۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین تخصیص ۱۵ میلیارد اعتبار برای ساخت ۴ کتابخانه در قزوین
کد خبر: ۳۶۲۹۳۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۹ ساعت: ۱۵:۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین خبر داد:

تخصیص ۱۵ میلیارد اعتبار برای ساخت ۴ کتابخانه در قزوین/ مردم شهر نرجه همنشین یار مهربان می‌شوند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: ۱۵ میلیارد تومان برای ساخت چهار پروژه کتابخانه مرکزی بوئین‌زهرا، بیدستان، سگزآباد و نرجه تاکستان از محل سفر ریاست جمهوری مصوب شده که این اعتبار باید در سال‌ گذشته و سال جاری تخصیص یابد.

تخصیص ۱۵ میلیارد اعتبار برای ساخت ۴ کتابخانه در قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ فاطمه محمدبیگی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در کتابخانه علامه رفیعی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: پروژه‌های مختلفی از جمله افتتاح کتابخانه عمومی ثامن‌الاحجج شهر نرجه تاکستان در راستای توسعه فضای مطالعاتی در استان قزوین تعریف شده است.

وی افزود: کتابخانه عمومی ثامن‌الاحجج شهر نرجه تاکستان بعد از 18 سال در روز یکشنبه دهم اردیبهشت ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد؛ کلنگ‌زنی آن با خریداری یک قطعه زمین به مساحت 600 متر و زیربنای 220 متر مربع توسط شهرداری و فندانسیون توسط خانواده خیّر آقاجانی در سال 84 آغاز شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بیان کرد: باتوجه به اینکه پروژه کتابخانه عمومی شهر نرجه تا سال 1397 راکد باقی مانده و برای ساخت به اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس واگذار شده بود، در فروردین ماه سال جاری تکمیل شده است.

اختصاص اعتبارات از بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی به بعضی از کتابخانه‌های قزوین

 محمدبیگی اذعان کرد: اعتبارات مناسبی برای پروژه‌های کتابخانه‌ای از جمله کتابخانه شهر نرجه در سفر ریاست جمهور به استان قزوین در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: بخشی از اعتبارات پروژه کتابخانه‌ها مربوط به ساخت و بخش دیگر مربوط به تجهیزات آنها است؛ مبلغی از اعتبارات مربوط به تجهیزات کتابخانه شهر نرجه تاکستان و کتابخانه بوئین‌زهرا برای نخستین بار توسط بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی به مبلغ هفت میلیارد ریال اختصاص یافته است.

این مسئول ادامه داد: برای افتتاح پروژه کتابخانه نرجه شهرستان تاکستان دو میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده که یک میلیارد و 300 میلیون ریال از این میزان مربوط به اعتبارات سفر ریاست جمهور به استان است.

محمدبیگی گفت: تقریبا پنج هزار جلد کتاب به ارزش ریالی دو میلیارد و 800 میلیون ریال برای تأمین کتاب‌ها و 800 میلیون ریال برای تجهیزات سخت‌افزاری کتابخانه عمومی شهر نرجه تاکستان هزینه شده است.

وی یادآور شد: سالن مطالعه، مخزن، بخش کودک، نوجوان و کمک درسی از بخش‌های کتابخانه عمومی شهر نرجه تاکستان است.



کتابخانه مرکزی بیدستان با اعتباری بالغ بر 29 میلیارد ریال افتتاح می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین افتتاح کتابخانه مرکزی بوئین‌زهرا را از سایر طرح‌های پیش‌بینی شده عنوان کرد و ادامه داد: این کتابخانه با اعتباری بالغ بر 19 میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهور به استان است.

محمدبیگی تصریح کرد: شهرداری متولی ساخت پروژه کتابخانه مرکزی بوئین‌زهرا است که بعد از انجام فعالیت‌های جزئی، پیش‌بینی می‌شود در خرداد ماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: فضای کتابخانه مرکزی بوئین‌زهرا تقریبا یکهزار و 200 متر مربع زیربنا بوده و در تلاشیم طراحی‌های جدید از جمله اتاق علمی نواجوانان، بخش مادر و کودک، تالار ویژه محققان و اتاق‌های مطالعه گروهی را در آن لحاظ و از نگاه سنتی مانند گذشته پرهیز کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بیان کرد: پروژه کتابخانه مرکزی بیدستان با اعتباری بالغ بر 29 میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان با یکهزار و 50 متر مربع در دو طبقه در حال ساخت است.

یار مهربان هم‌نشین مردم سگزآباد می‌شود

محمدبیگی اذعان کرد: در صدد هستیم تجهیز کتابخانه مرکزی بیدستان با استفاده از ظرفیت‌های خیرین و کمیته اعتبارات استانی در کوتاه‌ترین زمان محقق شود؛ براساس وعده شهرداری این کتابخانه در دو الی سه ماه آینده تکمیل می‌شود که حداقل اختصاص 15 هزار جلد کتاب برای آن در فاز نخست در نظر گرفته شده است.


وی بیان کرد: تمامی کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های استان قزوین با جذب و به کارگیری نیروی انسانی همان منطقه مدیریت می‌شود که این نیروها به محض افتتاح کتابخانه‌ها مستقر می‌شوند

این مسئول ابراز کرد: پروژه افتتاح کتابخانه عمومی سگزآباد از جمله پروژه‌های پیش‌بینی به متراژ 560 متر مربع با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد ریال از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان قزوین بوده که توسط شهرداری انجام می‌شود و قول اتمام آن حداکثر تا سه ماه آینده داده شده است.

محمدبیگی تصریح کرد: دو پروژه کتابخانه عمومی برای قشلاق و شریف‌آباد از جمله پروژه‌های غیرمصوب سفر ریاست جمهوری به استان قزوین به دلیل رشد فیزیکی کمتر از 50 درصد است؛ پروژه قشلاق توسط اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس به متراژ 300 متر مربع و شریف‌آباد توسط شهرداری به متراژ یکهزار و 100 متر مربع ساخته می‌شود.

افزایش سرانه فضاهای کتابخانه‌ای در قزوین با افتتاح کتابخانه‌های عمومی

وی با اشاره به مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده برای کتابخانه‌های مرکزی استان قزوین در قالب سفر ریاست جمهوری به استان عنوان کرد: 15 میلیارد تومان برای ساخت چهار پروژه کتابخانه مرکزی بوئین‌زهرا، بیدستان، سگزآباد و نرجه تاکستان از محل سفر ریاست جمهوری مصوب شده که این اعتبار باید در سال‌ گذشته و سال جاری تخصیص یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین ادامه داد: 60 درصد از اعتبارات پیش‌بینی شده کتابخانه‌های عمومی از محل سفر رئیس جمهور به استان محقق شده است و امیدواریم موضوع تجهیزات و تکمیلی ساختمان‌ها را با 40 درصد باقی مانده به سرانجام برسانیم.

محمدبیگی یادآور شد: وضعیت سرانه‌ فضاهای کتابخانه‌های استان قزوین اعم از تعداد کتابخانه‌ها و زیربنا با افتتاح پروژه‌های کتابخانه‌های عمومی تغییر می‌‎کند؛ استاندارد سرانه 8 متر مربع است و سرانه زیربنای قزوین در حال حاضر 2/27 متر مربع است که به 2/46 متر مربع خواهد رسید.

وی گفت: باتوجه به جمعیت استان قزوین نیاز است فضای مطالعه‌ای و کتابخانه‌ای در این استان ایجاد شود چون در حال حاضر 20 منطقه فاقد کتابخانه است.

شهرستان‌های قزوین به کتابخانه سیار مجهز می‌شوند

این مسئول اظهار کرد: شناسایی مناطق فاقد کتابخانه با جمعیت قابل توجه به ویژه دانش‌‎آموزی از جمله اقدامات کتابخانه‌های عمومی بوده که مکاتباتی با مسئولان برای تعریف پیوست فرهنگی در مدارس استان انجام شده است و تحقق آن می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را حل کند.

محمدبیگی یادآور شد: کتابخانه روستای اردلان در سال 1400 توسط دهیاری در اختیار کتابخانه‌های عمومی استان قزوین قرار گرفت و تجهیز و تأمین نیروی آن انجام شده است؛ این کتابخانه در حال حاضر یکی از پرمخاطب‌ترین کتابخانه‌های روستایی استان محسوب می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: استفاده از کتابخانه سیار از جمله سیاست‌های کتابخانه‌های عمومی استان برای پوشش کمبود فضای کتابخانه‌ای است؛ براین اساس برای نخستین بار اعتبار مناسبی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای خرید خودروی سیار به کتابخانه‌ها در نظر گرفته شده که در حال رایزنی برای تولید بیشتر خودرو و پوشش دادن آن برای چند شهرستان استان با شرکت‌های سازنده آن هستیم.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان