۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین زمزمه محبت در روز معلم
کد خبر: ۳۶۲۹۸۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۱۲ ساعت: ۸:۵۱ ↗ لینک کوتاه

بررسی مهم‌ترین تصمیمات، مصوبات و طرح‌های دولت سیزدهم برای جامعه فرهنگیان به بهانه ۱۲ اردیبهشت

زمزمه محبت در روز معلم

ارتقای جایگاه معلم، برقراری عدالت اجتماعی قشر فرهنگی و اولویت قرار دادن مطالبات این گروه شغلی یکی از مهم‌ترین اهداف دولت سیزدهم بوده است که در همین راستا و به بهانه ۱۲اردیبهشت روز بزرگداشت مقام معلم، به مهم‌ترین اقدامات این دولت در حوزه آموزش‌وپرورش پرداخته‌ایم.

زمزمه محبت در روز معلم
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین به نقل از شهروند آنلاین ؛ شروع مجدد آموزش حضوری دانش‌آموزان در مدارس، یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش پس از آغاز دولت سیزدهم بود. این درحالی بود که پس از شیوع کرونا و از اول اسفند سال ۹۸، آموزش حضوری در مدارس به‌دلیل حفظ سلامت دانش‌آموزان تعطیل شد و ادامه مسیر آموزش به‌صورت غیرحضوری تداوم یافت. با این حال پس از فروکش کردن تب تند کرونا در جامعه، کارشناسان و مسئولان آموزشی پس از کسب تجربه و گذشت دو سال از تعطیلی مدارس دریافتند که آموزش از راه دور، دانش‌آموزان را با مشکلات جسمانی، عاطفی، روانی و آموزشی‌وپرورشی مواجه کرده است، بنابراین فراهم شدن شرایط لازم برای برگزاری کلاس‌های درس به‌صورت حضوری دغدغه فعالان آموزشی بود. در نهایت پس از فراز و فرودهای بسیار، با واکسیناسیون گسترده جامعه به‌ویژه در وهله اول فرهنگیان و دانش‌آموزان مسیر برای آموزش حضوری دانش‌آموزان هموار شد. دانش‌آموزان از مهر ۱۴۰۰ پس از دو سال دوری از مدرسه، دوستان و معلمان خود، توانستند با خیالی آسوده به‌طور اقتضائی و گروهی وارد مدارس شوند. این روند آموزش حضوری به این صورت بود که دانش‌آموزان به‌دلیل حفظ فاصله اجتماعی در گروه‌های مختلف و با زمان‌های کوتاه‌تر در مدارس حاضر می‌شدند، درواقع این وزارتخانه با همکاری وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی الگویی را به‌عنوان نقشه راه برای بازگشایی ایمن و تدریجی مدارس طراحی کرد که بر این اساس، مدارس در مناطق روستایی و عشایر فعالیت خود را از ابتدای مهر به‌صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردند.
اجرای رتبه‌بندی معلمان، بعد از 11سال بلاتکلیفی
رتبه‌بندی معلمان آموزش‌وپرورش مهم‌ترین اقدام دولت سیزدهم برای فرهنگیان بود که بعد از 11سال انجام شد. آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان پس از سال‌ها انتظار در دولت سیزدهم تصویب و در تیرماه سال 1401برای اجرا به وزارتخانه ابلاغ شد تا فرآیند اجرایی شدن را طی ‌کند. طرحی که اصلی‌ترین هدفش ارتقای جایگاه معلمان به‌عنوان مهم‌ترین الگوی رفتاری و تربیتی نسل آینده است. رتبه‌بندی معلمان طرحی است که بر مبنای سند تحول بنیادین نظام آموزشی کشور تدوین شده و در نهایت در دولت سیزدهم تصویب و فرآیند اجرایی شدنش کلید خورد. این طرح با هدف ارتقای سطح زندگی معلمان و تکریم حرفه مقدس معلمی نوشته شده و توجه ویژه‌ای نیز به بهبود کیفیت آموزشی دارد. رتبه‌بندی برای بهبود سطح معیشتی معلمان و البته ارتقای شایستگی حرفه‌ای آنها اجرا شد. مطابق با این طرح معلمانی که در جهت به‌کارگیری از روش‌های نوین برای تدریس به دانش‌آموزان تلاش بیشتری می‌کنند، باید مزایای بیشتری را نیز دریافت کنند. براساس طرح رتبه‌بندی معلمان، تمامی معلمان در حال تدریس در پنج گروه رتبه‌بندی می‌شوند: آموزشیار معلم، مربی ‌معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم. این رتبه‌بندی به‌ترتیب معلمانی که به‌تازگی به آموزش‌وپرورش ورود کرده‌اند، دارای 7سال خدمت،   12سال خدمت، 17سال خدمت و معلمان دارای 22سال خدمت را شامل می‌شود.
رتبه‌بندی معلمان هم‌اکنون در مرحله ثبت اعتراضات معلمان قرار دارد و فرآیند آن هنوز تمام نشده است. رضا مراد صحرایی هفته گذشته در آخرین اظهارنظر رسمی درباره مهم‌ترین طرح ارتقای شغلی معلمان در دولت سیزدهم با بیان اینکه موضوع رتبه‌بندی معلمان در دست پیگیری است، آن را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تحول در تاریخ این وزارتخانه دانست و این نکته را گفت که فرآیند رتبه‌بندی معلمان هنوز تمام نشده است. سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان وجوه مثبت فراوانی دارد و نباید چند خطا منجر به این شود که نقاط قوت آن دیده نشود، افزود: «رتبه‌بندی معلمان کار بزرگی بود که دولت سیزدهم بار سنگین اجرای آن را به دوش کشید؛ اجرای رتبه‌بندی به اهداف خود نزدیک شده و در تلاش هستیم اشکالات موجود را برطرف کنیم.» صحرایی با تاکید بر اینکه همه پرونده‌ها طبق قانون بررسی خواهد شد، خاطرنشان کرد: «اهتمام ما این است که همه اعتراضات معلمان را کاملا عادلانه بررسی کنیم تا هریک از معلمان به رتبه استحقاقی خود برسند.» سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: «بعد از اتمام فرآیند رتبه‌بندی و بررسی اعتراضات، بحث بازنگری نیز انجام خواهد شد.»
احیای بیمه تکمیلی طلایی فرهنگیان بعد از 10سال
بیمه تکمیلی طلایی فرهنگیان در دولت سیزدهم احیا شده است. قرارداد بیمه تکمیلی آموزش‌وپرورش از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین قراردادهای بیمه‌ای کشور است و اگر رضایت از سوی فرهنگیان وجود داشته باشد این قرارداد پس از نظرسنجی تمدید می‌شود. قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان تا تیر 1402برقرار است. سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش روز 11اردیبهشت گفت بیمه طلایی معلمان پس از ۱۰ سال در دولت سیزدهم زنده شد و موضوع بیمه بازنشستگان هم تفاهمنامه‌ای در دست بررسی است و با تامین منابع در سال جدید، موضوع بیمه بازنشستگان هم مانند شاغلان سامان خواهد یافت. او تصریح کرد: «قرارداد بیمه آموزش‌وپرورش از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بیمه‌های کشور است و تمدید آن منوط به‌ نظرخواهی ملی خواهد بود. دوسوم این حق بیمه را دولت با عنایت رهبر معظم انقلاب تقبل کرده است.» او اطمینان داد: «هیچ اقدامی در وزارت آموزش‌وپرورش خلاف قانون و منویات رهبر معظم انقلاب انجام نخواهد شد و هرچیزی که با سند تحول بنیادین تعارض داشته باشد، کنار گذاشته می‌شود و اصل سند بنیادین تحول در آموزش‌وپرورش است.» صحرایی همچنین تاکید کرد از بیمه دانا می‌خواهیم اگر مشکلی در استانی وجود دارد یا میزان پوشش این بیمه در استانی کم است آن را پیگیری و مشکل را برطرف کنند.
احیای تغذیه رایگان برای دانش‌آموزان مناطق محروم
احیای تغذیه رایگان برای دانش‌آموزان مناطق محروم که حدود 6سال قطع ‌شده بود، در دولت سیزدهم از سر گرفته شد. توزیع تغذیه رایگان برای دانش‌آموزان دبستانی به‌ویژه در مدارس مناطق محروم شهرها و روستاها علاوه بر بهبود توان یادگیری کودکان می‌تواند در حفظ سلامت جسمی آنها نیز تاثیرگذار باشد. در ایران برنامه‌های مختلفی برای تحقق این موضوع عملیاتی شده است؛ به‌عنوان مثال در آخرین مورد تا چند سال قبل شاهد توزیع شیر در مدارس ابتدایی کشور بودیم اما سال 95پایان کار توزیع شیر رایگان در مدارس بود و این برنامه به‌دلیل کمبود بودجه و بدهی به شرکت‌های تولید شیر متوقف شد. با این حال تابستان 1401یک‌بار دیگر زمزمه‌های بازگشت تغذیه رایگان به مدارس مناطق محروم کشور از سوی مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش به گوش رسید و این موضوع به‌دلیل اهمیت آن در ارتقای توان یادگیری و سلامت دانش‌آموزان با استقبال جامعه نیز همراه شد. صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش مرداد سال گذشته درباره توزیع تغذیه رایگان گفته بود: «طرح تغذیه رایگان شامل شیر، نان غنی‌شده با ویتامین D ، روی و خرما، با پوشش حداقل 3تا 5میلیون دانش‌آموز از مهرماه اجرا می‌شود. نیاز داریم نهادهای انقلابی، ما را در اجرای این طرح کمک کنند. حدود 1150میلیارد تومان از یک محل و تقریبا 800میلیارد تومان از محل دیگر و در مجموع قریب به 2هزار میلیارد تومان برای تغذیه، ویتامین دی و شیر دانش‌آموزی در قانون بودجه سال 1401پیش‌بینی شده است تا این طرح برای تمام استان‌ها و برای دانش‌آموزان نیازمند اجرا شود.» ستاری‌فرد با بیان اینکه اولویت ما دانش‌آموزان دوره ابتدایی و متوسطه اول و دانش‌آموزان مناطق عشایری، روستایی، مرزی و حاشیه شهر هستند، اظهار کرد: «طبق برآوردهایی که داشتیم به تعداد پنج میلیون دانش‌آموز رسیدیم اما تحقق این عدد بستگی به پوشش اعتباری و پشتیبانی اشخاص حقیقی و حقوقی از طرح مذکور دارد.»
تغییر محتوای کتب درسی، با دستور رهبر انقلاب
سالانه منتقدان زیادی به محتواهای کتب آموزشی اعتراض داشتند و درباره غیرکاربردی بودن آنها صحبت می‌کردند. سال گذشته، رهبر انقلاب در دستوری به وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کردند که باید محتواهای غیرکاربردی کتب درسی حذف شوند. این اتفاق از سال تحصیلی بعدی رخ می‌دهد و ممکن است حتی شاهد تغییر کلی کتب درسی هم باشیم. تغییر صحیح محتوای کتب درسی می‌تواند یک گام روبه‌جلو باشد، چراکه محتوای ناکارآمد و منسوخ شده جایگزین محتوای قدیمی شده و در نتیجه کیفیت آموزش چندین برابر می‌شود. رهبر انقلاب اسلامی همواره به تحصیل دانش‌آموزان اهمیت زیادی داده‌اند. ایشان در سال 1397در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشتند که محتوای آموزشی کتاب‌های دانش‌آموزان باید مبتنی بر موضوع تحول آموزش‌وپرورش تدوین شوند. وزارت آموزش‌وپرورش سال گذشته اعلام کرد بنا به دستور رهبر انقلاب، مطالب غیرکاربردی از کتب درسی برای سال آینده حذف خواهند شد. کارشناسان آموزشی معتقدند بازنگری کتب درسی در چند بُعد باید مورد بررسی قرار بگیرد. گفته شده است که این تغییرات در راستای مفاخر ملی و دینی هستند و برای تقویت هویت ملی دانش‌آموزان تلاش می‌شود. بلافاصله بعد از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، وزیر وقت آموزش‌وپرورش جلسه‌ای را با مدیران کل استان‌ها و اعضای شورای معاونان تشکیل دادند و کارگروه‌هایی تشکیل شدند تا هرکدام از این کارگروه‌ها و کمیته‌ها نسبت به پیگیری جدی مطالبات رهبری، سازوکارها و مفاد اجرایی را پیگیری کنند.
برگزاری آزمون استخدامی برای جذب 28هزار معلم
۲۸ هزار آموزگار در کشور استخدام می‌شوند. این خبر را سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در تاریخ 8اردیبهشت داد؛ با این توضیح که شاهد رقابت ۵۳۰ هزار داوطلب در آزمون استخدامی ماده ۲۸ برای ورود به آموزش‌وپرورش هستیم و در این آزمون و پس از طی فرآیندها، ۲۸ هزار آموزگار در کشور استخدام خواهند شد. رضامراد صحرایی در جریان بررسی روند برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش در یکی از حوزه‌های امتحانی با اشاره به تغییر منابع آزمون و ارتقای سطح کیفی این منابع افزود: «آیین‌نامه اجرایی مدارس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، روش‌های تدریس و کتاب‌های دوره ابتدایی، بخشی از منابع مطالعاتی آزمون بودند که از نظر محتوا هم‌راستا با اهداف، برنامه‌ها و ماموریت نظام تعلیم‌وتربیت کشور است. مراد صحرایی بیان کرد: «معلمی، عشق است و نباید به‌عنوان شغل به آن نگاه کرد؛ بر این اساس باید افرادی به این حرفه وارد شوند که شرایط رفتاری، حرفه‌ای و عملکردی موردنیاز برای امر معلمی را داشته باشند.» سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین تحول‌های ایجادشده در برگزاری آزمون امسال توجه به نمره مصاحبه و آزمون‌های ارزیابی است؛ بر این اساس ۴۰ درصد نمره مربوط به آزمون کتبی و ۶۰ درصد نمره مربوط به آزمون‌های ارزیابی و مصاحبه است.» او گفت: «آزمون استخدامی دبیری به‌زودی و برای جذب ۲۸ هزار دبیر متوسطه اول، دوم، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در سراسر کشور برگزار خواهد شد و برای تسریع این امر در تعامل با سازمان اداری و استخدامی هستیم.»
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان