۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین مزایده چند روز طول میکشد؟
کد خبر: ۳۶۱۸۶۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۲ ساعت: ۱۹:۴۷ ↗ لینک کوتاه

مزایده چند روز طول میکشد؟

مزایده یا همان حراج و قراردادن چیزی برای فروختن به بالاترین قیمت با توجه به انواع مختلف خود مدت زمان متفاوتی زمان می برد. از زمانی که ارزیاب قیمت پایه اموال را تعیین می کند تا زمان برگزاری مزایده نمی بایست بیش از ۶ ماه بگذرد.

مزایده چند روز طول میکشد؟
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ؛ مزایده یا همان حراج و قراردادن چیزی برای فروختن به بالاترین قیمت با توجه به انواع مختلف خود مدت زمان متفاوتی زمان می برد. از زمانی که ارزیاب قیمت پایه اموال را تعیین می کند تا زمان برگزاری مزایده نمی بایست بیش از 6 ماه بگذرد.

همچنین از زمان انتشار آگهی برگزاری مزایده کمتر از 10 روز بعد نباید مزایده برگزار شود و یا بیشتر از یک ماه انجام مزایده قانونی نخواهد بود. متقاضیان شرکت در مزایده می توانند با مراجعه به بهترین سایت مزایده از مزایداتی که قرار است برگزار شوند، اطلاع یابند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زمان برگزاری مزایدات لازم است تا انتهای این مزایده با ما همراه باشید.

تعیین قیمت پایه مزایده
تعیین قیمت پایه اموال منقول و غیر منقول یا قیمت پایه به عنوان کف قیمت برای شروع مزایده در نظر گرفته می‌شود. اغلب برای تعیین قیمت پایه اموال منقول و غیر منقول ارزیاب این عمل را انجام داده و قیمت پایه تعیین می¬شود. البته در خصوص ارائه قیمت پایه تا زمان انجام مزایده قوانین خاصی وجود دارد.

برای مثال اگر اموال توسط کارشناس مورد ارزیابی قرار گرفته و قیمت پایه تعیین شده باشد تا زمان برگزاری مزایده نباید بیش از شش ماه زمان گذشته باشد، در غیر اینصورت ارزیابی پیشین از اعتبار ساقط بوده و ارزیابی برای تعیین قیمت پایه می بایست مجدداً انجام گیرد. برای انجام مزایده دولت لازم است تا از طریق ارزیابی که مورد تأیید دولت باشد، قیمت پایه تعیین گردد.

در مشخص کردن قیمت پایه در مزایده اجباری، قیمت پایه کارشناسی شده از سوی ارزیاب مورد تأیید دادگستری به طرفین ابلاغ می شود و طرفین مهلت دارند تا سه روز به این تعیین قیمت اعتراض کنند و در غیر اینصورت قیمت پایه تعیین شده ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

اگر فرد بدهکار مالی را به رهن گذاشته باشد و در مهلت مقرر و قانونی تعیین شده نتواند بدهی خود را پرداخت نماید، طلبکار می تواند مزایده برای فروش مال مورد نظر را تقاضا نماید. آیین نامه های جرایی چگونگی فروش و شرایط برگزاری مزایده را تعیین می‌کند.



انتشار آگهی مزایده

مزایده می توان اختیاری یا اجباری باشد. در مزایده اختیاری شرکت به دلایل مختلفی قصد فروش اموال به بالاترین قیمت را می کنند. برای این کار لازم است تا اقدام به نشر آگهی نمایند تا افراد متقاضی پس از مشاهده مزایده در روزنامه های کثیرالانتشار اگر مزایده عمومی باشد به شرکت در مزایده اقدام نمایند. اما ممکن است مزایده اجباری باشد. مزایده اجباری اغلب به دستور دستگاه قضایی برای پرداخت بدهی ها به افراد حقیقی و حقوقی انجام می¬شود. در مزایده اجباری لازم است تا مقدمات فروش اموال در صورت بازداشت افراد حقیقی یا حقوقی و تأمین دیگر اسناد و وثیقه ها انجام شود تا بتوان مزایده را برگزار کرد.

تعیین زمان فروش یا انجام مزایده یا با توجه به توافق مزایده گزار و متقاضیان انجام شده و یا در صورت نبود توافق مدیر اجرایی برگزاری مزایده زمان و محل فروش اموال و برگزاری مزایده را تعیین می کند.

لازم به ذکر است که فاصله زمانی بین انتشار آگهی برای شرکت در مزایده تا برگزاری مزایده و روز فروش لازم است از یک ماه بیشتر نشده و از ده روز کمتر نشود. برای مثال اگر یکم ماه خرداد آگهی مزایده بانک ملت منتشر شده باشد تا روز 10 خرداد نمی توان مزایده را برگزار کرد و انجام مزایده در اول ماه تیر هم از نظر قانونی مشکل خواهد داشت.

در روزنامه کثیرالانتشار اطلاعات کلی در خصوص نوع، مشخصات، مقدار مورد معامله، روز و زمان برگزاری مزایده به اطلاع همگان خواهد رسید. علاوه بر روزنامه از سایر وسایل ارتباط جمعی چون رادیو و تلویزیون و حتی استفاده از سایت معتبر مزایده برای انتشار آگهی استفاده کرد.

برگزاری جلسه مزایده

در روز برگزاری مزایده، مزایده به قیمت پایه آغاز می¬شود و شرکت کنندگان نسبت به ارائه بها و قیمت بالاتر اقدام کرده و پیشنهادات خود را ارائه می دهند، بالاترین پیشنهاد به عنوان برنده مزایده اعلام شده و برنده موظف است تا 10 درصد از مبلغ پیشنهادی را نقداً به قسمت اجراکننده یا مزایده گزار پرداخت نماید. برنده مزایده لازم است تا باقیمانده یا 90 درصد قیمت پیشنهادی را تا کمتر از یک ماه پرداخت نماید.

در صورتی که این اتفاق نیفتد و در بازه زمانی یک ماهه برنده مزایده مابقی مبلغ قیمت پیشنهادی را پرداخت ننماید، مبلغ واریزی وی به نفع دولت ضبط شده و مزایده مجدداً برگزار می گردد. در این نوبت از برگزاری مزایده نیز ابتدا قیمت پایه تعیین شده و از قیمت پایه متقاضیان به ارائه پیشنهادات خود می پردازند. اگر خریداری بالاتر از قیمت پایه پیدا نشود لازم است تا اموال منقول یا غیر منقول با همان قیمت پایه به فروش رسانده شوند.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان