۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین سرعت اينترنت داد کاربران را در آورده است
کد خبر: ۳۶۴۳۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سرعت اينترنت داد کاربران را در آورده است

بر خلاف وعده دولت مبني بر افزايش پهناي باند و بهبود سرعت اينترنت در کشور، طي يک ماه اخير سرعت اينترنت به طور بي سابقه اي کاهش يافته است.

سرعت اينترنت داد کاربران را در آورده است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، با وجود گذشت يک سال از آغاز به کار دولت يازدهم و تاکيدهاي مکرر وزير ارتباطات و به خصوص شخص رييس جمهور در اين مدت جهت افزايش پهناي باند و سرعت اينترنت در کشور ، تحول جدي در اين خصوص صورت نگرفته و متاسفانه سرعت ايتنرنت در يک ماه اخير به حدي کاهش يافته است که داد کاربران را در آورده است.
وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات به عنوان متولي اصلي اين حوزه خود بارها با انتقاد از محدود بودن پهناي باند در کشور گفته است : متقاضي اينترنت در ايران بسيار بالاست و پهناي باند بين المللي بايد چند برابر افزايش پيدا کند.
واعظي همچنين تيرماه امسال از افزايش پهناي باند داخلي از 500 گيگابيت بر ثانيه به 1200 گيگابيت بر ثانيه خبرداد و گفت: اين امر موجب افزايش کل سرعت اينترنت در کشور شده است.
البته هر چند آقاي وزير ادعا مي کند سرعت ايتنرنت افزايش داشته است ، اما اين افزايش براي هيچ يک از کاربران اينترنت قابل درک نبوده و بسياري از کاربران با ابراز نارضايتي از وضعيت فعلي سرعت اينترنت عنوان مي کنند که براي انجام يک کار جزيي مجبوراند ساعت ها زمان صرف کنند .
همچنين رييس جمهور طي نشست خبري در شهريور ماه امسال افزايش سرعت اينترنت را از اهم برنامه هاي دولت بر شمرد و اظهار داشت: متاسفانه وضعيت فعلي سرعت اينترنت در کشور ه گونه اي است که براي دانلود يک مقاله گاهي آدم پاي اينترنت خوابش مي‌برد .
اين اظهارات رييس جمهور که به تعبير برخي رسانه ها دفاع تمام قد روحاني از افزايش سرعت اينترنت بود ، اين بارقه را بوجود اورد که با وجود برخي مخالفت ها وضعيت سرعت اينترنت بهبود خواهد يافت.
اما در حال حاضر برخلاف وعده ها نه تنها اقدام جدي در اين زمينه صورت نگرفته بلکه به نظر مي رسد مسئولين از تصميم خود کنار کشيده اند ، چراکه در يک ماه اخير بدون هيچ گونه اطلاع قبلي و توضيح قانع کننده اي سرعت اينترنت نسبت به گذشته بسيار افت داشته است.
ايران همچنان در رتبه آخر منطقه بنابر اين گزارش ، در حالي که در برنامه پنجم توسعه پيش‌بيني شده بود ايران از لحاظ دستيابي به اينترنت، رتبه دوم منطقه را از آن خود کند، در يک سال باقي مانده به پايان اين برنامه ايران همچنان در رتبه آخر باقي مانده است، ضمن اين که در ميان 192 کشور جهان ايران به لحاظ سرعت اينترنت در رتبه 169 قرار دارد.
سرعت پايين ، هزينه بالا و از همه تاسف برانگيز تر اين که در ميان کشورهاي همسايه ، افغانستان با وجود عقب ماندگي هاي بسيار در تمام حوزه ها به لحاظ سرعت اينترنت در جايگاه بالاتري از ايران قرار دارد.
تازه ترين گزارش مارکت واچ ، نشان مي دهد ايران کماکان در سه ماهه اول سال 2014 از پايين ترين حداکثر سرعت ارتباط به طور متوسط برخوردار بوده و در اين زمينه جايگزين کنيا شده است.
طبق اين گزارش متوسط حداکثر سرعت اينترنت در ايران برابر با 6 مگابيت در ثانيه بوده و البته اين رقم نسبت به سه ماه قبل 8.
2 درصد افزايش داشته است.
همچنين متوسط حداکثر سرعت اينترنت در ايران 3164 کيلوبيت برثانيه ودر افغانستان 8656 کيلوبيت بر ثانيه بوده است.
اما از سوي ديگر ، ايران از لحاظ قيمت دسترسي به اينترنت يکي از گران‌قيمت‌ترين کشورهاي جهان به ‌شمار مي‌آيد و طبق گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس خدمات اينترنت در کشور با ٢5برابر قيمت اوليه به دست کاربران خانگي مي‌رسد.
طبق اين گزارش هر STM١ پهناي باند اينترنت با قيمت ٩‌ميليون‌تومان به کشور وارد مي‌شود، اما با خريد و فروش آن توسط واسطه ها به قيمت ٢٣٢‌ميليون تومان به کابران فروخته مي‌شود.
همچنين در حالي که نرخ مصوب براي اينترنت يک‌ مگابايت در ثانيه براي ايراني‌ها ماهانه 4٣٠‌هزارتومان است، در افغانستان قيمت ماهانه اينترنت يک مگابايتي 4‌هزار افغان محاسبه مي شود که با توجه به نرخ ٧/56 توماني يک افغاني، قيمت ماهانه اينترنت يک مگابايتي در افغانستان ٢٢6‌هزار و ٨٠٠ تومان است که تقريبا معادل نصف قيمت اينترنت در ايران است.
انحصار در اينترنت از سوي ديگر برخي کارشناسان حوزه فناوري اطلاعات دليل قطعي اينترنت و يا سرعت پايين آن را از جانب متوليان ارائه دهنده اينترنت در کشور مي دانند و معتقدند: درحالي که در ساير کشورها اينترنت در اختيار شرکت‌هاي خصوصي قرار دارد و در يک فضاي رقابتي ارائه مي شوند .
اينترنت در ايران به صورت انحصاري در اختيار شرکت ارتباطات زيرساخت قرار گرفته و سليقه اي عرضه گردد.
همچنين به گفته کارشناسان بحث « sharing » که در ميزان ضريب اينترنت بسيار مطرح است در ايران وضعيت خوبي ندارد، چراکه در کشورهاي ديگر پهناي باند بين 8 نفر به اشتراک گذاشته مي‌شود ولي در کشور ما گاهي اين رقم به 25 نفر مي‌رسد، به اين معني که پهناي باندي که بايد بين 8 نفر توزيع شود بين 25 نفر تقسيم مي‌شود.
منبع: آریا انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان