۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین رنجِ شهروندان قزوینی از مصرف نان بی‌کیفیت
کد خبر: ۳۶۴۸۵۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۴ ساعت: ۱۲:۵۹ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

رنجِ شهروندان قزوینی از مصرف نان بی‌کیفیت

کیفیت نان در استان قزوین با وجود وعده‌های چندباره مسئولان همچنان پایین است و گویا راهکاری جدی برای بهبود این کیفیت و رضایتمندی شهروندان حاصل نشده است.

رنجِ شهروندان قزوینی از مصرف نان بی‌کیفیت
به گزارش خبرنگار اقتصادی  پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ نان یکی از اقلام اساسی و مایحتاج ویژه مردم است که نوع تهیه و پخت آن ارتباط مستقیمی با سلامت فرد دارد.

موضوع نان با وجود اهمیت قابل توجه در جامعه از جمله استان قزوین همواره با حاشیه‌های بسیاری مانند نان سبوس‌دار و تیره یا نان خمیر و سفید، افزایش قیمت‌ها، پایین آمدن وزن، کاهش کیفیت و عدم مرغوبیت همراه است.

مشکلات مختلف حوزه نان استان قزوین به ویژه کیفیت آن هرچند با اتخاذ سیاست‌های جدید و راه‌اندازی سامانه نانینو تا حدّی حل شده اما هستند سودجویانی که برای رسیدن به منافع خویش، با تخلفاتی راه گریز از قانون را در پیش گرفته و اقدام به کم‌فروشی و گران‌فروشی می‌کنند.

خلاء نظارت دو سویه بر نانوایی‌ها و عرضه‌کنندگان آرد

شاید مهم‌ترین علّت کیفیت پایین نان را در نامرغوب بودن آرد دانست در حالی که نان در فرهنگ ایرانی‌ها دارای جایگاه ویژه‌ای بوده و به عنوان مهم‌ترین سبد غذایی خانوار محسوب می‌شود.

سیاست‌ها و برنامه‌های مختلفی در قالب برگزاری کارگروه‌ها در استان قزوین از سوی متولیان امر به منظور رضایتمندی مردم دنبال می‌شود اما گویا همچنان نظارت جدی صورت نمی‌گیرد و نارضایتی شهروندان را در پی دارد.

یکی از شهروندان ساکن منطقه جنوب شهر قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ اظهار می‌کند: کیفیت نان در روزهای گذشته به شدت در قزوین پایین آمده و هیچ نظارتی بر عملکرد نانوایی‌ها نیست.

ارائه نان بی‌کیفیت در بعضی از نانوایی‌های سطح شهر قزوین به مردم

وی می‌افزاید: کافی است سری به نانوایی‌های سطح شهر بزنید، انگار نانوایان خوش دارند نان بی‌کیفیت و لبه‌دار به مشتری ارائه دهند؛ با خرید نان، نصفش را مصرف می‌کنیم و نصف دیگرش را به دلیل بی‌کیفیتی دور می‌ریزیم.

این شهروند قزوینی اذعان می‌کند: نانوا هزینه را بی‌کم وکاستی از مردم دریافت می‌کند اما از ارائه نان با کیفیت و سالم دریغ می‌کند، چرا به این موضوع رسیدگی نمی‌شود؟



شهروند دیگری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ می‌گوید: ارائه نان بی‌کیفیت و استفاده از گندم بی‌کیفیت در نانوایی‌ها یک مشکل، مُعطّل کردن مردم مشکل دیگر است.

وی تصریح می‌کند: بارها پیش آمده در زمان انتظارم در صف نان، فرد دیگری به سفارش نانوا، نانش را بدون صف و زودتر از بنده و مابقی مردم تحویل می‌گیرد و می‌رود.

این شهروند قزوینی ضمن گلایه‌هایی از عدم نظارت‌ها بیان می‌کند: ترجیح می‌دهیم نان لواش برای وعده نهار و شام و گاها از نان سنگک برای وعده صبحانه استفاده کنیم اما متاسفانه نظارتی در این حوزه نمی‌شود؛ یا نان کم وزن، یا نان کاملا بی‌مزه و یا نانی که هضمش سخت است، تحویلمان می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ با توجه به حساسیت موضوع لازم است در خصوص تهیه آرد، نان و سلامت آن، استانداردسازی دستگاه‌های تولید نان انجام شود تا مشکلی در سلامت مردم پیش نیاید.

پخت نان سبوس‌دار تاثیرگذار بر سلامتی فرد

عطیه رزازی در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به بهترین نوع نان اظهار می‌کند: استفاده از غلّات کامل در رژیم غذایی همواره از نظر تغذیه‌‎ای توصیه می‌شود.

وی می‌افزاید: غلّات  کامل به این معنی که از همه اجزای گندم غلّه اعم از دانه، پوسته و سبوس استفاده شود زیرا به علت ماده غذایی ارزشمند و مواد مغذّی در پوسته دانه‌ها و غلات، ارزش آن کامل‌تر می‌شود.

کارشناس ارشد علوم تغذیه قزوین عنوان می‌کند: بسته به ذائقه‌ای که از سال‌های گذشته بین مردم کشور مرسوم شده معمولا مواد کربوهیدراتی، نشاسته‌ای و یا غلّات، بیشتر به صورت فاقد سبوس و با رنگ سفید استفاده می‌شود.

کیفیت بالای گندم، زمینه مصرف غلات کامل در نان را فراهم می‌کند

رزازی یادآور می‌شود: برای نمونه در مصرف برنج، قسمت سبوس آن را جدا کرده و با رنگ سفید استفاده می‌شود، این موضوع در مورد نان هم صدق می‌کند.

این کارشناس اضافه می‌کند: استفاده محدود ازغلات با سبوس کم از جمله مشکلات کنونی در کیفیت نان و مصرف مردم و حتی یکی از چالش‌های اضافه وزن و چاقی است؛ بخشی از این مشکلات به نوع تولید گندم با سبوس پایین و بخش دیگری به روش طبخ نان‌های سنتی مربوط است.

مصرف جوش شیرین در نانوایی‌ها ممنوع است

رزازی می‌گوید: لازم است برای تخمیر از خمیرمایه استفاده شود و نانوا فرصت بیشتری به خمیر دهد؛ برای نمونه از دو الی سه صبح خمیرمایه را تهیه کند و بعد از تخمیر خوب در ساعت‌های اول صبح، نان را به مشتری ارائه دهد.

وی اضافه می‌کند: در شرایط کنونی برای پخت سریع نان ممکن است از مواد مانندی جوش شیرین برای تخمیر استفاده شود که از نظر بهداشتی کاملا ممنوع بوده و بازرسی‌های بهداشتی برای جلوگیری استفاده از آن در سطح نانوایی‌ها صورت می‌گیرد.

کارشناس ارشد علوم تغذیه قزوین بیان می‌کند: بخش دیگری مربوط به میزان مصرف نمک در نانوایی‌ها است که در گذشته به میزان بالایی استفاده می‌شد اما در حال حاضر سازمان استاندارد مقدار نمک مجاز را به یک درصد کاهش داده است.

رزازی تصریح می‌کند: پایش‌ها در نانوایی‌های سطح استان قزوین انجام می‌شود و در صورت عدم رعایت مصرف مجاز نمک و تخلف به اداره تخلفات ارجاع داده می‌شود.

مصرف قسمت‌های سوخته نان ممنوع!

وی با اشاره به عوامل موثر در کیفیت نان یادآور می‌شود: کیفیت نان‌های سنتی به چند عامل از جمله کیفیت گندم، سبوس‌گیری از آرد و استفاده از نوع سفید آن و استفاده از جوش شیرین بستگی دارد.

این کارشناس ادامه می‌دهد: پخت نان در حرارت بالا باعث افزایش تولید کربن می‌شود و این کربن بالا می‌تواند برای بدن عامل آسیب‌زا باشد؛ به همین علت استفاده از قسمت‌های سوخته و برشته نان را به مردم توصیه نمی‌کنیم.

رزازی عنوان می‌کند: با مقایسه نان صنعتی و نان سنتی می‌توان به این نتیجه رسید که پخت نان با سبوس و فیبر بالا، حرارت غیرمستقیم و عدم استفاده از جوش شیرین می‌تواند در کیفیت نان و سلامت آن بر فرد تأثیرگذار باشد.

نان سبوس‌دار دارای ارزش غذایی بیشتر است

وی با اشاره به اهمیت نان سبوس‌دار بیان می‌کند: توصیه داریم نان مورد استفاده دارای سبوس بالا باشد زیرا نان تیره‌تر و سبوس بالاتر با کیفیت‌تر است.

کارشناس ارشد علوم تغذیه قزوین تصریح می‌کند: اضافه کردن جداگانه سبوس به نان را توصیه نمی‌کنیم زیرا بعضی نانوایی‌ها سبوس را به صورت فله‌ای تهیه کرده و بر روی نان پخش می‌کنند، این روش تاثیر چندانی ندارد بلکه سبوس باید در بافت دانه گندم باشد.

رزازی در پایان می‌گوید: در گذشته درصد بیشتری از سبوس نان سنگک و آرد را دربر می‌گرفت و بیشترین سبوس‌گیری مربوط به نان لواش بود اما امروز گاها در بعضی تخلفات از آرد لواش فاقد فیبر و سبوس برای تهیه نان سنگک استفاده می‌شود.

کیفیت آرد ارتباط مستقیمی با کیفیت نان تولیدی دارد

غلامحسن اسلامی‌صدر در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ اظهار می‌کند: کیفیت نان به عوامل بسیاری بستگی دارد و ارتباط مستقیمی با آرد تولیدی دارد.

وی می‌‎گوید: آردها کیفیت‌های متفاوتی دارند و علاوه‌بر استان قزوین، از سایر استان‌ها آردهای وارداتی تأمین می‌شود که بر نوع کیفیت نان تولیدی اثرگذار است.



فرماندار قزوین ادامه می‌دهد: سعی کردیم کیفیت آرد را در سطح نانوایی‌های شهر افزایش داده و آموزش‌های لازم را ارائه دهیم.

کیفیت وزن و پخت نان زیرذره‌بین بازرسان فرمانداری قزوین

اسلامی‌صدر با اذعان به اینکه قیمت نان در کیفیت آن تاثیرگذار است، بیان می‌کند: با بالا بودن هزینه تولید، نانوا انگیزه مناسبی برای تولید نان با کیفیت نخواهد داشت که با حل چنین مشکلاتی می‌توان به افزایش کیفیت نان امیدوار بود.

وی با اشاره به وضعیت نظارت بر نانوایی‌های شهرستان قزوین می‌گوید: علاوه‌بر کیفیت وزن نان، کیفیت پخت آن توسط بازرسان فرمانداری رصد می‌شود.

چیزی که در این میان به وفور احساس می‌شود خلاء نظارت دو سویه بر نانوایان و عرضه‌کنندگان آرد است که گلایه‌های شهروندان را رقم می‌زند؛ در حالی که جمشید خدایاری در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین؛ اظهار می‌کند: نظارت‌ها بر حوزه نان از ماه‌های گذشته در استان قزوین همچون سایر استان‌ها شروع شده و همچنان به قوت خود باقی است.

بیشترین تخلّفات نان قزوین در بخش کم فروشی و گران فروشی است

وی اذعان می‌کند: عمده مشکل نان مربوط به کیفیت‌ها، استیجاری بودن واحدهای نانوایی، عدم حضور صاحبان کسب پروانه، عدم مهارت کارگران شاغل در نانوایی و نداشتن مدرک فنی و حرفه‌ای آنها و نوع استفاده از خمیرمایه است.

مدیر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه می‌دهد: برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارت آموزی  برای کارگران  نانوایی‌های استان پیش‌بینی شده است که پس از گذراندن دوره‌ها، کارت مهارت برای افراد صادر و از فعالیت افراد فاقد کارت جلوگیری می‌شود.

خدایاری اذعان می‌کند: بیشترین تخلفات نان استان قزوین در بخش گران‌فروشی و به ویژه کم‌فروشی در نانِ سنگک است‌؛ تخلّف به گونه‌ای است که نانوایی به علت تخلف، تعداد تراکنش بالایی دارد.

افزایش قیمت نان در قزوین ممنوع!

وی با اشاره به وضعیت تخصیص سهمیه آرد استان قزوین ابراز می‌کند: سهمیه خوبی در مناسبت‌های محرم و مازاد بر سهمیه مصوّب به نانوایی‌های استان تخصیص یافت و نانوایی‌های خوش‌نام و به دور از تخلّف توانستند سهمیه بیشتری بگیرند.

این مسئول در پاسخ به گمانه‌زنی‌هایی برای افزایش قیمت نان ادامه می‌دهد: هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت مگر اینکه نانوایی تخلفاتی را انجام داده و مبلغ اضافی دریافت کند که با آن برخورد قانونی می‌شود.



خدایاری در پایان یادآور می‌شود: شهروندان می‌توانند تخلفات نانوایی‌ها را به سامانه 124 زیرنظر سازمان صمت گزارش دهند؛ گزارش‌ها به سازمان جهاد اعلام شده و اکیپ‌های نظارتی در اسرع وقت به محل اعزام می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ تأثیر نان به عنوان یک ماده غذایی که هر روز بر سفره مردم وجود دارد بر سلامتی آنها بر کسی پوشیده نیست اما کیفیت پایین این قوت غالب باعث شده نارضایتی مردم همچنان وجود داشته باشد که انتظار می‌رود در راستای برآورده شدن این امر اقدامات جدی‌تری از سوی متولیان پیگیری و انجام شود.

انتهای پیام/4006
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان