۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین آغاز سرشماری عمومی کشاورزی از پنج مهر ماه
کد خبر: ۳۶۴۷۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیرکل ستاد سرشماری عمومی کشاورزی خبر داد:

آغاز سرشماری عمومی کشاورزی از پنج مهر ماه

ابوالفضل طارمی مدیرکل ستاد سرشماری عمومی کشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سرشماری عمومی کشاورزی از پنجم مهرماه سال جای لغایت هیجده آبان ماه در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

آغاز سرشماری عمومی کشاورزی از پنج مهر ماه
به گزارش خبرنگار صبح قزوین، ابوالفضل طارمی مدیرکل ستاد سرشماری عمومی کشاورزی در نشست خبری ظهر پنج شنبه در سالن مدیریت بحران استانداری اظهار کرد: سرشماری عمومی کشاورزی از پنجم مهرماه سال جای لغایت هیجده آبان ماه در سراسر کشور آغاز خواهد شد.
سرشماری کشاورزی با وجود هزینه گزاف آن ام همواره مورد توجه تمامی کشورها می باشد که در دوره های پنج تا 10 ساله اجرا شده و در غالب آمارهای بین المللی به سازمان های مختلف بین المملی ارائه می شود.
طارمی در رابطه با هدف برگزاری این سرشماری که با دستور مستقیم رئیس جمهوری به سازمان های آمار کل کشور ابلاغ شده است، گفت: سرشماری عمومی کشاورزی با هدف تأمین آمار و اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی در حوزه های مختلف کشاورزی صورت می گیرد.
بخش کشاورزی در کشور و جهان وظیفه تولید و تأمین غذای جامعه و همچنین امنیت غذایی را برعهده دارد که بسیار حائز اهمیت است.
وی سهم ارزش افزوده کشاورزی را هزار و دویست میلیارد تومان خواند و خاطر نشان کرد: 21 درصد کل شاغلین استان قزوین معادل 78 هزار نفر در بخش کشاورزی هستند که ازین تعداد 19 هزار نفر در شهر و 59 هزار نفر در مناطق روستایی شاغل هستند.
طارمی افزود: به مدت 40 روز این سرشماری در سطح کشور صورت می گیرد و از طریق آمارگیری نمونه ای در تمام کشور اجرا شده به طوری اطلاعات استان ها با یکدیگر قابل مقایسه باشد.
این سرشماری برای ارائه طرح های جدید در حوزه کشاورزی و افزایش ارزش افزوده این بخش و همچنین ارائه آمار و اطلاعات لازم بر اساس چهارچوب های مشترک جهانی به سازمان های بین المللی می باشد.
وی یاد آور شد: این سرشماری به صورت مصاحبه حضوری در تمام آبادی ها و شهرها به استثنای مناطقی که با تراکم محدود بهره برداری که حد نصاب آن 5 درصد است صورت خواهد گرفت.
مدیر کل ستاد سرشماری عمومی کشاورزی حداقل فعالیت های کشاورزی یک فرد را بهره بردار دانسته و تصریح کرد: هر شخصی که حداقل 400 متر مربع زمین زراعی و یا 200 متر مربع باغ و یا یک رأس دام سنگین یا 2 رأس دام سبک داشته باشد و یا به هر میزان طیور، گلخانه، پرورش زنبورعسل، کرم ابریشم و ماهی های سرد آبی و یا گرم آبی داشته باشد بهره بردار محسوب می شود.
وی خاطر نشان کرد: اولین سرشماری کشاورزی در کشور در سال 1352 عنوان کرد که در آن سال اطلاعات کلی از بهره برداران بدست آمد و بعد ار آن در سال های 67، 72 و 82 این سرشماری صورت گرفته بود که بر اساس آن حدود 81 هزار بهره بردار کشاورزی در کشور داشته ایم که 72 درصد آن ها کمتر از پنج هکتار زمین کشاورزی داشته اند و عمده افراد خورده مالک هستند همچنین 81 درصد کشاورزان کشور بی سواد یا کم سواد بوده اند.
طارمی با تأکید بر صداقت مردم برای کمک به دولت جهت جمع آوری اطلاعات و جلب اعتماد مردم دردادن اطلاعات و آمار درست اذعان کرد: این اطلاعات به صورت محرمانه در دست دولت باقی خواهد ماند و این اطلاعات هیچ ارتباطی با بحث یارانه ها ندارد و به خصوص ساکنین مناطق روستایی نگران این موضوع نباشند.
وی از هزینه نیم میلیارد تومانی در این سرشماری در استان گفته و بیان کرد: با همه عوامل اجرایی 229 نفر این سرشماری را به عهده دارند.
27 نفر راننده و 103 نفر مأمور سرشماری که از کارکنان دولت و نیروهای آزاد هستند و 15 نفر کارشناس فنی و اجرایی در کل استان برگزیده شده اند.
انتهای پیام/8002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان