۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین وزرای خارجه ایران و عربستان در چین دیدار و گفتگو کردند +فیلم
کد خبر: ۳۶۲۵۷۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۱۷ ساعت: ۱۰:۲۹ ↗ لینک کوتاه

بعد از ۷ سال قطع روابط دیپلماتیک؛

بعد از ۷ سال قطع روابط دیپلماتیک؛ وزرای خارجه ایران و عربستان در چین دیدار و گفتگو کردند +فیلم

وزیر امورخارجه کشورمان با فیصل فرحان وزیر خارجه عربستان در پکن دیدار کرد.

وزرای خارجه ایران و عربستان در چین دیدار و گفتگو کردند +فیلم
به گزارش سرویس ایران وجهان صبح قزوین ؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان با فیصل فرحان وزیر خارجه عربستان در پکن دیدار کرد.

وزاری خارجه دو کشور قرار است در این دیدار درباره اجرای توافق ۱۹ اسفند و بازگشایی سفارت خانه‌ها و سرکنسولگری‌ها با یکدیگر رایزنی و گفتگو کنند.

این نخستین دیدار وزرای خارجه دو کشور بعد از ۷ سال قطع روابط دیپلماتیک است.

به گزارش مهر، ایران و عربستان ۱۹ اسفندماه سال گذشته پس از هفت سال قطع رابطه با تلاش‌های میانجیگرانه چین برای ازسرگیری رابطه توافق کردند.

بعد از این توافق وزرای خارجه دو کشور سه مرتبه به صورت تلفنی برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران و عربستان با یکدیگر گفتگو کردند. امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در دومین تماس تلفنی توافق کرده بودند که در ماه رمضان با یکدیگر دیدار کنند.

در همین ارتباط سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان هم چندی پیش در نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان از وی برای سفر به ریاض دعوت کرد. محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز در گفتگو با مهر با اشاره به این نامه، از پاسخ مثبت رئیسی به این دعوت خبر داد.

همزمان با شتاب گرفتن گفت وگوی مقام‌های ایرانی و سعودی «شی جین‌پینگ»، رئیس جمهور چین نیز در تماسی تلفنی با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان بر آمادگی پکن برای حمایت از ادامه مذاکرات عربستان سعودی و ایران تأکید کرد.

حال انتخاب مجدد چین به عنوان محل برگزاری دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان به این دلیل بوده که پکن در دستیابی به توافق ریاض-تهران، نقش مثبتی داشته و تسهیل کننده تماس بین دو کشور بوده است.

طبیعتاً دستاوردهای این توافق، از طرفی متوجه دو ملت و دولت ایران و عربستان خواهد شد و از طرف دیگری نظم ثبات و امنیت منطقه را قطعاً به سمت و سوی بهتری پیش خواهد برد.
 


 روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در دی ماه ۱۳۹۴ به صورت یکجانبه از سوی عربستان و در پی تجمع مقابل سفارتخانه این کشور در تهران و ورود به این سفارتخانه و همچنین سرکنسولگری عربستان در مشهد در واکنش به اعدام شیخ نمر، قطع شد. 

امیرعبداللهیان اخیرا در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در این خصوص گفت: روز ۲۱ مارس من و همتای سعودی خودم آماده اولین گفت‌وگوی تلفنی شدیم. ما در روزهای گذشته در یک مرحله، تماس تلفنی وزیر امور خارجه عربستان را داشتیم و در پاسخ به این تماس هم شب گذشته من با جناب آقای فرحان تماس تلفنی برقرار کردم. در گفت‌وگوهای ایران و عربستان در پکن راجع به همه موضوعات گفت‌وگو شد؛ اما فضای قالب گفت‌وگوها به مباحث امنیتی و برخی سوءتفاهمات و در عین حال برخی مشکلاتی که بین دو طرف وجود داشت، برمی‌گشت. ما قبل از آن پنج مرحله گفت‌وگوی امنیتی در بغداد داشتیم و سه دور گفت‌وگوی امنیتی در مسقط انجام شد.

امیرعبداللهیان همچنین ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی عنوان کرده بود: در مناسبات ایران و عربستان توافق داریم که روابط به حالت طبیعی خودش برگردد. از طریق حافظ منافع مناسبات خودمان یعنی کشور سوئیس در ۱۰ روز گذشته پیام‌هایی را از عربستان دریافت و هم منتقل می‌کنیم. آخرین پیام تبادل شده در ۲۴ ساعت گذشته اعلام آمادگی ایران برای نشست وزرای خارجه و پیشنهاد سه مکان برای برگزاری این نشست بود که بر مبنای موافقت طرف مقابل و هماهنگی بین ما، زمان و مکان را هر چه زودتر توافق خواهیم کرد و اقدام عملی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور بزودی رقم خواهد خورد.

لازم به ذکر است،، روز جمعه ۱۹ اسفند ماه و در پی مذاکرات فشرده‌ای که از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین برگزار شد، ایران و عربستان در بیانیه‌ای نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند و توافق شد که حداکثر ظرف مدت حداکثر دو ماه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها بازگشایی شود. براساس این بیانیه، وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان