۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین حجاب‌استایل‌ها علیه چادر محجبه‌ها
کد خبر: ۳۶۴۸۲۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲ ساعت: ۹:۴۳ ↗ لینک کوتاه

تهاجم حجاب استایل‌ها؛

حجاب‌استایل‌ها علیه چادر محجبه‌ها

گروهی از حجاب استایل ها برای اربعین برنامه‌ریزی کرده‌اند و به دنبال آن هستند تا خانم‌هایی را که می‌خواهند در حماسه اربعین شرکت کنند، به استفاده از عبا به جای چادر ترغیب کنند.

حجاب‌استایل‌ها علیه چادر محجبه‌ها

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی صبح قزوین؛ انگار برنامه تغییر سبک زندگی زن ایرانی فقط برداشتن روسری از سر شل‌حجاب‌ها نیست، این بار قرار است چادر محجبه‌ها به عبا تبدیل شود. بازیگران اصلی این سناریو هم حجاب استایل‌ها و بلاگر‌های حجاب هستند؛ گروه‌هایی که چند سالی می‌شود تغییرات عمیقی در حوزه حجاب و کالای حجاب ایجاد کرده‌اند و با طرح شعار‌هایی همچون حجاب فشن یا استایل حرفه‌ای برای چادری‌ها، حجاب را آنچنان پر زرق و برق کرده‌اند که از فلسفه اصلی خودش فاصله‌ای معنادار گرفته‌است.

برنامه بعدی حجاب استایل‌ها، اما برداشتن چادر از سر بانوان چادری و اقشار محجبه و جایگزینی آن با حجاب‌های دیگری همچون عباست و برای این کار برنامه‌ای بلند‌مدت دارند تا جایی که برخی از این کمپانی‌ها حتی برای اربعین برنامه دارند و به جای چادر، عبا‌های تولید خودشان را تبلیغ می‌کنند و با القای راحتی عبا در پیاده‌روی به دنبال آن هستند تا بانوان ایرانی را که قرار است در راهپیمایی اربعین شرکت کنند، چادر از سرشان بردارند.

این در حالی است که چادر شناسنامه زن ایرانی است و حضور زنان محجبه و چادری کشورمان به خصوص در شرایطی همچون راهپیمایی اربعین که حرکتی نمادین و مجمع مسلمانان و حتی غیر مسلمانان از سراسر دنیاست، نمادی از پیام سیاسی و جهان بینی انقلاب اسلامی ماست و هیچ جایگزینی ندارد.

حجاب استایل‌ها چند سالی می‌شود در حوزه حجاب و عفاف ورودی جدی داشته‌اند. اگر به سراغ صفحات آن‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بروید با مدل‌هایی مواجه می‌شوید که تنها تفاوتشان با دیگر بلاگر‌ها چادر پر زرق و برقی است که بر سر دارند!

مدل‌هایی با چهره‌هایی پر رنگ و لعاب و آرایش کرده که چهره و آرایش و ژست‌هایشان هیچ تناسبی با مسئله حجاب و عفاف ندارد. این گروه، اما با برنامه به میدان آمده‌اند و گروه هدفشان اقشار محجبه جامعه‌اند.

برنامه حجاب استایل‌ها برای برداشتن چادر از سر زنان محجبه

نکته قابل‌تأمل اینکه این حجاب استایل‌ها برای محجبه کردن افراد شل حجاب یا بی‌حجاب به میدان نیامده‌اند و به دنبال تصویری زیبا از حجاب برای این گروه نیستند. مخاطب اصلی آن‌ها زنان و دختران محجبه هستند و با روندی برنامه‌ریزی شده و خزنده ابتدا چادر‌های پر زرق و برق و سایر کالا‌های حجاب با حداکثر جلب‌توجه را طراحی کرده و حالا رفته‌رفته پوشش چادر را به سمت عبا برده‌اند و قشر محجبه و چادری را وسوسه می‌کنند تا به جای چادر از این عبا‌ها استفاده کنند؛

عبا‌هایی که طبق تبلیغات آن‌ها هم پوشش خوبی دارد و هم راحت‌تر است، اما اگر به روند عبا‌هایی که معرفی می‌کنند هم توجه کنید به روشنی در‌می‌یابید این عبا‌ها روز به روز تنگ‌تر و کوتاه‌تر می‌شو‌د تا دنباله روند تبدیل خانم‌های چادری به عبا‌پوش را در تبدیل خانم‌های عبا‌پوش به مانتویی شاهد باشیم.

چادر نماد زن مسلمان ایرانی

از همه بدتر اینکه این گروه برای اربعین هم برنامه‌ریزی کرده‌اند و به دنبال آن هستند تا خانم‌هایی را که می‌خواهند در حماسه اربعین شرکت کنند، به استفاده از عبا به جای چادر ترغیب کنند. این در حالی است که چادر حجاب برتر و شناسنامه زنان ایرانی است. از سوی دیگر در حماسه اربعین افرادی از تمام کشور‌های دنیا حضور دارند و قطعاً به دنبال آن هستند تا رفتار و پوشش زائران ایرانی به خصوص بانوان را رصد و تحلیل کنند.

پاسخ این تحلیل و رصد می‌تواند گام‌های بعدی دنیای استکبار را برای در دست گرفتن نبض شکل‌دهی اجتماعی و برنامه‌ریزی برای تغییرات سیاسی و ساختاری تعیین کند. بر این اساس به همان اندازه که حضور پر شور و پر صلابت زائران ایرانی در حماسه پیاده‌روی اربعین مهم است، چگونگی این حضور هم از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید به همین خاطر است که امسال گروهی از حجاب استایل‌ها تصمیم گرفته‌اند تا چادر را از سر زن ایرانی بر دارند و آن را با عبا جایگزین کنند؛

مسئله‌ای که البته مدت‌هاست از رهگذر بلاگر‌های حجاب در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شود و تا حدی هم به ثمر نشسته‌است.

ریشه‌ها و برنامه‌های حجاب استایل‌ها

علیرضا آل‌داوود، کارشناس فضای مجازی و جنگ نرم درباره فعالیت حجاب استایل‌ها می‌گوید: «فضای اینستاگرام نه‌تن‌ها برای کسانی که تغییر سبک زندگی دادند و اعتقادی به حجاب و عفاف و پوشش ندارند، تأثیر گذاشته است، بلکه در بین برخی از کسانی که اعتقادی به پوشش دارند نیز باعث تبرج شده و برخی افراد با پوشش چادر هم در اینستاگرام با آرایش‌های غلیظ تصاویرشان به اشتراک گذاشته می‌شود، به‌طوری که صحنه‌های بدی را این شبکه ضداجتماعی خلق کرده است و می‌تواند برای ما در بلندمدت آسیب‌زا باشد.»

از نگاه وی متأسفانه امروزه در شبکه‌های اجتماعی شاهد شکل‌گیری پدیده‌ای تحت عنوان مدلینگ حجاب هستیم که از سوی بلاگر‌های حجاب تصاویر بسیار زننده‌ای منتشر می‌شود.

این کارشناس درباره ریشه‌های حجاب استایل‌ها در کشور تأکید می‌کند: «حجاب استایل‌ها موضوعی است که سال‌ها قبل توسط رژیم صهیونیستی در اینستاگرام در کشورمان به راه افتاد و ما شاهد بودیم که در حال نفوذ شناختی نرم و ایجاد تغییر در سبک زندگی خانم‌های چادری و محجبه هستند. این نوع مدلینگ متأسفانه نوع جدیدی از خودنمایی را به بهانه گسترش حجاب در پیش گرفته و یک زنگ خطر بسیار جدی است که می‌تواند برای نقش زن در جامعه ما خطرناک باشد.»

آل داوود تأکید می‌کند: «حجاب استایل‌ها نگاه تجاری به دین دارند و با اینکه حد و حدود پوشش را رعایت می‌کنند، اما محتوای آن را رعایت نمی‌کنند و متأسفانه برای زن در جامعه ما نقش تجاری تعریف می‌کنند. این همان چیزی است که در غرب با مدلینگ برای خانم‌ها اتفاق افتاد و می‌تواند برای ما آسیب بسیار زیادی به دنبال داشته باشد.»

تدبیر در برابر تهاجم حجاب استایل‌ها

اصلاً سفر اربعین سفر سختی است و کسانی که می‌خواهند راهی این سفر شوند باید بدانند برای راحتی نمی‌روند؛ ما قرار است در این مسیر جای پای زینب و ام‌الکثوم، رباب و لیلا قدم بگذاریم با آن‌ها همنوا شویم تا از این سفره معنوی حظ و بهره لازم را ببریم، اما راهکار مواجهه با نوع جدید تهاجم فرهنگی در قالب حجاب استایل و جایگزینی چادر با عبا و رفتار‌هایی از این دست چیست؟

آل‌داوود در کنار مباحثی همچون ارتقای سواد رسانه‌ای، بر الگوسازی برای زنان مسلمان کشورمان تأکید می‌کند و می‌گوید: «تبیین این مسئله بسیار مهم است که حجاب با علم و دانش و پیشرفت زنان هیچ مخالفت و تناقضی ندارد و نمایش زنان محجبه‌ای که توانسته‌اند به جایگاه بسیار خوبی در پیشرفت‌های علمی و حوزه‌های علمی اجتماعی دست پیدا کنند، بسیار مؤثر است.»

از نگاه وی باید این الگوسازی را با توجه به جنگ شناختی دشمن در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر داشته باشیم. این‌ها از مسائل بسیار مهمی است که ما باید شخصیت زن را به ماهوی خود یعنی زنی که از دامانش مرد به معراج می‌رود، نشان بدهیم و تلاش کنیم دختران و زنانمان را با الگو‌های دینی تربیت کنیم و این موضوع بسیار مهمی است.

در فضای مجازی باید قوانین مناسب گذاشته شود و از سوی دیگر در فضای فرهنگ‌سازی با ارتقای سواد رسانه‌ای مرد‌ها را هم به سمتی ببریم که با هر پدیده‌ای در فضای مجازی برخورد‌های سطحی نداشته باشند و از این طریق بتوانیم کنترل کنیم تا مرد‌های ما هم به دنبال شبکه مجازی و حوزه‌های مدلینگ اسلامی و مدلینگ حجاب نباشند. این می‌تواند برای ما بسیار راهگشا باشد که در این فضا، فضای مجازی‌مان را از ر‌هاشدگی و ول بودن دربیاوریم.


انتهای خبر/1404
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان