۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی پیش‌از اسلام برگزار می‌شود
کد خبر: ۳۶۲۷۳۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۲۸ ساعت: ۱۰:۲۸ ↗ لینک کوتاه

با محوریت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین؛

همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی پیش‌از اسلام برگزار می‌شود

مسئول کمیته علمی همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی پیش از اسلام از برگزاری نخستین همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی خبر داد و گفت: این همایش در آبان‌ماه ۱۴۰۲ در محل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی پیش‌از اسلام برگزار می‌شود
امیر حسین حاتمی مسئول کمیته علمی همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی پیش‌از اسلام در گفتگو با خبرنگار فرهنگ وهنر صبح قزوین؛ از برگزاری نخستین همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی پیش‌از اسلام خبر داد و گفت: این برنامه با همکاری کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و گروه تاریخ این دانشگاه در حال جمع‌بندی است و همایش در آبان‌ماه ۱۴۰۲ در محل دانشگاه برگزار خواهد شد.
 
وی افزود: برنامه‌ریزی شده که بعد از برگزاری این همایش، دومین همایش قزوین‌شناسی پس از اسلام را طی سال آینده نیز داشته باشیم.
 
مسئول کمیته علمی همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی پیش‌از اسلام بیان کرد: محورهای این همایش شامل سه کمیته باستان‌شناسی، فرهنگ و زبان و تاریخ و جغرافیای قزوین پیش‌از اسلام است و اساتیدی نظیر باقرعلی عادل‌فر دبیر علمی و نوریان دبیر اجرایی این همایش و امیر حسین حاتمی مسئول کمیته علمی همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی پیش از اسلام هستند.

مهلت دریافت مقالات تا آخر فروردین ماه
 
حاتمی ابراز کرد: فراخوان این همایش اعلام شده و برنامه‌ریزی شده که تا آخر فروردین‌ماه امسال چکیده مقالات و آخر شهریور اصل مقالات دریافت شود و در نهایت آبان ماه سال جاری، این همایش برگزار و مقالات ارائه خواهند شد.
 
وی اذعان کرد: علی‌رغم اینکه کتاب‌ها، مقالات و پژوهش‌های فراوانی درباره قزوین چاپ شده اما همواره با دو نقص جدی همراه هستند به طوری که غالبا دوره پس‌از اسلام را مورد بررسی قرار داده و دوره پیش‌از اسلام بسیار کم مورد توجه واقع شده و مطالعات به صورت کاملا غیر آکادمیک و غیر دانشگاهی صورت گرفته که برگزاری این همایش می‌تواند در تقویت کیفی پژوهش‌هایی که در آینده منتشر می‌شوند، موثر واقع شود.
 
مسئول کمیته علمی همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی پیش‌از اسلام ادامه داد: پوستر این همایش در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و جوامع دانشگاهی منتشر شده و تمام علاقه‌مندان فارغ از هر نوع مدرک، رشته و جایگاهی می‌توانند چکیده‌ای از مقاله خود را ارائه و بعد از پذیرش تا شهریورماه فرصت دارند تا اصل مقاله را ارسال نمایند.
 
حاتمی عنوان کرد: همچنین پوستر این همایش در تمام  شبکه‌ها و گروه‌های مرتبط با جامعه دانشگاهی و پژوهشی و فرهنگی سطح شهر منتشر شده؛ همچنین مکاتبات لازم به تمام دانشگاه‌های سراسر کشور انجام شده تا مشارکت لازم را  برگزاری بهتر این همایش داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در سطح استان دانشگاه مادر محسوب می‌شود، گفت: گروه تاریخ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ظرفیت بسیار زیادی دارد و در دو مقطع دکتری، پنج مقطع فوق لیسانس و دومقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد بنابراین برگزاری این همایش در این دانشگاه می‌تواند بسیار موثر واقع شود.
 
مسئول کمیته علمی همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی پیش‌از اسلام با بیان اینکه متولی امر پژوهش در استان دانشگاه‌ها هستند، افزود: با نگاهی کلی در سطح استان می‌توان دریافت که تاکنون ارتباط جامعی بین دانشگاه و جامعه قزوین برقرار نشده که برگزاری این همایش می‌تواند این ارتباط را تقویت و سطح کیفی پژوهش‌های منتشر شده در آینده را ارتقاء دهد.
 
حاتمی عنوان کرد: یکی از نقص‌های استان قزوین عدم برخورداری از پژوهشکده قزوین ‌شناسی است درحالی که بسیاری از استان‌ها مانند کرمان، اصفهان و خراسان از این مقوله برخوردار هستند اما متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته تاکنون این مهم در قزوین حاصل نشده و برگزاری این همایش‌ها می‌تواند گامی در جهت گردهم آوردن چهره‌های موثر این موضوع باشد تا بتوانند گام‌های اولیه و اساسی را برای تشکیل و تأسیس مرکز قزوین شناسی بردارند.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان