۱۶/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۴ جمعه

صبح قزوین غدیر، روز تجلی عشق علوی در دیار مینودری
کد خبر: ۳۶۴۰۷۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۱۶ ساعت: ۱۱:۲۴ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از آداب و رسوم قزوینی‌ها در عید غدیر؛

غدیر، روز تجلی عشق علوی در دیار مینودری

اگر در گذشته تمام مراسمات و جشن‌ها تنها به شب و روز عید غدیر خلاصه می‌شد، امروز آیین‌‌ها و مراسمات پرشور و نشاط این عید از چند روز مانده به عيد غدير آغاز شده و نوای جشن و سرور را در شهر قزوین حاكم است.

غدیر، روز تجلی عشق علوی در دیار مینودری
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، تنها یک روز تا عید سعید غدیر مانده، تمام شهر قزوین آماده پذیرایی از عاشقان علوی است، از برپایی ایستگاه‌های صلواتی گرفته تا جشن‌های بی‌ریایی که در کوچه به کوچه این شهر ولایی به عشق مولا علی(ع) برپاست.

عيد غدير برای مردم قزوین که از دیرینه و سبقه مذهبی بالایی برخوردار هستند، جایگاه ویژه‌ای دارد، قزوینی‌ها این عید را بزرگ‌ترین عید دانسته و با شور و شوق وصف ناشدنی ضمن ابراز ارادت به ساحت حضرت علی(ع) به برگزاری مراسم و آيين‌های خاص اين روز می‌پردازند.
 
عید غدیر  روز اکرام سادات

مردم قزوین عید غدیر را عید سادات می‌نامند، تکریم و تجلیل و بازدید از سادات در روز عید از جمله آدابی است که از دیرباز قزوینی‌ها به آن اهمیت می‌دادند.

سادات همواره در بين مردم قزوین از جايگاه ويژه‌ای برخوردار بوده و به همين علت رسم بر اين است كه شب عيد غدير و صبح روز عيد تا اذان ظهر، مردم به ديدار و دست بوسی سادات و ذريه اميرالمومنين (ع) رفته و به آنان ادای احترام می‌کنند، سادات نيز ضمن پذيرایی از مهمانان علوی با شربت و شيرينی و اهدای هديه‌ای از ميهمانان قدردانی می‌كنند.

عیدی سادات معمولا سکه و یا اسکناسی است که مردم قزوین از آن به عنوان «ته کیسه» یاد کرده و اعتقاد دارند این هديه‌ای که از سادات گرفته‌اند، نبايد خرج نمايند بلكه به عنوان تبرك و بركت در نزد خود نگهداری کنند تا به مال و کسب و کارشان برکت دهد.

البته سادات نيز از چند روز مانده به عيدغدير منازل خود را با خانه تكانی و گردگيری مهیای پذیرایی از میهمانان می‌کنند.

امامزادگان قزوین، پذیرای عاشقان علوی در روز عید غدیر

یکی دیگر از رسم و رسومات قزوینی‌ها در روزعیدغدیر حضور در بقاع متبركه و زيارت امامزادگان و نوادگان امامان معصوم است، حرم مطهر چهار انبیا، امامزاده حسین، سلطان سیدمحمد، امامزاده علی و امامزاده اسماعیل، حلیمه خاتون و آمنه خاتون و دیگر امامزادگان واجب التعظیم در روز عیدغدیر میزبان شیعیان و عاشقان ولایت از سرتاسر استان است.

بازار گرم سور و سات عروسی در ایام غدیریه

در ایام منتهی به عید غدیر، در واقع از زمان عید قربان تا عیدغدیر بازار جشن عروسی و شادی در شهر قزوین بسیار گرم است، خانواده‌های قزوینی عمدتا این روزهای مبارک را برای آغاز زندگی مشترک زوج‌های جوان برمی‌گزینند تا فرزندان خود را با ذکر نام و یاد علی(ع) به خانه بخت فرستاده تا به برکت نام امیرالمومنین(ع) زندگی خوش یمن و با برکتی داشته باشند.

در شهر قزوین از قدیم الایام رسم است در شب یا روز عید غدیر، خانواده تازه داماد و عروس‌ها بسته به وسع مالی و رسم و رسوم خانوادگی خود، برای تازه عروس و دامادها هدایایی می‌خرند و آن‌ها را تزیین کرده، طی مراسم و تشریفات خاص، به آنان تقدیم می‌کنند.

عیدی عروس در عید غدیر معمولا یک تکه طلا یا سکه، پارچه، کفش ،کیف، لباس و غیره است که معمولا خود خانواده داماد و یا اشخاصی که در این کار تخصص دارند به وسیله گل‌های طبیعی، گل مصنوعی، روبان آن‌ها را تزیین می‌نمایند و عیدی داماد هم عمدتا سکه است که پدر و یا مادر عروس به داماد تقدیم می‌کند.

روز غدیر روز آراستگی

قزوینی‌ها در روز عید غدیر طبق سفارشات معصومین(ع) بهترین و زیباترین لباس‌های خود را پوشیده ئ خود را معطر به بهترین عطرها می‌کنند و با چهره‌ای خندان و شادمان به خواهران و برادران ایمانی خود تبریک و تهنیت می‌گویند.

در دین مبین اسلام بارها به موضوع آراستگی و پیرایش تاکید شده است، در روایتی از امام رضا (ع) می‌خوانیم «روز غدیر، روز آراستن و زینت است پس هركس برای روز غدیر، زینت كند، خداوند هر خطای كوچك و بزرگ او را می آمرزد و فرشتگانی را به سوی او می فرستد، آنان نیكی های او را می‌نگارند و مراتبش را تا عید غدیر سال آینده بالا می‌برند. اگر او جان دهد، شهید مرده است و اگر زیست كند، خوشبخت زیسته است».

همچنین در روایتی امام صادق (ع) در پی وظایف مؤمن در روز غدیر فرمودند: «و یتطیب امكانه و انبساط یده» و مؤمن، به اندازه توان و دست باز بودنش، بوی خوش استعمال كند.»، لذا مردم قزوین به تاسی از فرمایشات معصومین با ظاهری آراسته و بویی خوش و معطر به دیدار به برادران دینی خود می‌روند.


دیدار با مومنان و رفع کدورت‌ها

صله رحم و دید بازدید مومنان از یکدیگر، یکی از سنت‌های پسندیده اسلام است که همواره بر آن سفارش شده است، مردم قزوین مانند دیگر مردم مسلمان و شیعه ایرانی در شب و روز عید غدیر خم به دیدار فامیل، وابستگان و علمای شهر خود رفته و از فضیلت‌های این سنت الهی بهره‌مند می‌شوند، چرا که در روایتی معتبر از امام رضا(ع) آمده است «هرکس در روز غدیر به دیدار مؤمنی رود، خداوند، هفتاد نور در قبرش داخل كند و قبرش را بگستراند و هر روز، هفتاد هزار فرشته به زیارت قبرش آید و به او مژده بهشت دهد»

قزوینی‌ها همچنین این را بزرگ و مبارک که به «یوم‌التودد» به معنای روز مهر ورزیدن نیز معروف است را فرصتی مغتنم برای دلجویی و رفع کدورت‌ها بین برادران و خواهران مومن همشهری، هم محله و هم کیش دانسته و برای برقراری صلح و آشتی بین خود در این روز عزیز تلاش می‌کنند.



افطاری دادن روزه‌داران و اطعام فقرا

در این روز افراد بسیاری روزه می‌گیرند و به مومنین غذا و اطعام می‌دهند، سنت اطعام و پذیرایی از مومنان، از سنت‌هایی است که بسیار در این روز بزرگ بسیار به آن سفارش شده است. ثواب اطعام در روز عید غدیر به یک مومن برابر اطعام به یک میلیون نفر است، مردم قزوین از دیرباز در روز عید غدیر بنا به وسع مالی و شرایط خود با پختن غذای نذری و یا پخش شیرینی و شربت ارادت خود را به خاندان علی(ع) نشان می‌دهند.
 
در شب عید غدیر در مساجد و حسینیه‌ها شهر قزوین مراسم جشن و سرور و مولودی خوانی برپاست، همچنین از گذشته در منازل سادات و علما شهر نیز مداحان و شاعران در وصف مولا علی(ع) و غدیرخم مولودی‌خوانی می‌کردند.
 
خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد تلاش‌ها و اقدامات خوبی از سوی نهادهای فرهنگی در هرچه باشکوه‌ و مردمی‌تر برگزار کردن مراسمات و جشن‌های غدیریه در شهر قزوین بوده‌ایم به طوری که اگر در گذشته تمام مراسمات و جشن‌ها تنها به شب و روز عید غدیر خلاصه می‌شد، امروز آیین‌‌ها و مراسمات شاد این عید از چند روز مانده به عيد غدير آغاز شده و نوای جشن و سرور را در شهر قزوین حاكم است.

امسال بیش 312 جشن به صورت رسمی و صدها جشن به صورت محله‌ای و خانگی در روزهای منتهی به عید غدیر در قزوین برپا شده و مردم قزوین با برپایی ایستگاههای صلواتی و آذین بندی محلات و کوچه‌های خود به استقبال این عید بزرگ می‌‌روند.
 
 انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان