۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین هزار دستاورد نهفته در پروژه هزار تختخوابی قزوین
کد خبر: ۳۶۲۱۳۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۸ ساعت: ۱۱:۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

هزار دستاورد نهفته در پروژه هزار تختخوابی قزوین/ وقتی رفاه مردم قربانی مانع‌تراشی‌های واهی می‌شود

پروژه‌ توریسم درمانی بیمارستان هزار تختخوابی قزوین سال‌هاست در این استان مسکوت مانده و بنا به دلایلی در برحه‌های مختلف به تعویق افتاده است که البته برخی از این دلایل و منازعات خودساخته از عوامل داخلی استان بوده که نتیجه‌ای جز به تعویق افتادن پروژه‌ و تحمیل هزینه‌های گزاف را در پی نداشته است.

هزار دستاورد نهفته در پروژه هزار تختخوابی قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ امروزه خدمات از هر نوعی که باشد مورد استقبال جامعه هدف قرار دارد چه بسا که معمولا خدمات در بخش‌های مختلف لازمه زندگی بسیاری از مردم است.

درمان، از آن دست خدماتی است که به هیچ عنوان از زیست بشریت قابل حذف شدن نیست به طوری که علم پزشکی  خدمات درمانی هر روزه با روش‌های جدید در اختیار جوامع قرار می‌گیرد و ناگفته نماند کشور عزیزمان ایران در این حوزه می‌توان گفت حرف اول را در منطقه خاورمیانه و گاه در دنیا می‌زند.

خدمات دیگری که نیاز جامعه امروز بوده و حتی مردم حاضر هستند گاهی بهای بالایی بابت آن پرداخت کنند، حوزه گردشگری است؛ حال اگر این دو خدمت یعنی درمان و گردشگری در کنار هم دیده‌ شود، می‌تواند ظرفیت بزرگی در جهت کسب ارزش افزوده و به تبع آن ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و مهمتر از آن ارتقاء کیفیت خدمات درمانی باشد.

استان قزوین در شاه‌راه مواصلاتی ایران قرار گرفته و موقعیت جغرافيايی خاص این استان و واقع شدن در محل تردد استان‌های جنوبی و شرقی و شمال و غرب كشور، ظرفیت بزرگی است که ایجاد ظرفیت‌های بیمارستانی و گردشگری را توجیه می‌کند.

با این مقدمه می‌خواهیم به پروژه‌ توریسم درمانی اشاره کنیم که سال‌هاست در این استان مسکوت مانده و بنا به دلایلی در برحه‌های مختلف به تعویق افتاده است که البته برخی از این دلایل و منازعات خودساخته از عوامل داخلی استان بوده که نتیجه‌ای جز به تعویق افتادن پروژه‌ و تحمیل هزینه‌های گزاف را در پی نداشته است.

پروژه‌ای که می‌توانست ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و ارتقاء تخت‌های بیمارستانی را در قزوین که متاسفانه جزو استان‌های فقیر در زیرساخت‌های درمانی است نیز به دنبال داشته باشد.

بیمارستان هزار تختخوابی قزوین که از آن به عنوان پروژه توریسم درمانی یاد می‌شود تقریبا از اوایل دهه 90 و به طور جدی از سال 1395 مطرح شده که تا به امروز بلاتکلیف باقی مانده است.

بلاتکلیفی این پروژه نتیجه اما و اگرهایی است که توسط برخی افراد موثر در تصمیم‌سازی‌های استان ایجاد شده؛ نگرانی از بابت اینکه زمین‌خواری در این پروژه رخ دهد، طرح نگرانی‌هایی از اینکه موقعیت مکانی این بیمارستان در نزدیکی چشمه نور قرار گرفته و ممکن است مسائل پدافندی برای آن ایجاد شود، افزایش تخت‌های خصوصی و محروم شدن استان از تخت‌های دولتی از ناحیه وزارتخانه در صورت ایجاد بیمارستان هزار تختخوابی و اما و اگرهای دیگر که در مسیر اجرای پروژه موانعی ایجاد کرده است.

ناگفته نماند مسئله مهم دیگر که در این سال‌ها سبب به تعویق افتادن اجرای پروژه مهم هزار تختخوابی قزوین شده بحث‌ها و منازعات بین دستگاهی درباره اختصاص زمین است.

بیمارستان هزار تختخوابی قزوین مقرر بود در زمینی به مساحت 95هکتار ساخته شود که مجری پروژه هم بانک پاسارگاد است و نمونه همین پروژه را در استان‌های قم و ایلام اجرا کرده و به اتمام رسانده است.

مهدی رجحانی، معاون عمرانی استاندار قزوین در گفتگو با خبرنگار ما درباره چند و چون ماجرا اظهار کرد: عده‌ای در استان در رابطه با تملک این مساحت از زمین توسط بخش خصوصی و اینکه شاید سرانجام آن منحرف شود نیز نگرانی‌هایی داشتند که ما اهلیت سرمایه‌گذار را بررسی کردیم و در نتیجه اهلیت آن محرز شد.

وی بیان کرد: از طرفی راه‌اندازی پروژه‌های توریسم‌درمانی از سیاست‌های جدی وزارت بهداشت بوده چراکه کشورمان در حوزه درمان و سلامت در منطقه حرفی برای گفتن دارد و همچنین استان قزوین هم از مولفه‌های مورد نیاز جهت راه‌اندازی چنین پروژه‌ای برخوردار است.

این مسئول ابراز کرد: استان قزوین نیازمند افزایش تخت‌های بیمارستانی و ایجاد هتل جهت جذب توریسم بوده که ماهیت بیمارستان هزار تختخوابی پاسخگوی این نیازهای استان است.

بیمارستان هزار تختخوابی، موتور محرکه گردشگری استان

رجحانی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود که این پروژه تا 2هزار شغل در استان ایجاد کند و سرمایه‌گذاری هنگفتی را جذب خواهد کرد و همچنین سبب توسعه گردشگری بین‌المللی و ارزآوری برای قزوین خواهد شد.

وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه این دو هزار شغل مربوط به جامعه تخصصی و پزشکان است، حضور این کانون اقتصادی دانش‌پایه به توسعه اقتصاد دانش‌پایه استان کمک می‌کند که جزو هدفگذاری‌های توسعه اقتصادی استان است.

معاون عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه برای پیشگیری از انحراف پروژه از مسیر اصلی خود نیز راهکارهایی را اتخاذ کردیم، گفت: در حال حاضر تغییر کاربری و ساخت بیمارستان هزار تختخوابی و یک هتل پنج ستاره  در 15هکتار از 95هکتار را به سرمایه‌گذار اجازه دادیم و باهم به توافق رسیدیم تا پس‌از اتمام این پروژه‌ها وارد فازهای دیگر شویم. 

 این مسئول همچنین یادآور شد که منازعات بین دستگاهی درباره زمین پروژه هم در دست پیگیری است که حل شود.

رجحانی تصریح کرد: برخی افراد اظهار نظرهای غیرکارشناسانه درباره پروژه دارند که شاید به دلیل تضاد منافعی است که با راه‌اندازی این پروژه برای آن‌ها اتفاق خواهد افتاد چون به هر حال هر توسعه اقتصادی، یک رقابتی را به دنبال دارد.

وی درباره سوالاتی از قبیل موضوعات پدافندی که برای پروژه مطرح می‌شود، گفت: تمام موارد طرح شده را به طور تخصصی بررسی کردیم و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد چه بسا که منطقه‌ای که قرار است بیمارستان در آن احداث شود یک نقطه توسعه فن‌آوری استان است که برای آن چشم‌انداز هم داریم.

معاون عمرانی استاندار قزوین یادآور شد: نباید با این نوع نگرش‌های غیرکارشناسانه مانع توسعه استان شویم؛ البته متاسفانه عده‌ای هم هستند که با آن‌ها صحبت کرده و گره‌های ذهنی و نگران‌های آن‌ها را رفع می‌کنیم، در ظاهر ادعا می‌کنند که توجیه شده‌اند اما در پشت پرده مانع تراشی می‌کنند به طوری که اکنون این پرونده را حتی تا کمیسیون امنیت مجلس هم کشانده‌اند.

محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین و نماینده عالی دولت در استان از زمان حضور در استان و شروع به کار مدیران دولت سیزدهم نیز تعیین تکلیف بسیاری از پروژه‌ها و کارهای زمین‌مانده را در اولویت قرار داده و پروژه‌های مهمی هم تاکنون به نتیجه رسیده است که بیمارستان هزار تختخوابی هم از آن دست پروژه‌ها است که اعلایی و تیم مدیرتی او به جدیت پیگیری می‌کنند.

استاندار قزوین در جلسات مختلف در حضور اصحاب رسانه، مسکوت ماندن پروژه هزار تختخوابی در استان قزوین را اشتباه بزرگی یاد کرده است که در گذشته رقم خورده.

وی در این باره تصریح کرد: طی سال‌های گذشته یک سرمایه‌گذار خصوصی برای ایجاد بیمارستان هزار ‌تختخوابی و یک هتل پنج ستاره در کنار آن، اقدام کرده بود که رفتارهای اشتباه صورت گرفته موجب محرومیت استان از این سرمایه‌گذاری  بزرگ شد.

اعلایی تاکید کرد: در حالی استان قزوین بنا به دلایل اشتباه، از پروژه بزرگ هزار تختخوابی محروم ماند که اکنون همین سرمایه‌گذار پروژه‌های مشابه را در استان قم تکمیل کرده است؛ لذا اهتمام استان باید در جهت به سرانجام رساندن این پروژه باشد تا مردم از مناع آن بهره‌مند شوند.

بدون شک توسعه زیرساخت استانی همچون قزوین که در حوزه صنعت، کشاورزی و گردشگری از استان‌های پرآوازه در کشور است نباید اینگونه در گیر و دار اختلافات داخلی و پیچ و خم اداری بلاتکلیف بماند چه بسا دود عقب‌ماندگی زیرساختی و امکانات رفاهی و بهداشتی اول به چشم مردمان این دیار خواهد رفت همان‌طور که در این سال‌ها مردم قزوین با فقر در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان سوخته و ساخته‌اند در حالی که مجاورت با پایتخت و دایر بودن بیش‌از سه هزار شرکت صنعتی باید امتیازی در جهت توسعه و پشرفت این استان باشد.

انتهای پیام/ 1300
 
 
 
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان