۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین تلاش شبانه‌روزی دولت سیزدهم برای آبرسانی به روستاهای محروم
کد خبر: ۳۶۲۵۶۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۱۹ ساعت: ۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد:

تلاش شبانه‌روزی دولت سیزدهم برای آبرسانی به روستاهای محروم

با پیگیری‌های صورت گرفته از طرف دهیاری روستا و فرمانداری قزوین، پس از گذشت ۴ سال؛ پروژه آبرسانی به روستای توتچال الموت غربی اجرایی شد.

تلاش شبانه‌روزی دولت سیزدهم برای آبرسانی به روستاهای محروم
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، مشکل چندین ساله آبرسانی روستای «توتچال» از توابع دهستان الموت غربی در فاصله 50 کیلومتری از مرکز استان قزوین با همت مدیران جهادی حل شد.

مردم این روستا زیبا و سرسبز الموت غربی با وجود نزدیکی به مرکز استان، چندین سال از نعمت آب آشامدینی سالم و در دسترس محروم بودند و با وجود تلاش‌های چهارساله دستگاه‌های ذی‌ربط مبنی بر اجرای پروژه آبرسانی به این روستا، همچنان مجبور بودند که به صورت سنتی و از چشمه‌ها آب را برای استفاده در منازل خود تامین کنند که این موضوع سبب نارضایتی و مشقت فراوان اهالی این روستا می‌شد که با پیگیری‌های صورت گرفته از طرف دهیاری روستا و فرمانداری قزوین پروژه آبرسانی به این روستا اجرا شد.

 سکینه صادقی، دهیار روستای توتچال در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: روستای توتچال با بیش از 26 خانوار و 66 نفر جمعیت با مشکل آبرسانی مواجه بود، این روستا در گذشته استخر کوچکی داشت و آب شرب بهداشتی تأمین نمی‌شد که از سال 1397 پروژه انتقال آب شرب در سه پروژه مخزن آب شرب بتنی 50 مترمکعبی و 250 متر خط انتقال به روستا و 1500 متر شبکه داخلی روستا تعریف شد که توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انجام شد.

وی ادامه داد: با وجود اقدامات انجام شده از جمله لوله کشی آب در روستا و نصب مخازن آب، اکثر روستاییان توانایی و بضاعت پرداخت هزینه نصب کنتورهای آب را نداشته که با پیگیری و رایزنی‌های صورت گرفته از طرف فرمانداری قزوین با خیرین و کمیته امداد امام خمینی(ره) و شرکت آب و فاضلاب قزوین این هزینه پرداخت و با نصب کنتور جریان آب در روستا به راه افتاده است.

دهیار روستای توتچال بیان کرد: این روستا با وجود طبیعت زیبا و بکری که دارد، جزو روستاهای محروم  قزوین بوده و با مشکلاتی چون نبود راه ارتباطی مناسب، نداشتن مدرسه ( کانکس) و مسائل مختلف فرهنگی روبرو است که نیاز است مسئولین استان نگاه ویژه‌ای به این روستا داشته باشند.

صادقی در پایان با بیان اینکه این روستا، روستایی زنده و با جمعیت جوان است گفت: آب این روستا از طریق چشمه و اقتصاد روستا از محصولاتی مانند شیر، کره، گوشت گاو و گوسفند تامین می‌شود، روستا در منطقه دشتی بوده و اهالی آن عشایر بوده و زندگی ییلاقی و قشلاقی دارند.

در همین خصوص عباس کاظمی، فرماندار قزوین در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: آبرسانی به روستاها یکی از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم بوده است و بر همین مبنا طرح‌های از پیش باقی مانده نیز در اولویت اقدام قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به  اجرای پروژه آبرسانی به روستای توچال الموت غربی پس از چهار سال افزود: علاوه بر رفع مشکل آبرسانی به روستای توچال در سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در سطح شهرستان قزوین در حوزه آب و فاضلاب و نیز آب منطقه‌ای روی داده است که از آن جمله می‌توان به توسعه ۹۴۷ هزار و ۲۴۶ متری خطوط انتقال آب جدید اشاره کرد.

فرماندار قزوین خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۸ هزار متر توسعه در شبکه توزیع آب در سطح شهرستان قزوین، اصلاح ۱۰۵ هزار و ٩٢۵ متری شبکه‌های توزیع آب و اصلاح ١٣هزار و ٧٩۶ متری خطوط انتقال آب موجود صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در سال گذشته همچنین سه مجتمع آبرسانی در شهرستان قزوین اجرا شد که این پروژه موجبات بهره‌مندی ۷۰ روستا از نعمت آب را فراهم کرد.

کاظمی ادامه داد: حفر ۵ حلقه چاه آب آشامیدنی، تجهیز ۶ حلقه چاه، ساخت ٣هزار و ۹۱۵ متر مکعب مخازن از دیگر خدمات در حوزه آب بوده است.

وی یادآور شد: حفظ حقوق بیت المال در زمینه آب نیز مورد توجه ما بوده است و به همین منظور تعیین ۶۷ مورد بستر و حریم رودخانه و انسداد ۱۱۰ حلقه چاه‌های غیرمجاز در محدوده شهرستان قزوین اتفاق افتاده است.

فرماندار قزوین در پایان گفت: نصب ۱۸۵ دستگاه تجهیزات هوشمند پایش مصرف آب، تعیین حریم ۶۰ درصد منابع آب سطحی و آزاد سازی بستر رودخانه در طول ۲۲ کیلومتر و مساحت آن زده هزار متر مربع از دیگر خدمات فرمانداری شهرستان قزوین در سال ۱۴۰۱ بوده است.

 انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان