۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین روزهای داغ تلویزیون در راه است
کد خبر: ۳۶۳۸۷۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۴ ساعت: ۱۰:۱۲ ↗ لینک کوتاه

سریال‌هایی که به‌زودی راهی آنتن سیما می‌‎شود

روزهای داغ تلویزیون در راه است

اگر از مخاطبان تلویزیون باشید، احتمالا مایلید درباره تولیدات تازه جعبه جادو و قصه‌های تلویزیونی که به‌زودی راهی آنتن می‌شوند خبر پیدا کنید.

روزهای داغ تلویزیون در راه است
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین به نقل از جام جم ؛ به این ترتیب همیشه در نشست‌های خبری و هر‌جا مدیران سیما دیده می‌شوند پرسش‌هایی درباره آثار تازه تلویزیون بیان می‌شود، این‌که چه سریال‌هایی در صف آنتن هستند، چه آثاری در مرحله پیش‌تولید یا در مرحله تولید قرار دارند و جزئیات هر‌کدام چگونه است.
چندی پیش مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم در نشستی ویژه به ۹ سریال اشاره کرد که کارشان پایان یافته و به مرور راهی آنتن می‌شوند.» نقویان تصریح کرد: «ما ۹ سریال داریم که منتظر آنتن هستند تا از شبکه سه یا یک روی آنتن بروند. سریال‌هایی مثل طلاق، عاشورا، سرزمین مادری(که همان سرزمین کهن است)، بازپرس، ضد، مستوران ۲، سوران، نائله و سنجرخان. در اینجا نگاهی به جزئیات این آثار داشتیم و برخی سریال‌های در حال تولید یا در مرحله پیش تولید را آورده‌ایم.
عاشقانه‌ای در دل تاریخ

رسانه ‌ملی با توجه به علاقه‌مندی مردم، سریال‌های تاریخی را به‌دست سازندگان آثار نمایشی خبره می‌دهد تا مجموعه‌های فاخری برای پخش تولید کند. یکی از محصولات جدید سازمان هنری رسانه‌ای اوج که برای تلویزیون تولید شده، سریال تاریخی «نائله» است که با نام «عشق کوفی» کلید خورد و این روزها آخرین مراحل فنی را سپری می‌کند.

سعید سعدی که تهیه‌کنندگی این اثر را به‌عهده دارد تا امروز سریال‌های پرمخاطبی را برای تلویزیون ساخته‌است که در این‌باره می‌توان به بچه مهندس، نجلا، بعد از آزادی و‌... اشاره کرد. او در سینما هم سراغ موضوعات اجتماعی رفته و آنها را دستمایه تولید قرار داده‌است. برای او فرقی نمی‌کند دست روی چه موضوعاتی بگذارد. او می‌خواهد در قالب قصه‌های شیرین، دغدغه‌های مخاطبان را دنبال کند. اکنون در تازه‌ترین ساخته‌اش به سراغ سریال تاریخی نائله رفته‌است. حال ممکن است برای مخاطبان این سؤال مطرح شود که قصه این سریال کدام مقطع از تاریخ گذشته‌است؟ باید گفت این سریال قرار است روایتگر یک عشق در کوفه سال ۶۱ هجری قمری باشد و ماجرای آن تا واقعه کربلا و شهادت سیدالشهدا‌(ع) ادامه پیدا کند. کارگردانی این مجموعه را حسن آخوندپور به‌عهده دارد که در اولین خبر از این مجموعه اعلام شد شبنم قربانی و سعید شریف، دو بازیگر اصلی این سریال هستند. شبنم قربانی سال ۱۳۹۶ با سریال «لحظه گرگ و میش» که در نقش مهندس حریرچی بود به شهرت رسید. او در مجموعه تلویزیونی نائله، نقش نائله را به‌عهده دارد. سعید شریف هم تجربه بازی در سریال‌های تلویزیونی‌‌ای همچون آخرین بازی را در کارنامه دارد. این هنرمند نقش هلال را بازی کرده‌است.

در این سریال لعیا زنگنه هم بازی می‌کند. «در پناه تو»، نخستین تجربه زنگنه است که با این سریال در میان مخاطبان به شهرت رسید. نتایج پیگیری ما نشان می‌دهد زنگنه در این سریال شخصیت سامیه را بازی کرده‌است. این هنرمند، بازی در نمایش‌های حرفه‌ای را از سال ۱۳۷۱ و بازی در سینما را از سال ۱۳۷۵ با «راز مینا»، کاری از عباس رافعی آغاز کرد. زنگنه در تلویزیون ایفاگر شخصیت‌های متفاوت بوده و سعی کرده نقش‌هایش گوناگون باشد. او در تلویزیون در سریال‌هایی همچون کامیون، برادر جان، دنیای گمشده، اغما، مدار صفردرجه، در قلب من، تولدی دیگر و... بازی کرده‌است.

همچنین نادر سلیمانی نقش اوحد و حسین سلیمانی نقش نعیم را به‌عهده دارد. نادر سلیمانی جزو بازیگرانی است که هم تجربه بازی در سریال‌های جدی را دارد و هم طنز و برایش فرقی نمی‌کند در چه گونه‌ای بازی کند.
همچنین تجربه بازی در کار‌های کودک همچون «کلبه عمو پورنگ» را هم در کارنامه دارد. روز‌های آبی، بچه محل، کامیون، شش قهرمان و نصفی، کلاه پهلوی و... از دیگر کار‌های تلویزیونی این هنرمند است. حسین سلیمانی ایفاگر نقش نعیم در سریال عشق کوفی، از ۱۳سالگی و با بازی در فیلم «مهر مادری» وارد دنیای سینما شد. همچنین بازی در سریال‌های همسایه‌ها، چرخ ‌فلک، زعفرانی و... را هم در کارنامه دارد.

یکی از نقش‌های محوری این سریال را ثریا قاسمی بازی کرده‌است. از این هنرمند در حال حاضر سریال «گیل‌دخت» روی آنتن شبکه یک سیماست. از سریال‌های قبلی او می‌توان به حکم رشد، خود‌خواسته، برف بی‌صدا می‌بارد، زندگی زیباست، بچه مهندس و ... اشاره کرد. این مجموعه به نویسندگی فائزه یارمحمدی و یزدان کاظمی تولید می‌شود.

این سریال احتمالا در ایام محرم به صورت هفتگی از تلویزیون پخش می‌شود.‌

ضد؛ یک قصه امنیتی
از جمله آثار اعلام شده که در ایران و خارج از کشور تصویربرداری شده، سریال امنیتی جاسوسی ضد به کارگردانی ابراهیم شیبانی و تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی است. این سریال سیمافیلم قرار است در ۳۰ قسمت تدوین و پخش شود. ضد، فضایی جاسوسی دارد و در بستر قصه خود به جریان نفوذ نیز می‌پردازد. بهاره کیان‌افشار، حسام منظور، اکبر زنجانپور، سعید چنگیزیان، مرتضی علی‌آبادی، آرش ظلی‌پور، مرتضی اسماعیل‌کاشی و یک بازیگر زن از کشور ترکیه گروه بازیگران اصلی سریال را تشکیل می‌دهند. همچنین محمدعلی نجفی، شهره سلطانی، نفیسه زارع، ماهان رضایی، علی غابشی و محمدرضا هاتفی سایر بازیگران این سریال هستند.

علیرضا جلالی، تهیه‌کننده سریال ضد درگفت‌وگو با جام‌جم درباره آخرین جزئیات آن عنوان کرد: این روزها کارهای مربوط به موسیقی سریال در حال پایان صداگذاری و اصلاح رنگ است و به آخر کار نزدیک هستیم. همکاران من زحمت زیادی برای این کار کشیدند. به نظرم سریال بسیار خوبی است و با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند.

جلالی درباره همکاری با چهره‌های شناخته شده و نام‌های بزرگی که در این سریال حضور دارند گفت: بازیگران بسیار خوبی داریم و از قبل با این عزیزان کار کرده‌بودیم. ما را می‌شناختند و به کارگردان و بنده هم اعتماد داشتند. همین جا از تک‌تک‌ عوامل به دلیل سختی تعدد لوکیشن‌ها و بخش خارج از کشور تشکر می‌کنم.
این تهیه‌کننده در مورد فیلمنامه هم توضیح داد: فیلمنامه را آقای شیبانی نوشته و بیش از سه سال برای آن تحقیق می‌کردیم. هر فیلمنامه‌ای که خوب باشد به یقین آن سریال هم خوب از آب در می‌آید.

جلالی در این باره که مدتی است موضوعات امنیتی بیشتر مورد توجه سریال‌سازان قرار گرفته و معمولا استقبال خوبی هم از این آثار می‌شود، باور دارد: مردم ما امنیت کشورشان را خیلی دوست دارند و هر کسی دوست دارد در جایی امن کار کند. امنیت از خانواده شروع می‌شود و به سطح محله، شهر و کل کشور تسری پیدا می‌کند. همه برای امنیت کشورشان اهمیت قائل هستند. به همین دلیل چنین سریال‌هایی با اقبال مواجه می‌شود. از این رو ما سریال را براساس یک پرونده واقعی جلو بردیم. در جلسات متعددی که با دوستان در مجموعه ضدجاسوسی داشتیم، تحقیق کردیم و از درون این تحقیقات، فیلمنامه نوشته شد. یکی دیگر از دلایل اقبال به این سوژه‌ها، واقعی بودن آن و دخل و تصرف کمی است که در آن انجام می‌شود. اسامی واقعی نیست و همین که ابتدای سریال نوشته می‌شود بر اساس پرونده‌ای واقعی، جذاب است. ما به عنوان سازندگان، سازمان صداوسیما و مجموعه‌ای که این پرونده‌ها را در اختیار ما گذاشتند بر کار نظارت داشتیم و می‌توانم بگویم خیلی خوش‌رنگ و لعاب و خوش‌ریتم شده‌است. با ۳۵ سال تجربه تهیه‌کنندگی احساس می‌کنم کار فاخر و خوبی از آب درآمده‌باشد.

وی افزود: این قصه براساس واقعیت است؛ ولی با داستان‌پردازی، درام و تعلیق برای مخاطبان جذاب‌تر شده‌است.

سرزمین مادری در جعبه جادو
سرزمین مادری، یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی کمال تبریزی و با بررسی وقایع سیاسی ایران از سال ۱۳۲۰ خورشیدی تا پیروزی انقلاب اسلامی که در بستر زندگی پسر‌بچه‌ای می‌پردازد. در فصل اول سریال، کودکی رهی که شخصیت اصلی سرزمین کهن است به تصویر کشیده می‌شود، که نقش او را علی شادمان (بازیگر کودک فیلم میم مثل مادر و بازیگر اصلی سریال یاغی) بازی می‌کند. رهی بعد از بمباران دهکده محل سکونت‌شان توسط نیروهای متفقین، از زیر آوار نجات پیدا می‌کند و پس از چند روز مراقبت توسط مادرش به تهران می‌رود. سال‌ها بعد او در یک خانواده توده‌ای بزرگ می‌شود اما بر اثر به‌وقوع پیوستن ماجراهایی یک خانواده درباری سرپرستی‌اش را به عهده می‌گیرد. در این خانواده است که او رفته‌رفته به هویت خود پی می‌برد. به همین دلیل به یک خانواده دیگر که مذهبی هستند، سپرده می‌شود اما این پایان ماجراهای او و اطرافیانش نیست.

نقش اصلی این سریال به‌عهده شهاب حسینی است و از جمله بازیگران این مجموعه پر شخصیت می‌توان به نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، حسن پورشیرازی، فرشته صدر عرفایی، جعفر دهقان، امیر آقایی، شبنم قلی‌خانی، الهام حمیدی، ثریا قاسمی، علی شادمان، پژمان بازغی، میترا حجار، زنده‌یاد پرویز پورحسینی، حسین محجوب، بیتا فرهی، هومن سیدی، مهرداد ضیایی، لیلا زارع، آشا محرابی، محسن تنابنده، جواد عزتی، رسول نقوی، شیوا بلوچی، متین حیدرنیا، امین رحیمی، درشن سینک، بهرام کمیجانی، فریبرز گرم رودی و... اشاره کرد.

این سریال در نیمه دوم سال ۹۲ از شبکه سه پخش شد اما پس از پخش چند قسمت در پی گلایه‌هایی از سوی ایل بختیاری پخش سریال متوقف و در طول این سال‌ها مرتب اعلام شد که پس از اصلاحات پخش می‌شود اما این اتفاق رخ نداد. تا این‌که مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم مدتی پیش در نشست خبری اعلام کرد که پس از اصلاحات لازم در کنداکتور پخش قرار می‌گیرد. این سریال به تهیه‌کنندگی محمد مسعود ساخته شده‌است.

ماجرای طلاق اقتصادی
ابوالقاسم طالبی که در تلویزیون بیشتر با کارگردانی سریال‌های «بازگشت پرستوها» (۱۳۷۶-۱۳۷۵) و همچنین «به کجا چنین شتابان» (۱۳۸۸-۱۳۸۷) به مخاطبان معرفی شده، سراغ سوژه‌ای مرتبط با مفاسد اقتصادی و... رفته‌است تا آن را در قالب سریالی تازه راهی آنتن کند. این درام سیاسی که درباره مسائل اجتماعی بحث‌برانگیز است «طلاق» نام دارد. بسیاری منتظر شنیدن جزئیات آن هستند، البته با شنیدن نام طلاق احتمالا اولین چیزی که به خاطرتان می‌آید سوا شدن راه زوجین در یک زندگی مشترک و نقطه پایان آن است اما این سریال قرار نیست چنین ماجرا‌هایی را دنبال کند. برخلاف آنچه از عنوان طلاق در ذهن متبادر می‌شود، این سریال به مسائل خانوادگی نمی‌پردازد و موضوع داستان درباره مسائل اجتماعی بحث‌برانگیز در قالب یک درام سیاسی است که نگاهی به مفاسد اقتصادی دارد. طالبی هر بار که اثری را روانه آنتن کرده یا بر پرده سینما فرستاده، خالی از مضامین ارزشی یا اجتماعی و سیاسی نبوده‌است و همیشه حتی در بخش‌هایی از قصه هم که شده این مضمون‌ها متبلور بودند. باید دید او در سریال اخیرش که در آن دست روی سوژه‌ای حساس گذاشته‌است چقدر می‌تواند مخاطبان را با خود همراه کند و حرفی تازه بزند.

طالبی پیش از این در زمان بازدید پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما از پشت‌صحنه سریال طلاق که با حضور خبرنگار جام‌جم هم همراه بود، فساد را به اژد‌های هفت‌سر تشبیه کرد و حالا شنیده می‌شود احتمال تغییر نام این سریال به «اژد‌های هفت‌سر» وجود دارد. تصویربرداری این سریال از سال ۹۸ شروع شده و تا امسال ادامه پیدا کرد. البته تولید این سریال در زمان تصویربرداری مدتی به‌دلیل اوج‌گیری کرونا متوقف و دوباره از سر گرفته شد. تصویربرداری این سریال در لوکیشن‌های متعدد داخلی و خارجی از شمال تا جنوب و غرب پایتخت انجام شد و گفته می‌شد احتمال سفر گروه به خارج از کشور برای ضبط برخی سکانس‌های قصه وجود دارد.

با مرور اسامی بازیگرانی که در این سریال مقابل دوربین رفتند هم نام چهره‌های شناخته شده پیشکسوت و جوان به چشم می‌خورد و هم بازیگرانی که تا امروز کمتر اسم‌شان را شنیده‌ایم و احتمالا از قاب این سریال به مخاطبان معرفی می‌شوند. طبق خبر‌ها مجید واشقانی، جعفر دهقان، محمدرضا رهبری، حمید گودرزی، شهرام عبدلی، سروش طاهری، امین زارع، بهار محمدپور، فاطمه الطافی، مجید رحمتی، مهران مرادی، هدیه رضایی، بهناز پورفلاح، بهزاد اقطایی، حسن ولیخانی، حمیدرضا عرب‌سرخی، رامین یحیی‌زاده، سیدحمید فتوحی، شیلر کی، مینو شیخان، عسل غروی، علیرضا جلیلی، مهدی شاکریان، قطب‌الدین صادقی، پیام دهکردی، ناصر آقایی، نیلوفر کیارستمی، النا آهی و... از جمله بازیگران این سریال هستند و همچنین در مرحله‌ای از تصویربرداری چهره‌هایی نظیر شاهین فرهنگ، مهرداد ضیایی، حمیدرضا هدایتی، فرید قبادی و علیرام نورایی به گروه بازیگران این مجموعه اضافه شدند. این سریال هم جزو آثاری است که رئیس سیمافیلم درباره‌اش گفته منتظر آنتن است.

عاشورای یک لشکر
بالاخره پس از مدت‌ها انتظار برای تماشای مینی سریال «عاشورا»، به‌تازگی خبر آمد که این سریال با روایت زندگی شهیدان مهدی و حمید باکری و یادی از حماسه‌سازان لشکر۳۱ عاشورا قرار است در ایام ماه محرم و صفر به‌صورت هفتگی از تلویزیون پخش شود. البته در این خبر اعلام شد علاقه‌مندان می‌توانند این مینی‌ سریال را با شروع هفته دفاع‌مقدس هر شب ببینند. نسخه سینمایی این سریال هم با عنوان «موقعیت مهدی» پس از گذشت مدتی از اکران، نوروز امسال از تلویزیون پخش شد. در این قصه هادی حجازی‌فر علاوه ‌بر کارگردانی، رخت نقش اصلی، یعنی شهید مهدی باکری را نیز بر تن کرده‌است.

مهدی باکری از فرماندهان سپاه پاسداران در سال‌های سخت دفاع مقدس فرماندهی لشکر۳۱ عاشورا را به‌عهده داشت. باکری در عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱، ۲، ۳ ، ۴ و عملیات خیبر حضوری فعال داشت. او پس از حضور در جبهه‌های جنگ، بالاخره سال۱۳۶۳ در خلال اجرای عملیات بدر در روستای حریبه بر اثر اصابت گلوله مستقیم نیروهای عراقی به شهادت رسید. سپس گروهی داوطلب برای برگرداندن پیکر وی اقدام کردند که در حال بازگشت، قایق آنها مورد اصابت موشک آر.پی.‌جی قرار گرفت و پیکر تمام آنها در اروندرود مفقود شد. شهید حمید باکری هم پیشتر در سال ۱۳۶۲ به‌سوی حق شتافت. مینی سریالی که با محوریت شهید مهدی باکری و با نگاهی به زندگی برادر شهید وی و دیگر همرزمانش در لشکر۳۱ عاشورا ساخته شده، محصول سیمافیلم است و طبق آخرین خبرها تدوین آن به اتمام رسیده مراحل فنی را پشت‌سر می‌گذارد. همچنین گفته می‌شود مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و پشت صحنه این اثر هم در دست تولید و آماده‌سازی برای پخش است. از آنجا که برای تولید این اثر از جلوه‌های ویژه میدانی حرفه‌ای بهره برده شده و همچنین گروه، سفرهایی به نقاط مختلف کشور برای تصویربرداری سکانس‌ها داشتند، احتمالا کنار تماشای قصه‌ای دیدنی، شاهد پشت‌صحنه متنوع و جذابی هم خواهیم بود. نسخه سینمایی این سریال با عنوان موقعیت مهدی در چهلمین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمد و توانست برنده پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم این جشنواره شود. در گفت‌وگویی که پیشتر با هادی‌حجازی‌فر داشتیم، وی درباره نگارش این قصه به «جام‌جم» گفت: سرپرستی نویسندگی فیلمنامه این سریال را خودم به‌عهده داشتم و ابراهیم امینی، فارس باقری و امین بهروزی دیگر نویسندگانی بودند که در نگارش این سریال مرا همراهی کردند. البته نویسندگی نسخه سینمایی لشکر عاشورا با همکاری مشترک من و ابراهیم امینی به نگارش درآمده‌است.

این کارگردان درباره شباهت نسخه سینمایی با مینی‌سریال افزود: فیلم سینمایی درباره شهید مهدی باکری و لشکر عاشورا کاملا متفاوت با این سریال است و اصلا این‌گونه نخواهد بود که فیلم سینمایی خلاصه‌ای از سریال باشد. کاراکترهای فرعی جذابی در این سریال داریم و در فیلم سینمایی، روایت بیشتر حول محور دو برادر باکری‌ است.

در این قصه با شخصیت‌های واقعی تعدادی از همرزمان شهید باکری آشنا می‌شویم. البته به گفته کارگردان مینی‌سریال عاشورا درواقع شخصیت‌هایی مثل شهید همت و شهید احمد کاظمی و بقیه شهدا فقط در بخش‌های کوتاهی حضور دارند و بیشتر سریال حول محور زندگی برادران باکری و به‌خصوص شهید مهدی باکری می‌چرخد. وحید حجازی‌فر نقش شهید حمید باکری را دارد.

جان‌گرفتن افسانه‌ها
اگر می‌خواهید از قصه‌های شهر و هیاهوهای آن دور شوید، کافی است سراغ قصه‌های کهن بروید. داستان‌هایی که هرکدام رنگ‌ولعاب خود را دارند. همین موضوع هم باعث شده تا سازمان هنری ــ رسانه‌ای اوج همراه با هنرمندان ما را به سرزمین این افسانه‌ها ببرند و به یاد بیاورند در روزگارانی که خبری از دنیای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و ... نبود، چطور همه زندگی می‌کردند و از تک‌تک لحظات‌شان لذت می‌بردند. این قصه‌ها شد مجموعه تلویزیونی «مستوران» که فصل اول آن سال گذشته از شبکه یک روی آنتن رفت. تصویربرداری فصل دوم این سریال تمام شده و درحال‌حاضر روی میز تدوین قرار دارد. فصل دوم این مجموعه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی عطا پناهی و کارگردانی سیدعلی هاشمی تولید شده‌است.

عطا پناهی، تهیه‌کننده در مصاحبه پیشین با جام‌جم درباره فصل دوم این مجموعه این‌طور توضیح داد: در فصل دوم سریال مستوران سراغ داستان‌های کهن ایرانی رفتیم اما قصد داریم مخاطب را شگفت‌زده کنیم. قصه‌های سریال اقتباس از ادبیات‌کهن است و فیلمنامه‌نویس به زیبایی قصه‌ها را به نگارش در آورده‌است و تیم سازنده تلاش دارد تا فصل دوم سریال مستوران بیشتر از فصل اول مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

وی بیان کرد: معتقدم افسانه‌های ایرانی گنجی است که تمامی ندارد، زیرا به قدری شیرین و جذاب است که هر قصه‌ای جذابیت خودش را دارد. به نظرم حتی نمی‌توان پایانی برای تولید قصه‌های کهن درنظرگرفت، زیرا این گنجینه عجیب‌وغریب از افسانه‌های کهن و قصه‌های ایرانی برای مردم جذاب است.

پناهی درباره انتخاب بازیگران برای این فصل از سریال عنوان کرد: هنرمندان را برمبنای نقش‌های‌شان انتخاب و سعی کردیم تنوع رنگ‌آمیزی را در میان بازیگران داشته‌باشیم. به‌همین‌دلیل سراغ بازیگران درجه یک تئاتر رفتیم. همچنین از حضور هنرمندان پیشکسوت هم در این مجموعه بهره برده‌ایم که مردم از آنها خاطرات زیادی به یاد دارند. برای نقش‌های اصلی این مجموعه ۳۰ هنرمند داریم. مخاطبان این سریال هم مردم در سنین مختلف هستند؛ از قشر میانسال گرفته تا جوانان.

مهیا دهقانی، نقش ماه‌منیر را در این سریال بازی می‌کند که یکی از نقش‌های اصلی است. رابعه اسکویی در فصل اول سریال مستوران نقش منفی را بازی می‌کرد که مرتب در حال پنهان کردن هویتش بود. او در نقش طلا در فصل دوم این سریال هم حضور دارد. یدا... شادمانی در فصل اول این مجموعه ایفاگر نقش دوال‌پا بود؛ موجودی اساطیری که نقل است در قصه‌های کهن بر گرده فردی می‌نشست و از او سوء استفاده می‌کرد. الهه خادمی در فصل دوم سریال مستوران ادامه‌دهنده همان نقش در فصل اول است. او نقش غزال را بازی می‌کند که رئیس قبیله وحشیان بود و مشخص می‌شود طلا او را فریب داده و به او نگفته خواهرش است.

«سنجرخان» از کردستان
یکی از سریال‌هایی که با نگاه به تاریخ ایران تولید شده، «سنجرخان» است که مدتی پیش درباره آخرین وضعیت تولید سریال گفته شد: این مجموعه تلویزیونی زندگی سنجرخان و مجاهدت‌های او در مقابله با استعمار را به تصویر می‌کشد. سنجرخان به تهیه‌کنندگی حسین جلالی و کارگردانی محمدحسین لطیفی در ۲۵ قسمت تولید شده که مراحل پس از تولید و آماده‌سازی را پشت‌سر می‌گذارد.

همان‌طور که اشاره شد در این سریال زندگی یکی از قهرمانان ملی از خطه کردستان به تصویر کشیده شده‌است. سریال سنجرخان که زنده‌یاد ضیاءالدین دری مدت‌ها مشغول نگارش آن بود، با تعداد زیادی هنرپیشه، ایستادگی‌ها و زندگی این سردار را در مقطعی پرحادثه از تاریخ روایت می‌کند. طبق پیگیری‌های ما، در این سریال محمود پاک‌نیت نقش حاکم سنندج را بازی می‌کند. احمد نجفی به عنوان فرمانده قوای روس، جلیل فرجاد در نقش آیت‌ا... شریعتمدار (یکی از روحانیون سنی منطقه)، پیام دهکردی؛ خلیل‌خان برادر سنجرخان، علی اوسیوند؛ پیشکارِ حاکم سنندج (آصف دیوان)، فاطمه شکری؛ ندیمه زن سنجرخان، حمیدرضا نعیمی؛ رضاخان و قطب‌الدین صادقی نقش سردار رشید و سمت ناظر کیفی پروژه را به عهده دارد. همچنین حسن ترقی (فیض‌ا... خان)، شیما ملایی (زن سنجرخان)، لیلی سعیدی (زن خلیل‌خان)، سودا قنبری (زن برادر سنجرخان)، زاهد زندی (برادر دیگر سنجرخان) و تارا قبادی (زن دوم سنجرخان) به عنوان بازیگران بومی در این سریال نقش‌آفرینی می‌کنند.

تهیه‌کننده این سریال پیشتر در گفت‌وگو با «جام‌جم» درباره چالش‌های ساخت سریال تاریخی گفته‌بود: بازسازی یک داستان تاریخی، قاعدتا دشواری‌های خاص خودش را دارد به‌خصوص وقتی که داستانی واقعی است اما مستندات و منابع خیلی کمی درباره آن وجود دارد، آن موقع دیگر نمی‌شود گفت بازسازی؛ چون کار نهایی باید چیزی باشد که شما آن را ساخته‌اید. در مورد سنجرخان هم منابع ما خیلی کم بود، اتفاقی که شاید به دلیل ضدیت سنجرخان با حکومت آن موقع یعنی رضاخان برمی‌گردد و باعث شده خیلی از مولفان و مورخان نتوانسته یا نخواسته‌اند به واقعه سنجرخان بپردازند.

ورود آقای «بازپرس»
پرداختن به مسأله مفاسد اقتصادی و پرونده‌های خاص، آن هم در تلویزیون، کار ساده‌ای نیست. به نظر می‌رسد مجموعه بازپرس در نظر دارد از زاویه‌ای تازه‌ به این مسأله بپردازد تا علاوه بر جذابیت‌های تصویری، برای مخاطبان هم جذاب باشد. این مجموعه به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، قصه خود را بر اساس پرونده مفاسد اقتصادی قرار داده‌است. مجموعه بازپرس با بازی محسن قصابیان، سوگل طهماسبی، فرهاد قائمیان، فریبا متخصص و مهدی فخیم‌زاده تهیه شده‌است. بازی محسن قصابیان در این مجموعه قدری متفاوت از دیگر مجموعه‌هاست. شخصیت صدرا همان بازپرس پرونده‌های اقتصادی است که قصابیان نقش آن را ایفا کرده‌است. این بازیگر معتقد است در بازی و روایت این شخصیت تلاش کرده متفاوت از کارهای دیگرش بازی کند. سوگل طهماسبی هم در نقش همسر صدرا بازی می‌کند. «بازپرس» در گروه فیلم و سریال شبکه یک با مشارکت مرکز رسانه‌ای قوه‌قضاییه تولید شده و مجری طرح آن موسسه فرهنگی‌هنری وصف‌ صباست. حسین تراب‌نژاد سریال بازپرس را براساس پژوهش دو ساله در پرونده‌های واقعی به نگارش درآورده‌است که به زودی روی آنتن می‌رود.
در حال تولید
مرور چند سریال تلویزیونی که در مرحله تولید هستند
سلمان فارسی
کارگردان: داوود میرباقری
قصه: نمایشگر زندگی سلمان فارسی، صحابی پیامبر از کودکی تا در گذشت در سه دوره تاریخی است.
بازیگران: علیرضا شجاع نوری، فرهاد اصلانی، داریوش فرهنگ، جعفر دهقان، احترام برومند و...
فراری
کارگردان: امیر داسارگر
قصه: روایتگر داستان زندگی شخصیتی به نام هادی است که برآیندویژگی‌های چند شهید است.
بازیگران: هدایت هاشمی، نسرین بابایی، حسین رفیعی، بهار نوحیان، شهین تسلیمی و...
مهیار عیار
کارگردان: سیدجمال سیدحاتمی
قصه: درباره ماجراهایی است که در بستر تاریخ در شهر اصفهان می‌گذرد و مهیار آنها را حل می‌کند.
بازیگران: کامران تفتی، بهنام تشکر، آشا محرابی، صفا آقاجانی، رامین ناصرنصیر
محرمانه
کارگردان: محمود معظمی
قصه: داستان درباره پیشرفت‌های علمی دانشمندان ایرانی و... است.
بازیگران: ایرج نوذری، امیرمحمد زند، علیرضا جلالی تبار، آرش آصفی، زهیر یاری
رحیل
کارگردان: مسعود آب‌پرور
قصه: روایتگر دوره پایان قاجار و شروع پهلوی است که با محوریت شخصیت یک زن جلو می‌رود.
بازیگران: حمیدرضا آزرنگ، اندیشه فولادوند، کاظم هژیرآزاد، ابتسام بقلانی
​​​​​​​چند سریال تلویزیونی که در مرحله پیش‌تولید هستند را مرور کردیم

حضرت موسی(ع)
آقای گرفتار ۳
۲۰ کووید
ترور
پردیسان
عفیف
رستگاری
غریبه
دروازه بهشت
مسیر اصلی
طوبی
تانک‌خورها
رویان
گاندو۳

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان