۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین هوشمندسازی نظام مالیاتی مشاغل خاص با استقرار سامانه مودیان
کد خبر: ۳۶۴۰۲۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۱۲ ساعت: ۱۵:۳۱ ↗ لینک کوتاه

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

هوشمندسازی نظام مالیاتی مشاغل خاص با استقرار سامانه مودیان

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: قدم اصلی در استقرار نظام مالیاتی هوشمند برداشته شده و با سامانه مودیان و ساماندهی دستگاه‌های پوز به استقرار نظام مالیاتی هوشمند نزدیک شدیم.

هوشمندسازی نظام مالیاتی مشاغل خاص با استقرار سامانه مودیان
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین به نقل از دانا ؛ مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره لزوم هوشمندسازی هر چه سریع‌تر نظام مالیاتی اظهار کرد: بحث هوشمندسازی اخذ مالیات در سازمان نظام مالیاتی در حال انجام است؛ بحث «سامانه جامع نظام مالیاتی» هم با همین نگاه در سازمان در حال بررسی است؛ اما مسئله این است که چند قانون داریم که می‌توانند منشأ تحول باشند؛ مثلاً تمام مبادلات مالی در قانون «سامانه مودیان» و «پایانه‌های فروشگاهی» در این سامانه می‌تواند شفاف شود.
هوشمندسازی نظام مالیاتی مشاغل خاص با استقرار سامانه مودیان
وی افزود: با قانون مالیات بر سوداگری، سامانه مودیان عملاً تکمیل شد که می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای «سامانه جامع مالیاتی» باشد. برای تحقق یک نظام مالیاتی هوشمند و به‌دوراز فرایند شخص محور و ممیز محور باید به استفاده از سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی بپردازیم.
وی توضیح داد: همه رویدادهای مالی، باید در سامانه مودیان شفاف شود که با چه هدفی انجام می‌شود تا هم بر اساس آن بتوانیم در کشور برنامه‌ریزی کنیم و هم مالیات ستانی عادلانه و منصفانه را بدون سازوکارهای قدیمی مثل ممیز و سرممیز، انجام دهیم. بدین ترتیب جریان کالایی هر خریدوفروش از این طریق شناسایی خواهد شد. ساماندهی دستگاه‌های پوز نیز تکمیل‌کننده داده‌ها در زمینه سامانه مودیان است.
باید اصلاحاتی در زمینه حساب‌های تجاری انجام شود
طغیانی بیان داشت: برای رسیدن به هدف استقرار کامل نظام مالیاتی هوشمند باید اصلاحاتی نیز در زمینه حساب‌های تجاری انجام دهیم و برای رسیدن به این هدف مهم و نهایی راه زیادی در پیش داریم و طبق آخرین آماری که سازمان امور مالیاتی اعلام کرد، از ۴۰۰ هزار مؤدی دارای پرونده ارزش‌افزوده، فقط ۱۵ هزار مؤدی به سامانه ملحق شده‌اند؛ علاوه بر این، ما تعداد زیادی از مودیان را داریم که اصلاً پرونده ارزش‌افزوده ندارند؛ به‌عنوان نمونه ۳ میلیون واحد صنفی هستند که باید به این سامانه ملحق شوند.
وی گفت: سازمان امور مالیاتی چشم‌اندازی دارد که همه مودیان تا پایان سال ۱۴۰۲ به این سامانه ملحق شوند و ماهیانه به این مودیان فراخوان می‌دهد و اگر کسی مراجعه نکند، مشمول جریمه خواهد شد.
لزوم شفاف سازی نظام مالیات ستانی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: همه این موارد ناظر به دریافت اطلاعات درست و شفاف است؛ در حال حاضر یکی از روش‌های ارزیابی درآمد و اخذ مالیات، بررسی وجوه واریزی به حساب‌ها است که باعث اعتراضی بخشی از صاحبان کسب‌وکار می‌شود؛ چراکه عنوان می‌کنند بسیاری از این واریزی‌ها، درآمد نبوده و صرف تسویه‌حساب‌های شخصی شده است؛ لذا این مسائل نشان می‌دهد اطلاعاتی که دریافت می‌کنیم، دقیق نیست؛ اما سامانه مودیان کمک می‌کند تا این اطلاعات شفاف شود.
وی تصریح کرد: قدم اصلی در زمینه استقرار نظام مالیاتی هوشمند برداشته شده است و با به‌کارگیری از سامانه مودیان از تیر ۱۴۰۱ و همچنین ساماندهی دستگاه‌های پوز حقیقی به بخش خوبی از داده‌ها در زمینه اخذ مالیات عملکرد مشاغل دست یافتیم و در زمینه مالیات بر ارزش‌افزوده نیز باید به تکمیل سامانه‌ها بپردازیم که تا آخر سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده است. همچنین قدم‌های خوبی در زمینه مالیات مشاغل خاص برداشته شده است که نتیجه استفاده از داده‌های سامانه مودیان بوده است و به‌این‌ترتیب به استقرار نظام مالیاتی هوشمند بسیار نزدیک شدیم.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان