی می‌شود به سالمندان و بیماران مبتلا به فشار خون توصیه می‌کنیم ماهانه برای اندازه‌گیری و کنترل فشار خون به خانه بهداشت مراجعه کرده و هر سه ماه یکبار به پزشک مرکز مراجعه کنند.
 
وی ادامه می‌دهد: افراد مبتلا به فشار خون به هیچ وجه نباید خودسرانه و بدون اجازه پزشک اقدام به قطع مصرف داروهای تجویز شده کنند.
 
بهورز روستای هرایین عنوان کرد: افراد مبتلا به فشار خون باید سبک زندگی سالم را در پیش گرفته و از مصرف زیاد مواد غذایی مانند روغن، چربی، نمک، قند و شکر خودداری و بیشتر میوه و لبنیات کم‌چرب مصرف کنند همچنین به افرادی که توانایی دارند توصیه می‌کنیم پنج روز در هفته حدود سی دقیقه پیاده روی را داشته باشند.
 
رمضانخانی با بیان اینکه فشار خون عوارض زیادی بر بدن انسان می‌گذارد، ادامه داد: چربی خون، فشار خون و قند خون مکمل همدیگر هستند و اگر درمان نشوند ممکن است زمینه را برای ابتلا به بیماری دیگر فراهم کنند که در این زمینه آموزش و آگاهی لازم داده می‌شود.
 
وی اذعان می‌کند: برای بارداران نیز مراقبت‌های پیش‌ از بارداری، حین بارداری و شیردهی ارائه می‌شود و مکمل‌های بارداری نیز بر اساس چارت هفتگی به آن‌ها تجویز و توصیه می‌شود.
 
بهورز روستای هرایین خاطرات شیرین خود را ورق می‌زند و می‌گوید: اوایل خانه بهداشت روستای هرایین، دستگاهی که مادر بتواند صدای قلب جنین را بشنود نداشت و این کار با گوشی مامایی صورت می‌گرفت به همین دلیل تصمیم گرفتم یک دستگاه سونی‌کید تهیه کنم که در نهایت با حمایت همسرم و یکی از اعضا یک دستگاه خریداری کردیم.
 
رمضانخانی عنوان می‌کند: اولین باری که یک مادر با این دستگاه صدای قلب جنین را شنید و اشک شوقی که در چشمان مادر جمع شد برایم آنقدر لذت‌بخش بود که هیچ‌گاه از خاطرم نخواهد رفت.
 
وی ادامه می‌دهد: به طور کل هرگاه رضایت اهالی روستا و لبخند کسانی که مشکل درمانی و بهداشتی‌شان رفع شده می‌بينم، احساس سبکی و خوشحالی دارم که می‌توانم نقش بسيار كوچكی در ارتقای سلامت مردم روستا داشته باشم.
 
بدترین خاطرات ما ثبت مرگ جوانان در سامانه است
 
بهورز روستای هرایین می‌افزاید: زمستان سال گذشته بر اثر برف شدید در روستا، تمام مسیرها مسدود شده بود؛ به محض اینکه در محل کارم حاضر شدم یکی از اهالی سراسیمه به آنجا مراجعه کرد و خبر داد که فرزند مهمانشان تب شدیدی کرده و هیچ داروی تب‌بری در منزل ندارند که بلافاصله شربت تب بر به او دادم و خدارو شکر تب کودک کنترل شد.
 
رمضانخانی ادامه داد: زمانی که مشکل این‌چنینی برای افراد پیش می‌آید ما به چشم میهمان نگاه نمی‌کنیم که در روستا پرونده ندارد و یا اینکه این دارو متعلق به جمعیت روستا است چراکه کوچکترین تعللی در کار ممکن است که جان یک شخص را تهدید کند.
 
وی می‌افزاید: بدترین خاطرات ما ثبت مرگ جوانان در سامانه است که این موضوع بسیار ناراحت‌کننده و غم‌انگیز است.
 
بهورز روستای هرایین اذعان می‌کند: خدمت به مردم در دورافتاده‌ترین روستاها کار چندان آسانی نیست لذا انتظار داریم که مسئولین توجه لازم به دغدغه‌‌های این قشر را داشته باشند؛ یکی از ‌مهمترین دغدغه بهورزان محاسبه دوران آموزش به عنوان سابقه خدمت است که متأسفانه نادیده گرفته شده است.
 
رمضانخانی ادامه می‌دهد: از دیگر دغدغه‌های بهورزان فراهم کردن شرایط برای ادامه تحصیل است چراکه اگر ما بخواهیم در یکی از رشته‌های مرتبط با این حرفه ادامه تحصیل دهیم قطعا باید به صورت حضوری در کلاس‌ها شرکت داشته باشیم که متاسفانه با حجم بالای کار خانه بهداشت این امر امکان‌پذیر نیست چه بسا که ادامه تحصیل در یکی از رشته‌‌های مرتبط می‌تواند مشوق خوبی برای ادامه کار باشد.
 
وی در خصوص خدمات خود در دوران کرونا خاطرنشان می‌کند: در آن دوران بحث ارائه آموزش‌ها به ویژه برای افراد کرونایی طی پنج تا چهارده روز ادامه داشت و هر روز علائم بیمار چک می‌شد؛ بحث آموزش‌های لازم به گروه‌های پرخطر و حساس و خانواده‌‌هایی که با افراد کرونایی مرتبط بودند و تست کرونا از دیگر خدمات آن زمان بود.
 
بهورز روستای هرایین یادآور شد: سالی که کرونا در کشور بسیار شایع شد، باردار بودم اما در همان زمان مکرر با مادران باردار در ارتباط بودم و و سعی می‌کردم به آن‌ها آرامش دهم که استرس نداشته باشند همچنین سعی می‌کردیم به سالمندان آرامش دهیم و با همان وضعیت از افراد مشکوک تست کرونا می‌گرفتم.
 
رمضانخانی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه ما در روستا فعالیت داریم و هیچ مرکز درمانی در آنجا وجود ندارد هر لحظه این آمادگی وجود دارد که اهالی در مواقع ضروری با ما تماس بگیرند؛ طوری که سال گذشته ساعت 10 شب خانواده‌ای با همسرم تماس گرفتند و خبر بدحالی پدر خانواده را دادند که بلافاصله با همسرم به منزلشان رفتیم که فشار خون فرد هشت بود و سکته کرده بود که با توجه به علائم با اورژانس تماس گرفتم و در نهایت بیمار به بیمارستان منتقل شد.
 
وی اظهار می‌کند: خانه بهداشت و بهورزی خط مقدم جبهه سلامت در روستاها محسوب می‌شوند به طوری که بهورزان در دورافتاده‌ترین نقاط برای ارتقاء سلامت در مناطق از جان و دل مایه می‌گذارند لذا انتظار داریم که جمعیت تحت پوشش برای کنترل مراقبت‌ها به موقع به خانه بهداشت مراجعه کنند.
انتهای خبر/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان