۲۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۸ سه شنبه

صبح قزوین رمزگشایی از ۳ نکته مهم در مورد رسوایی اطلاعاتی جدید پنتاگون
کد خبر: ۳۶۲۷۱۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۲۷ ساعت: ۱۱:۳۷ ↗ لینک کوتاه

ابرقدرتی که توان حراست از اسناد محرمانه خود را ندارد!

رمزگشایی از ۳ نکته مهم در مورد رسوایی اطلاعاتی جدید پنتاگون

مروری بر اسناد محرمانه افشا شده از فعالیت های مخفی و جاسوسی دولت آمریکا در اقصی نقاط جهان، حامل سه نکته مهم و محوری است که توجه به آن ها کاملا ضروری به نظر می رسد.

رمزگشایی از ۳ نکته مهم در مورد رسوایی اطلاعاتی جدید پنتاگون
به گزارش سرویس ایران وجهان صبح قزوین به نقل از جهان ؛ به تازگی شمار قابل ملاحظه ای از اسناد مرتبط با فعالیت های جاسوسی دولت آمریکا در اقصی نقاط جهان به بیرون درز کرده و زنگ خطر جدی را برای محافل اطلاعاتی-امنیتی و نظامی آمریکا به صدا درآورده است.

این مساله به قدری جدی بوده که نشریه "اکونومیست" در تحلیل خود از آن، این رویداد را به مثابه بزرگترین رسوایی پنتاگون و دستگاه های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا در یک دهه اخیر توصیف کرده است. با این همه، مروری بر اسناد محرمانه افشا شده از فعالیت های مخفی و جاسوسی دولت آمریکا در اقصی نقاط جهان، حامل 3 نکته مهم و محوری است که توجه به آن ها کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

یک: متحدان آمریکا؛ قربانیان بزرگ فعالیت های جاسوسی این کشور
یکی از نکات مهم در مورد اسناد افشا شده نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی دولت آمریکا این است که بر اساس اسناد مذکور، نزدیکترین متحدان آن در اقصی نقاط جهان نظیر رژیم صهیونیستی، انگلستان، استرالیا و کره‌جنوبی، با سیلی از فعالیت های جاسوسی واشینگتن در خاک خود مواجه بوده اند. مساله ای که در نوع خود بار دیگر حاکی از این مساله است که اساسا دوستی و اتحاد کشورها با آمریکا، لزوما به معنای ایجاد یک حاشیه امن برای آن ها جهت در امان ماندن از رویه های مخرب و منفی این کشور نیست.

البته که پیش از این نیز افشاگری‌های مشابهی در مورد جاسوسی دولت آمریکا از مقام های ارشد دولت آلمان و یا دیگر رهبران اروپایی نیز منتشر شده بود که در نوع خود روابط آن ها با واشینگتن را تا حد زیادی متشنج کرده بود. سناریوی که بار دیگر نیز تکرار شده است و بعید به نظر می رسد حتی با تکرار چندباره رسوایی‌هایی از این دست، شاهد پایان آن ها باشیم.

دو: دولت آمریکا؛ استادِ جعل واقعیت ها
یکی از نکات مهم و محوری دیگری که در قالب اسناد افشا شده نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی دولت آمریکا به آن اشاره شده مرتبط با تحولات جنگ اوکراین است. مدت هاست که تریبون های رسمی دولت آمریکا و همچنین جریان های رسانه ای متحد با آن که کم هم نیستند و از قدرت و نفوذ زیادی در عرصه بین المللی برخوردارند تاکید دارند که روند تحولات در چهارچوب جنگ اوکراین، کاملا به نفع کیِف است و کرملین در موقعیت ضعف و ناکامی قرار دارد.

با این حال، اسناد افشا شده توسط نهادهای جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا به صراحت از وضعیت نامساعد اوکراین در جبهه های نبرد با روس ها حکایت دارند. در این زمینه به طور خاص به این نکته اشاره شده که علی رغم اعطای چیزی در حدود 200 میلیارد دلار کمک های مالی و تسلیحاتی از سوی دولت های غربی(به ویژه آمریکا) به اوکراین، این کشور با کمبودهای جدی در حوزه های مذکور رو به رو است و هیچ بعید نیست که در روزها و ماه های آتی شاهد کاهش شدیدِ به ویژه موشک های ضدهوایی این کشور باشیم. اسناد مذکور همچنین سطح تلفات نیروهای ارتش اوکراین را هم بسیار بالا توصیف می کنند و به صورت ضمنی میزان تلفات اوکراین با توجه به جمعیت این کشور در قیاس با روسیه را بیشتر می دانند(اگرچه تخمین ها بر اساس آنچه در اسناد نیز کفته شده، دقیق نیستند و صرفا یک چشم انداز کلی را ارائه می کنند).

البته که در مورد چالش های جدیِ پیش روی دولت و ارتش اکراین به واسطه فرارسیدن فصول گرم سال و تقویت شانس و احتمال انجام حملات تهاجمی گسترده از سوی روس ها به خاک اوکراین هم هشدارهای جدی داده شده است. مسائلی که همه و همه در کنار یکدیگر حامل یک گزاره راهبردی هستند و آن این است که میان واقعیت‌های میدانی جنگ اوکراین و روایت های سیاسی و رسانه ای دولت آمریکا از آن، تفاوت های فاحش وجود دارد.

سه: احترام به قانون؛ مساله ای که جایگاهی در تفکر راهبردی دولت آمریکا ندارد
صرفِ نشت اسناد محرمانه در مورد فعالیت های جاسوسی دولت آمریکا در کشورهای اقصی نقاط جهان حاکی از این موضوع است که دولت آمریکا برخلاف ژست هاس تبلیغاتی خود که سعی دارد خودش را به مثابه اصلی ترین حامی قانونگرایی در جهان معرفی کند، هیچ اعتقادی به این مساله ندارد و خیلی راحت حریم کشورها را می‌شکند و دست به فعالیت های مخرب و جاسوسی در داخل آن ها جهت تامین منافع ملی خود می‌زند.

موضوعی که از چشم اندازی کلان، وجهه و اعتبار بین المللی را که دولت آمریکا سال ها برای خود در نظر گرفته و می گیرد را نیز زیر سوال می برد. در این چهارچوب، تردیدی نیست که پس از افشای اخیر اسناد محرمانه نهادها و دستگاه های جاسوسی، اطلاعاتی و نظامی آمریکا و متعاقبا تشدید فشارها از سوی نخبگان سیاسی و افکار عمومی کشورهایی که آمریکا از آن ها جاسوسی کرده، شاهد نوعی عقب نشینی کنشگران مذکور از تداوم روند همکاریهای اطلاعاتیشان با دولت آمریکا باشیم. همکاری هایی که بدون تردید می توانند در موقعیت های اینچنینی، هزینه های سنگینی را روی دست این قِسم از کشورها بگذارند.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان