۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین رتبه تک‌رقمی غافلگیرم کرد
کد خبر: ۳۶۴۷۴۵ نویسنده: گلعنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۲۸ ساعت: ۱۳:۲۶ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه خواندنی صبح‌قزوین با رتبه ۷ کنکور:

رتبه تک‌رقمی غافلگیرم کرد

مرضیه حسنی، دانش‌آموز موفق قزوینی است که توانسته با برنامه‌ریزی و مطالعه مستمر رتبه ۷ کنکور گروه علوم انسانی را به خود اختصاص دهد. وی در مصاحبه با صبح قزوین از رمز موفقیت خود می‌گوید.

رتبه تک‌رقمی غافلگیرم کرد
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ کنکور بزرگ‌ترین ماراتن ورود به دانشگاه‌های کشور با همه استرس‌ها و دغدغه‌هایش در سال ۱۴۰۲ هم به پایان رسید و با اعلام نتایج، نفرات برتر کنکور سراسری و همچنین دانشجویان آتی کشور مشخص شدند.

مرضیه حسنی یکی از دانش‌آموزان موفق قزوینی است که توانست با برنامه‌ریزی و مطالعه مستمر رتبه ۷ کنکور گروه علوم انسانی را به خود اختصاص دهد.

وی که با معدل ۱۹/۸۶ از دبیرستان فرزانگان فارغ‌التحصیل شده، کسب این رتبه را مدیون لطف خدا و همراهی و دلگرمی پدر و مادرش می‌داند.

این نخبه قزوینی در ادامه از رمز موفقیت و تلاش شبانه‌روزی خود در رسیدن به هدفش می‌گوید.

چرا رشته علوم انسانی را برای تحصیل انتخاب کردید؟

سال نهم هنگام انتخاب رشته بسیاری از اطرافیان این طور عنوان می‌کردند که مگر معدل پایینی داری که می‌خواهی علوم انسانی بروی؟ در حالی که این طور نبود و علاقه زیادم به این رشته، موجب انتخابم شد.

علاقه من به علوم انسانی به حدی بود که در طول سه سال دبیرستان در هیچکدام از کلاس‌ها، احساس خستگی یا دل‌زدگی نمی‌کردم.

ادبیات، عربی و دینی از درس‌های مورد علاقه‌ام در مقطع راهنمایی بود و با لذت بیشتری این درس‌ها را می‌خواندم و همین امر مرا به سمت انتخاب رشته علوم انسانی ترغیب کرد.

خانواده‌ام هیچ اجباری در مورد انتخاب رشته‌ام نداشتند و این در حالی بود که بسیاری از بچه‌ها می‌گفتند ما با فشار خانواده رشته تجربی را انتخاب کردیم.

من با خانواده مشورت می‌کردم اما انتخاب نهایی را به خودم واگذار می‌کردند.

در خصوص نقش خانواده به ویژه پدر و مادرت در رسیدن به این موفقیت بگویید.

داشتن خانواده خوب و همراه همیشه مایه دلگرمی‌ام بود. امسال، سال بسیار سختی برای من و خانواده‌ام بود به همین دلیل پدر و مادرم تلاش می‌کردند تا با محدود کردن رفت و آمدهای خانوادگی و دیگر مسائل؛ محیطی آرامش‌بخش و مناسب در منزل برایم مهیا کنند تا با دغدغه کمتر، همه تمرکزم روی درس‌هایم باشد.

در ایام کنکور روزهایی داشتم که به لحاظ روحی بسیار در فشار قرار می‌گرفتم و در چنین شرایطی خانواده، کانون آرامش خاطرم بود.

چون به مدت طولانی به صورت شبانه‌روزی در حال درس خواندن بودم به همین دلیل گاهی دلسرد، خسته و بی‌انگیزه می‌شدم. برای موفقیت در آزمون سراسری باید در طول مسیر همیشه ثابت قدم بود و حتی لحظه‌ای دست از تلاش نکشید. به همین دلیل وقتی خانواده متوجه خستگی من می‌شدند با صحبت‌های دلگرم‌کننده و مشاوره خوبشان، انرژی مضاعفی به من منتقل می‌کردند و همیشه تاکید داشتند که برای رسیدن به هدفت تلاش کن اما نه تا حدی که به سلامتی‌ات آسیبی وارد شود.

از برنامه‌ریزی برای کنکور بگویید و اینکه در طول شبانه‌روز چند ساعت مطالعه می‌کردید؟

در ایام تحصیل نزدیک به ۷ ساعت در روز مطالعه می‌کردم و این ساعات در روزهای تعطیل به ۱۰ الی ۱۲ ساعت می‌رسید.

اول دبیرستان من با ایام کرونا مواجه شد که بیشتر ایام سال، مدارس تعطیل و کلاس‌ها مجازی بود.

در تابستانِ پایه دهم، خیلی کم سوالات چهار گزینه‌ای کار می‌کردم و بیشتر تمرکزم روی درس‌های همان سال بود و تابستان، همه دروسی که در آن سال تحصیلی پشت سر گذاشته بودم جمع‌بندی و نکته‌برداری می‌کردم و بدین شکل حجم کارم برای کنکور کم شد.

تابستان سال دوازدهم سوالات تستی کار می‌کردم و تلاش داشتم با مدیریت زمان سرعت پاسخگویی به سوالات را بالا ببرم. مبحث خاصی وجود نداشت که من در آن ضعف داشته و مجبور باشم مجدد از اول کتاب مرور کنم.

معمولا پس از هر دو ساعت مطالعه استراحت کوتاهی به خودم می‌دادم و به کارهای مورد علاقه‌ام یا مشاهده صفحات شبکه‌های مجازی البته به صورت محدود می‌پرداختم.

چگونه متوجه کسب رتبه ۷ کنکور شدید؟

به همراه مادرم برای خرید بیرون رفته بودیم که مادر دوستم تماس گرفت و گفت رتبه‌های کنکور سراسری اعلام شده است. من بلافاصله سایت اعلام نتایج را چک کردم و در کمال ناباوری دیدم که نفر7 رتبه علوم انسانی خودم هستم. دیگر از خوشحالی روی پاهایم بند نبودم و تا خانه پرواز کردم.

لحظه خاطره‌انگیز و زیبایی برای خودم و خانواده‌ام بود و تمام خستگی‌ام از بین رفت.

اما چیزی که هیچ وقت از ذهنم پاک نمی‌شود چشمان پر از ذوق و لبان پرخنده پدر و مادرم است که برای همیشه در قلبم حک شد. بیشتر از حال خوب روحی خودم، ذوق و شوق آنان برایم قشنگ بود و خوشحال بودم که توانستم اندکی از زحمات آنان را جبران کنم.

توصیه شما به دیگر کنکوری‌ها در سال‌های آینده چیست؟

به همه دانش‌آموزان کنکوری توصیه می‌کنم اول از همه به خدا توکل کنند که آرامش روحی بیشتری خواهند داشت.

توصیه بعدی من تلاش، ممارست، برنامه‌ریزی و داشتن پشتکار قوی است.

ایام تابستان بیشتر روی نقاط ضعفشان کار کنند و توانایی خودشان را ارتقا ببخشند.

نکته بعدی اینکه هرگز ناامید نشوند و دست از تلاش برندارند.

روزهایی بود که دلسرد می‌شدم و احساس می‌کردم دیگر نمی‌توانم ادامه دهم اما وقتی روز پس از کنکور را تصور می‌کردم با خودم می‌گفتم کاری نمی‌کنم که پشیمان از کم‌کاری‌ و سستی‌ام باشم. برای همین تمام همتم را به کار بستم تا روزی دچار عذاب وجدان نشوم.

روزهای کنکور هر اندازه هم که سخت یا حتی تلخ باشد تمام این لحظات نهایتا برای یک سال است و تمام می‌شود اما پس از شنیدن اعلام نتایج، قطعا حالی که خواهید داشت وصف‌ناشدنی خواهد بود.

مهم ترین ویژگی شخصی شما که باعث موفقیتت شد چه بود؟

مهمترین عامل موفقیتم را در ابتدای امر لطف خدا می‌دانم که موجب آرامشم در روزهای سخت آماده‌سازی برای کنکور بود.

داشتن اراده، سخت‌کوشی، پشتکار و مهمتر از همه برنامه‌ریزی از دلایل اصلی من در کسب رتبه بالا است چراکه از تک تک لحظاتم به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری می‌کردم.

البته این گفته من بدان معنا نیست که هیچ تفریح یا اوقات فراغتی نداشتم زیرا برای ارتقای سطح علمی و همچنین حفظ نشاطم برای درس خواندن، گاهی لازم بود که به خودم استراحت کوتاهی بدهم یا برای گردش و تفریح با خانواده بیرون برویم تا با ایجاد تنوع و انجام کارهای متفاوت و مفرح، با روحیه بهتر ایام کنکور را سپری کنم.

چگونه بر استرس کنکور غلبه کردید؟

از آنجا که کنکور دو مرحله‌ای بود به همین دلیل برای آزمون دی ماه خیلی تلاش کردم چون این احتمال را می‌دادم که اگر به هر دلیلی ۱۴ تیر ماه و مرحله دوم آزمون، حال من مساعد نبود امتیاز ذخیره برای خودم داشته باشم و ۱۴ تیر ماه این یک نکته مثبت برایم بود که در مرحله اول نتیجه خوبی کسب کرده بودم و همین به من آرامش می‌داد و از بار استرس و اضطرابم در مرحله دوم کنکور می‌کاست.

امسال سوالات درس ریاضی کنکور بسیار سخت بود و واقعا مدیریت استرس را می‌طلبید بنابراین من سعی کردم با مدیریت زمان، بیشتر وقتم را صرف سوالات دیگری کنم که به راحتی و با سرعت بیشتر می‌توانستم پاسخ دهم.

انتظار کسب این رتبه را داشتید؟

با توجه به ترازی که داشتم فکر می‌کردم رتبه خوبی کسب کنم و احتمال می‌دادم رتبه‌ام زیر ۱۰۰ شود اما رتبه زیر ۱۰ برایم تاحدودی دور از ذهن بود به ویژه اینکه شنیده بودم سازمان سنجش به افراد زیر رتبه ۱۰ تماس گرفته و اعلام نتیجه می‌کند و چون تماسی با من گرفته نشده بود برای همین مطمئن بودم رتبه‌ام بالای ۱۰ است.

قصد داری در دانشگاه چه رشته‌ای ادامه تحصیل بدهید؟

در حال حاضر به انتخاب قطعی نرسیده و کمی مردد هستم. اما انتخاب نهایی من بین رشته‌های حقوق دانشگاه تهران یا دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

نتایج امتحانات نهایی و معدل امسال خیلی در نتیجه کنکور تاثیر داشت بنابراین کنکوری‌ها اگر می‌خواهند رتبه خوبی کسب کنند سعی داشته باشند از اول سال تحصیلی با تلاش بیشتری روی دروس عمومی و نهایی خود تمرکز کنند.

همچنین در پایان تشکر بسیار دارم از خانواده ی عزیزم به خصوص مادر گرانقدرم که در تک تک این لحظات سخت کنار من بودند و حال خوب را برایم تداعی می‌کردند.

با آرزوی موفقیت برای همه آینده‌سازان کشور

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان