۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین بودجه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در دولت روحانی قطع شد
کد خبر: ۳۶۲۰۵۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ ساعت: ۱۶:۱۰ ↗ لینک کوتاه

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین:

بودجه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در دولت روحانی قطع شد

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان با اشاره به اینکه بودجه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در دولت روحانی به صفر رسید، گفت: استان قزوین ۳۸۵ کانون فرهنگی هنری دارد که از این تعداد ۲۲۰ کانون روستایی و مابقی در فضای شهری مشغول به فعالیت هستند.

بودجه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در دولت روحانی قطع شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ محمدحسین باغبان‌ها در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در سالن جلسات این نهاد برگزار شد با اشاره به 30 سالگی تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: مساجد از گذشته کارکردهای مختلفی داشتند و بیشتر به عنوان خانه دوم مردم محسوب می‌شد به طوری که حتی بسیاری از بی‌خانمان و در راه ماندگان در مساجد اسکان داشتند.

وی افزود: مساجد پایگاه جهاد، نهضت و حرکت‌های جهادی است و بسیاری از سپاهیان در دوره‌های مختلف اسلامی حرکت خود را از مساجد آغاز می‌کردند و در دوران مشروطه هم مسجد نقش مهمی در این اتفاق داشت و همچنین مساجد پایگاه جدی فعالیت‌های انقلابی و دفاع مقدس بود.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین بیان کرد: مسجد جایگاهی برای بحث تعلیم و تربیت و سنگری برای ترویج اسلام است که این روزها این کارکرد پررنگ‌تر شده و به فضایی برای مطرح کردن ایدیولوژی‌های عقیده‌ای و آموزش‌های دینی تبدیل شده است.

باغبان‌ها ادامه داد: این روزها همه اذعان دارند که مساجد از محورها و فعالیت‌‌های گذشته تا حدودی فاصله گرفته و بیشتر به انجام مناسک دینی و نمازهای جماعت خلاصه شده است.

وی اذعان کرد: مسجد محور حکمرانی برای حل مشکلات مردم به صورت محله‌ای و از طریق امام جماعت است که می‌تواند شامل کار و کارآفرینی تا رسیدگی به مستمندان و مسائل محله باشد؛ لذا کارکرد اجتماعی مسجد می‌تواند ارتباط مردم را با مساجد بیشتر و از طرفی موجب تقویت دین‌داری و تقوای آنان شود.

این مسئول  خاطرنشان کرد: مصوبه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از سال ۷۱ در شورای انقلاب فرهنگی تصویب و با هدف کار در حوزه مقابله با تهاجم فرهنگی به فعالیت‌ بپردازند.

ثبت بیش‌از 26هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور 

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۲۶هزار و ۵۰۰ کانون فرهنگی هنری مسجد در سطح کشور داریم که شاید بتوان گفت برخی از این آمار صرفا به یک مجوز ختم شده و فعالیت ندارند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین ادامه داد: شبکه کانون‌های مساجد بعد از شبکه بسیج به عنوان گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور محسوب می‌شود و از این جهت یک پتانسیل بسیار ویژه برای فعالیت فرهنگی است.

باغبان‌ها اذعان کرد: هدف از تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری تربیت و پرورش نوجوانان و جوانانی است که بتوانند در آینده بحث فرهنگی یا هنری را در جامعه رقم بزنند.

وی ابراز کرد: استان قزوین حدود ۳۸۵ کانون فرهنگی و هنری دارد که از این تعداد ۲۲۰ کانون روستایی و مابقی در فضای شهری مشغول به فعالیت هستند.

این مسئول با اشاره به فعالیت ۱۲۰ کانون فرهنگی و هنری در شهر قزوین اظهار کرد: متأسفانه اکنون فقط ۴۰ درصد از ابن کانون‌ها فعال و در مساجد نقش‌آفرینی می‌کنند بنابراین احیای کانون‌های فرهنگی و هنری مسئله اساسی است.

باغبان‌ها اضافه کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری استان قزوین بعد از سال ۸۱ فعالیت خود را آغاز کردند که طی سال‌های ابتدایی به تعداد این کانون‌ها افزوده شد و بودجه‌ای که سازمان فرهنگ و ارشاد برای این کانون‌ها در نظر گرفته بود در سال ۸۵ به اوج خود رسید.

وی اذعان کرد: به تدریج اعتباری که برای کانون‌های مساجد در نظر گرفته شده کاهش یافت تا جایی که مقام معظم رهبری سال ۹۱ تاکید کردند که اجازه ندهید کانون‌‌های فرهنگی و هنری به دست فراموشی سپرده نشوند اما این توصیه جدی گرفته نشد و در هشت سال دولت آقای روحانی با توجه به مشکلات اقتصادی و نگاه سیاسی که وجود داشت این بودجه کمتر شده و این رقم تقریبا به صفر رسید.

حمایت از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در دولت روحانی به صفر رسید

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین افزود: طی سال‌های اخیر عملا شاهد بودیم که بسیاری از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی_هنری به دلیل عدم حمایت مالی متوقف شد اما تعدادی با حمایت مردمی و خیرین به فعالیت خود ادامه دادند.

باغبان‌ها تصریح کرد: وضعیت کنونی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نتیجه سیاست‌های غلطی است که هزینه‌ها به جای مصرف در فضای مسجد و فرهنگی در جاهای دیگر صرف شد و ما شاهد بودیم که در طی پنج سال اخیر کشور سه بار با بحث اغتشاشات همراه شد و این خلا بی‌توجهی به امور فرهنگی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: شاید اگر خیلی از این هزینه‌ها به موقع و درست انجام می‌شد ما سال ۱۴۰۱ شاهد حوادث اخیر نبودیم که اینگونه روی افکار نوجوانان و جوانان کار کنند و آنان را به کف خیابان‌ها بکشانند.

این مسئول ابراز کرد: سیاست دولت سیزدهم و وزیر ارشاد توجه به مساجد است که اکنون برخی مشکلات قانونی در جهت اختصاص بودجه جدی برای مساجد وجود دارد که از همان ابتدای جلسه هیئت دولت برای احیای این بودجه لوایحی شکل گرفت و در مجلس در حال پیگیری است که در صورت تایید نهایی بودجه ها به فضای مساجد باز خواهد گشت.

وی ادامه داد: در راستای احیای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد جلساتی با مدیران کانون‌ها برگزار و از حدود ۶۰ کانون بازدید به عمل آوردیم و به منظور هویت‌بخشیدن به آن‌ها تفاهم نامه‌‌هایی در این رابطه منعقد شد.

این مسئول گفت: حدود ۱۰۰ کتابخانه مجهز در مساجد داریم که دارای ۲ هزار الی ۱۸ هزار کتاب هستند.

باغبان‌ها تصریح کرد: یکی‌از فعالیت‌های‌ محوری که در سال گذشته صورت گرفت بحث توجه به حلقه‌های میانی انقلاب اسلامی در راستای مردمی‌‌سازی حکمرانی بود که و حضرت آقا در دیدار با دانشجویان سال ۹۸ به صورت جدی این تئوری را عنوان کردند که مجموعه‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی و اجتماعی باید پای کار آیند و به عنوان یک رابط بین دولت و مردم عمل کنند.

تاسیس مدارس با محور تربیت حلقه‌های میانی 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین ادامه داد: در این راستا با همکاری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در اداره کل فرهنگ و ارشاد، مدرسه‌‌ای راه‌اندازی کردیم که هدف آن توانمندسازی جوانان مجموعه‌های فرهنگی و کانون مساجد استان با رویکرد ایجاد حلقه‌های میانی بود که تاکنون دو دوره در قالب «مدرسه محما» و یک دوره مقدماتی برگزار شده است.

باغبان‌ها گفت: هدف از راه‌اندازی مدرسه محما ارتباط‌گیری با سه مخاطب متولدین ۷۵ تا ۸۵، ۶۵ تا ۷۵ و نخبگان قبل از سال ۶۵ است که گروه اول مخاطب طرح انصار و حلقه‌های میانی بالقوه محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سه دوره برای این گروه‌ها برگزار شده که از بین مجموعه‌های انتخابی درخواست شد تا گروه‌های سه تا پنج نفره به ما معرفی کنند که ۴۵۰ نفر معرفی شدند و بعد از گزینش حدود ۱۸۰ نفر برای مدرسه طرح انصار شروع به کار کردند.

این مسئول بیان کرد: در این دوره‌ها نگاه حل مسئله در اولویت قرار دارد و هدف گسترش حلقه‌های میانی، رشد گفتمان افراد فعال در مجموعه‌ها و کانون‌های فرهنگی ایجاد زنجیره ارتباطی بین هسته‌ها و مجموعه‌های فرهنگی و ایجاد بستر برای مجموعه‌های کنش‌گر برای حل مسائل مردم است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقاتی که به دنبال آن هستیم بحث تربیت نیروی متخصص در فضای رسانه‌ای و هنر است که در این راستا مدرسه‌ای تحت عنوان مدرسه هنر و رسانه با همکاری یکی از کانون‌های فرهنگی و هنری استان رقم خورد که در پنج کارگاه تخصصی طراحی پوستر، انیمیشن ‌ساژی، تدوین و کارگردانی ، موشن گرافیک و کارآفرینی برگزار شد.

باغبان‌ها افزود: برگزاری دوره‌های خانواده متعالی مختص خانم‌ها، همایش «سرباز حسینم» برای آقایان و «من زینبی هستم» برای دختران دهه‌های هشتاد و نودی‌های قزوین برگزار شد.

نیاز روز جامعه در کانون‌ها پیگیری می‌شود

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین تصریح کرد: نگاه ما در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد متناسب با روز است و سعی کردیم برنامه‌ها و چالش‌های خوبی را برای مخاطبان برگزار کنیم.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۳۰ گروه سرود در کانون‌های مساجد استان گفت: طرح حرکت و احیای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجدی که فعالیت جدی ندارند در دستور کار قرار دارد که برنامه‌ریزی کردیم دوره‌های تعریف شده‌ای در اردیبهشت ماه و خرداد ماه برای آن‌ها برگزار کنیم.

باغبان‌ها از برگزاری طرح‌های ویژه در کنار نمایشگاه قرآن استان خبر داد و گفت: نمایشگاهی با محوریت اوقات فراغت نوجوانان برگزار می‌شود که مجموعه‌های فرهنگی در آن فعالیت می‌کنند و با هماهنگی با آموزش و پرورش تمام دانش‌آموزان و اولیا می‌توانند از این نمایشگاه بازدید و مسیر خود را در تابستان مشخص و از کلاس های مختلف استفاده کنند.

این مسئول در پایان گفت: یکی از طرح‌های دیگری که با همکاری امور اجتماعی و زنان استانداری در حال پیگیری است راه‌اندازی مهدهای کودک مساجد بوده و در حال رایزنی هستیم که خانه‌های بازی را راه‌اندازی کنیم که فرزندان ما از همان کودکی با محیط مسجد آشنا شوند.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان