۱۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ یکشنبه

صبح قزوین حذف پرسپولیس از آسیا؛ نزدیک‌تر از رگ گردن!
کد خبر: ۳۶۲۷۷۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۳۰ ساعت: ۱۱:۶ ↗ لینک کوتاه

مالکیت مشترک برای سرخ‌ها دردسرساز می‌شود؟

حذف پرسپولیس از آسیا؛ نزدیک‌تر از رگ گردن!

مساله مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس یکی از موضوعاتی است که این روزها بسیار شنیده می‌شود و بسیاری آن را بعد از حذف استقلال به دلیل بدهی‌های پرتعداد از لیگ قهرمانان، عاملی برای کنار رفتن پرسپولیس از تورنمنت می‌دانند.

حذف پرسپولیس از آسیا؛ نزدیک‌تر از رگ گردن!
به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین ؛ مساله مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس یکی از موضوعاتی است که این روزها بسیار شنیده می‌شود و بسیاری آن را بعد از حذف استقلال به دلیل بدهی‌های پرتعداد از لیگ قهرمانان، عاملی برای کنار رفتن پرسپولیس از تورنمنت می‌دانند. در این‌باره سندی از شرایط دریافت مجوز حرفه‌ای منتشر شده که در یکی از بندهای آن به مالکیت مشترک اشاره شده است و برخی بر این باورند که پرسپولیس هم به واسطه همین بند، نمی‌تواند در آسیا حضور داشته باشد. با این‌حال، وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که «مشکل به‌نحوی تا برگزاری جلسه مزایده برای واگذاری سهام مدیریتی حل شد و این دو باشگاه می‌توانند در این راستا در سامانه صدور مجوز حرفه‌ای نسبت به بارگذاری و ارائه مدرک مثبته خود اقدام کنند».

وزارت ورزش در شرایطی از حل موضوع خبر داده که از نظر قانونی و بر اساس اسناد و مدارک موجود، مالکیت استقلال و پرسپولیس یکسان است و این دقیقا همان چیزی است که AFC را به صادر نکردن مجوز حرفه‌ای برای دو باشگاه ترغیب می‌کند.

در متن انگلیسی سند منتشرشده به شفاف‌سازی یا اظهار اشاره شده است. به این صورت که حداقل 3 ماه قبل از آخرین زمان کمیته صدور مجوز حرفه‌ای AFC برای ارائه مدارک، باید صاحب بنگاه (باشگاه) مدرکی را که به امضای حداقل یکی از صاحبان امضای مجاز باشگاه رسیده باشد، ارائه بدهد که بند مالکیت مشترک (5 و 6) درباره باشگاه ما صدق نمی‌کند. در این بندها فقط به مالکیت مشترک اشاره نشده و واژه کنترل هم آمده است. به این معنا که مالک مدرکی را به AFC بدهد و بگوید شخصی حقیقی یا حقوقی مالکیت باشگاه را در اختیار گرفته و مالکیت استقلال و پرسپولیس متفاوت است.

موضوع اول اینجاست که آیا چنین اظهارنامه‌ای 3 ماه قبل از پایان زمان برای بارگذاری مدارک، داده شده یا نه. موضوع دوم هم این است که اگر وزارت ورزش ادعا می‌کند سهام جابه‌جا و مساله مالکیت دو باشگاه حل شده، باید اسنادی ارائه بدهند که تاریخ آن اسناد مبنی بر جابه‌جایی قبل از اظهارنامه باشد. یعنی اسناد اثبات کند که قبل از تاریخ ارسال اظهارنامه (3 ماه قبل از پایان زمان بارگذاری مدارک) سهام باشگاه جابه‌جا یا حداقل سهام یکی از دو باشگاه به مالک دیگری انتقال داده شده است.

در بررسی اسناد ثبت‌شده در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار هیچ سندی درباره جابه‌جایی مالکیت وجود ندارد و مالک هر دو باشگاه، وزارت ورزش و جوانان به ثبت رسیده است.

با وجود این شرایط، اگر AFC یا کمیته صدور مجوز حرفه‌ای اسناد و مدارکی بخواهد که آیا سهم باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال جابه‌جا شده یا نه، پاسخ آنها منفی خواهد بود. از سوی دیگر، سهام دو باشگاه از اسفند 1400 در بورس پذیرفته شده، اما از آن زمان هیچ تغییر مالکیتی صورت نگرفته است و بر اساس اسناد و مدارک، مالکیت مشترک دو باشگاه همچنان برقرار است؛ موضوعی که می‌‌تواند منجر به حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا شود.

باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی می‌افتد و در نهایت AFC در تاریخ 31 خرداد ماه پرسپولیس را دارای مجوز حرفه‌ای می‌داند یا اینکه مثل استقلال آنها را هم از حضور در لیگ قهرمانان منع می‌کند.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان