۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین نحوه جذب نیرو‌های خرید خدماتی اعلام شد
کد خبر: ۳۶۴۵۸۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۱۷ ساعت: ۹:۵۴ ↗ لینک کوتاه

مشاور وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد:

نحوه جذب نیرو‌های خرید خدماتی با برگزاری آزمون استخدامی آموزگاری اعلام شد

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش پیک بازنشستگی را رد کرده است و نباید افراد بدون شایستگی لازم را جذب آموزش و پرورش کرد.

نحوه جذب نیرو‌های خرید خدماتی اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی صبح قزوین؛ آموزش و پرورش امسال طبق نتایج ارزیابی تکمیلی آزمون آموزگاری ۲۸ هزار آموزگار ابتدایی و استثنایی جذب می‌کند، اما امسال نحوه جذب نیرو با سال‌های گذشته تفاوت دارد.

سال‌های گذشته داوطلبان پذیرفته شده در نتایج ابتدایی این آزمون با طی کردن فرآیند مصاحبه و در صورت قبولی جذب این وزارتخانه می‌شدند، اما امسال چهار ابزار مصاحبه، ارائه شفاهی، ایفای نقش و مطالعه موردی و بحث گروهی برای ارزیابی داوطلبان در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر در سال‌های قبل بین ۱ تا ۱.۲ برابر ظرفیت برای مصاحبه فراخوان می‌شدند که امسال فراخوان افراد به حدود ۳ برابر ظرفیت رسیده است. درواقع امسال برای جذب ۲۸ هزار آموزگار ابتدایی، حدود ۵۹ هزار نفر وارد ارزیابی تکمیلی شده‌اند.

از سوی دیگر در این میان بیش از ۱۱ هزار نقطه "شغل محل" خالی است و می‌توان گفت برای حدود ۱۷ هزار شغل محل رقابت جدی وجود دارد.

با تمام این تفاسیر درحالی آموزش و پرورش سال‌ها است با کمبود نیرو خاصه در مقطع ابتدایی مواجه است که داوطلبان اگر حدنصاب‌های لازم را بدست نیاورند ممکن است پذیرفته نشوند و بسیاری از ۱۷ هزار نقطه شغل محل‌ها هم خالی بماند.

در همین راستا سجاد صدیقی مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش، معتقد است که در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش پیک بازنشستگی را رد کرده است و از این رو نباید به صرف خالی ماندن شغل محل‌ها افراد بدون شایستگی لازم را برای ۳۰ سال خدمت جذب آموزش و پرورش کرد.

وی گفت: در حال حاضر پیک بازنشستگی را رد کرده‌ایم. ممکن است این کمبود یکی دو سال اتفاق افتد، اما وقتی شرایط بازنشستگی به تعدیل برسد، با شرایط دیگری مواجه می‌شویم. فردی که جذب آموزش و پرورش شده است می‌خواهد ۳۰ سال در آموزش و پرورش بماند. بعضا خیلی از افرادی که برای خیلی از مشاغل شایسته نیستند، جذب این مشاغل شده‌اند. ما نمی‌خواهیم این اتفاق رقم بخورد و به جای آن می‌خوهیم این شرایط را مدیریت کنیم.

مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش، در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر چطور می‌توان کمبود نیروی آموزش و پرورش را مدیریت کرد؟ توضیح داد: برای این موضوع تدابیری داریم، از جمله همکاری با بازنشسته‌ها، یا استفاده از سرباز معلم‌ها در فضای اداری است و از معلمانی که اکنون در محیط اداری مشغول هستند در محیط آموزش مدرسه استفاده کنیم. حتی در خصوص نیرو‌های خرید خدمات نیز این موضوع صدق می‌کند. نیرو‌های خرید خدمات را می‌توانیم نه برای کلاس بلکه برای گروه اداری آموزش و پرورش جذب کنیم و معلمان خودمان که در فضای اداری هستند را در بخش آموزش قرار دهیم.

صدیقی با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر از ۵۹ هزار نفری که برای ارزیابی تکمیلی آزمون آموزگاری دعوت شده‌اند سابقه تدریس دارند، درباره تعیین تکلیف نیرو‌های خرید خدماتی نیز توضیح داد: این نیرو‌ها هم در همین فرآیند هستند و باید پس از آزمون کتبی مورد ارزیابی تکمیلی قرار گیرند و در صورت احراز شایستگی جذب شوند. اختیار این امر از دست آموزش و پرورش خارج است و تصمیم گیر و سیاست گذار جذب این نیرو‌ها ما نیستیم. وزارت آموزش و پرورش در چارچوب خود می‌تواند سیاست گذاری کند. در موضوع جذب و استخدام اختیار با وزارت آموزش و پرورش نیست بلکه اختیار با مجلس و سازمان اداری و استخدامی است. این افراد هم باید در آزمون تکمیلی حاضر شوند تا بتوانند اگر شایسته بودند برگزیده شوند. جنس تصمیم گیری برای خرید خدماتی‌ها که از جنس تصمیم در حوزه جذب و استخدام است از حوزه وزارتخانه خارج است و ربطی به وزارتخانه آموزش و پرورش ندارد.


انتهای خبر/1404
منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان