۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین کاشت درختان دیرگل‌ده در استان قزوین توصیه می‌شود
کد خبر: ۳۶۲۰۵۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ ساعت: ۹:۵۹ ↗ لینک کوتاه

باغدار نمونه قزوینی:

کاشت درختان دیرگل‌ده در استان قزوین توصیه می‌شود

باغدار پیشکسوت قزوینی گفت: کاشت درختان دیرگل‌ده باتوجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان قزوین و عدم برخورداری از منابع کافی آب توصیه می‌شود.

کاشت درختان دیرگل‌ده در استان قزوین توصیه می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ نیمه‌ اسفندماه در تقویم ایرانیان واژه نام آشنایی با عنوان «روز درختکاری» را به خود اختصاص می‌دهد و این روز با استانی همچون قزوین که قطب کشاورزی است، پیوندی دیرینه‌ دارد.

حسین کاکاوند متولد 10تیر ماه سال 1335 بوده و فعالیت کشاورزی و باغبانی خود را از کودکی و دوران جنگ تحمیلی آغاز کرده و خدمات مختلفی در مدت 42 سال ارائه داده است.

ریاست هیئت تعاونی قزوین، البرز و آبیک، مدیرعامل خبرگان کشاورزان استان قزوین، مشاور تعاونی روستایی کشور و استان قزوین و عضویت هیئت مدیره فنی و مهندسی باغبانی در مجمع ملی خبرگاران کشوری از جمله سوابق این فعال بخش کشاورزی و باغبانی است.

این باغدار پیشکسوت و نخبه قزوینی، در حال حاضر در یک شرکت تعاونی فعالیت داشته و خدمات مختلفی از جمله کود و ابزار آلات کشاورزی به کشاورزان ارائه می‌دهد.؛ دغدغه‌اش هم امرار معاش کشاورزان است.

کاکاوند در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین؛ اظهار می‌کند: کارم را با سرمایه اندک و مبلغ یک میلیون تومان شروع کردم که با گذشت زمان میزان آن به تدریج افزایش یافته است.

وی با ابراز خرسندی از فعالیت در بخش باغبانی و کشاورزی می‌گوید: فعالیت در این حوزه انگیزه و تلاش می‌خواهد و همواره سعی کردم این دو مولفه را مدنظر قرار دهم.

کاشت درختان دیرگل‌ده رمز موفقیت در شرایط اقتصادی

این فعال بخش کشاورزی که با گذشت چند سال حالا خود استادکاری در مدیریت آب شده است، با تأکید بر لزوم استفاده بهینه از آن بیان می‌کند: نفر دوم در استان قزوین بودم که آبیاری قطره‌ای را اجرا کردم زیرا معتقدم برای سوخت‌هایی مانند نفت و بنزین جایگزین وجود دارد اما آب هیچ جایگزین ندارد؛ کشاورزان برای موفقیت در بخش کشاورزی باید این موضوع را مد نظر قرار دهند.

به گفته کاکاوند، کاشت درختان دیرگل‌ده در شرایط کنونی کمبود آب و اقتصاد کشور هم برای کشاورزان و باغداران و هم برای دولتمردان مقرون به صرفه است و اجرای آن در استان می‌تواند اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: کشاورزان سعی کنند استفاده بهینه از آب داشته باشند و مسئولان و متولیان امر هم از نشستن کنار گود پرهیز کرده و با ورود به عرصه در جریان مشکلات کشاورزان و باغداران قرار بگیرند.

کاکاوند اذعان می‌کند: کشاورزی که بخواهد به روش قطره‌ای زمین کشاورزی را آبیاری کند فاقد امکانات لازم است و بانک‌ها هم در این زمینه در ارائه تسهیلات بانکی سنگ‌اندازی می‌کنند.

صنایع تبدیلی لازمه بخش کشاورزی استان 

پیشکسوت حوزه کشاورزی و باغداری استان قزوین می‌گوید: دولتمردان مالیات را از بخش کشاورزی حذف کنند که در صورت عدم اجرا، این بخش نابود می‌شود؛ کشاورز به ازای خرید یک لیتر سم باید چندین برابر مالیات پرداخت کند این چه انگیزه‌ای برای کشاورز ایجاد می‌کند؟

وی ادامه می‌دهد: کشاورزان و باغداران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و برای تأمین سوخت مورد نیاز ماشین‌آلات دچار مشکل هستند.

کاکاوند با اشاره به نیاز بخش کشاورزی استان به صنایع تبدیلی عنوان می‌کند: نبود بیمه کشاورزی، کشاورزان را ناامید و عمر آنها را هدر داده است و از مسئولان درخواست داریم به این قشر توجه ویژه داشته باشند.

وی در پایان بیان می‌کند: در حال حاضر با جنگ اقتصادی روبه‌رو هستیم و امیدواریم امنیت و آسایش در کشور به گونه‌ای باشد که به جوانان کشاورز ارزش بیشتری قائل شوند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان