۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین ثبت ۲۵۳ امامزاده و بقعه متبرکه در استان
کد خبر: ۳۶۳۳۸۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۵ ساعت: ۱۰:۱۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین خبرداد:

ثبت ۲۵۳ امامزاده و بقعه متبرکه در استان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: تعداد ۲۵۳ امامزاده و بقعه مبارکه مستند در استان شناسایی شده که به عنوان قطب مذهبی و فرهنگی، محیطی برای نشاط، ترویج و تبلیغ شعائر اسلامی است.

ثبت ۲۵۳ امامزاده و بقعه متبرکه در استان
حجت‌الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: در آخرین راستی‌آزمایی که از سوی اداره کل اوقاف و امر خیریه استان قزوین صورت گرفته است تعداد 253 امامزاده و بقعه مبارکه مستند در استان شناسایی شده که به عنوان قطب مذهبی و فرهنگی، محیطی برای نشاط، ترویج و تبلیغ شعائر اسلامی است.

وی افزود: اگرچه تعاریف گوناگونی برای معرفی یک بقعه مبارکه به عنوان بقعه شاخص با ظرفیت گردشگری وجود دارد، اما تعداد 9 بقعه استان ظرفیت مناسبی برای گردشگری و اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی دارند.

مجیدی خاطرنشان کرد: بقعه مبارکه امامزاده حسین(ع)، چهار انبیا، امامزاده سلطان سید محمد(ع)، امامزاده اسماعیل قزوین، امامزاده اسماعیل باراجین، امامزاده علی‌اصغر زرآباد، آقاسیدعلی شارینی تاکستان از جمله امامزادگان شاخص در استان قزوین هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تصریح کرد: بقاع شاخص با مولفه‌هایی چون فضای کالبدی، برنامه‌های متنوع اجتماعی و خدماتی، حجم زائر، مولفه‌های گردشگری و تفریحی سنجیده می‌شوند.

وی ادامه داد: در دهه کرامت برنامه‌های متنوعی از سوی این اداره‌ کل برگزار می‌‌شود که از جمله این برنامه‌ها می‌‌توان به برگزاری جشن تکریم و بزرگداشت امامزادگان در بقعه مبارکه سلطان سیدمحمد(ع) به منظور تجلیل از نقش امامزادگان در ترویج معارف اسلامی و احیای ارزش‌های حسنه اشاره کرد.

طرح نشاط معنوی در تابستان امسال برگزار می‌شود

 مجیدی خاطرنشان کرد: هرساله با شروع فصل اوقات و فراغت نوجوانان و کودکان برنامه‌های مختلفی تحت عنوان «طرح نشاط معنوی» در بقاع  متبرکه اجرا می‌شود، که امسال این طرح در این مراکز مذهبی اجرا خواهد شد.

مدیرکل اوقاف قزوین ادامه داد: طرح نشاط معنوی به مدت 45 روز با هدف تبیین ضرورت‌های برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نسل جوان و نوجوان و نقش معنوی امامزادگان در هدایت و تربیت جامعه در بقاع مبارکه شاخص استان برگزار خواهد شد.

مجیدی یادآور شد: برگزاری کلاس‌های آموزشی  قرآنی، معارف، هنری، ورزشی و تفریحی و برنامه های اردویی و زیارت بقاع متبرکه از مهمترین برنامه‌های طرح نشاط معنوی در تابستان امسال است.

وی با اشاره به برپایی مراکز افق در برخی بقاع متبرکه و امامزادگان استان بیان کرد: در این مراکز خدمات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی با محوریت محله ارائه می‌شود که هدف آن شناسایی آسیب‌های اجتماعی و کاهش و افزایش نشاط معنوی در محله است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: خدمات اجتماعی قضایی در مرکز «مهر» آستان مقدس چهارانبیا چندماهی است که ارائه می‌شود و در این مدت چندین خانواده به استفاده از این خدمات به صلح رسیده‌اند، همچنین آستان آمنه خاتون (س) هم در زمینه خدمات اجتماعی و فرهنگی به خوبی فعال است.

وی با بیان اینکه در حوزه خدمات اجتماعی قراردادی را با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان امضا کرده‌ایم، تاکید کرد: طبق این تفاهم‌نامه بحث آموزش حرفه و برگزاری کلاس‌های مختلف از سوی این اداره در بقاع متبرکه اجرا خواهد شد و محصولات تولیدی این حرفه‌ها در قالب نمایشگاه در حاشیه این بقاع به فروش می‌رسد.

مجیدی در پایان گفت: در حوزه آموزش قرآن پیشنهاداتی به فعالین قرآنی شاخص استان داده شده که از ظرفیت این اماکن متبرکه به منظور ترویج فرهنگ قرآنی استفاده شود و هیچ منعی برای آن مهم وجود ندارد.

 انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان