۱۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ یکشنبه

صبح قزوین افزایش شاخص طول عمر قزوینی‌ها پس‌از انقلاب اسلامی
کد خبر: ۳۶۱۵۹۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ ساعت: ۱۱:۵۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

افزایش شاخص طول عمر قزوینی‌ها پس‌از انقلاب/ کاهش آمار فوت زنان و کودکان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

انقلاب اسلامی دستاوردهای ارزشمندی را در حوزه‌های مختلفی را در حوزه سلامت برای استان قزوین به همراه داشته است و میزان شاخص مرگ و میر در سایه پیروزی این انقلاب به حداقل میزان خود رسیده است.

افزایش شاخص طول عمر قزوینی‌ها پس‌از انقلاب اسلامی
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ انقلاب اسلامی ایران با هدایت امام خمینی(ره) در 22 بهمن سال 57 پیروز شد، این انقلاب پدیده‌ای بی‌نظیر در میان سایر انقلاب‌های بزرگ دنیا محسوب می‌شود که مهم‌ترین آرمان‌های این حرکت اسلامی را می‌توان از خلال شعارهای مردم در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و پیام‌های رهبر کبیر انقلاب بازشناخت.

انقلاب اسلامی یک حرکت عظیم در اوج ولایتمداری، خودباوری و شکوفایی شخصیتی ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) در برابر بیگانگان بود که برکات ارزشمندی را برای مردم رقم زد و امروز با گذشت چندین سال، پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌های مختلف نظامی، علمی و پژوهشی، بهداشت و درمان در سایه این انقلاب در کشور حاصل شده است.

با تحلیل و مقایسه آماری میزان خدمات ارائه شده در حوزه سلامت قبل و بعداز انقلاب این امر قابل مشهود است که وضعیت بهداشت و درمان در دوران پهلوی به گونه‌ای بود که برای درمان ابتدائی‌ترین بیماری‌ها پزشکانی از سایر کشورها به ایران می‌آمدند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت آن، تحولات چشمگیری در این بخش صورت گرفت.

بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های قابل توجهی را در حوزه سلامت شاهد هستیم؛ بررسی در موضوعاتی مانند بهبود وضعیت سلامت شهروندان، محصولات درمانی و پزشکی در نقاط مختلف کشور، سطح امید به زندگی و کاهش مرگ و میر همه بیانگر پیشرفت در حوزه سلامت است.

رشد خدمات در حوزه سلامت و تسهیل دسترسی مردم به امکانات در استان قزوین از دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده که در ادامه از نظر می‌گذرد.

*افزایش تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت در قزوین

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد محدودی پزشک برای مجموع جمعیت چند میلیونی ایران به وسعت تمام شهرهای کشور خدمات ارائه می‌دادند و مردم روستاهای کشور تنها یکهزار و 500 مرکز بهداشت درمانی روستایی بدون پزشک و متخصص از نبود امکانات رنج می‌بردند.

انقلاب اسلامی دستاورد مناسبی را در شاخص پزشک به جمعیت به همراه داشته به گونه‌ای که بعد از این پیروزی میزان شاخص 6 برابر بهبود یافته و سهم استان قزوین نیز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در افزایش قابل توجه پزشکان متخصص و عمومی قابل توجه بوده است.

در سایه پیروزی انقلاب اسلامی تعداد نیروی انسانی بهورز، پزشک و دندانپزشک در استان قزوین افزایش چشمگیری داشته است؛ تعداد بهورز در این استان قبل از انقلاب از 25 نفر به 452 نفر و تعداد پزشک از 13 نفر به 176 نفر رسیده است و قبل از انقلاب دندانپزشکی وجود نداشته و بعد از انقلاب به میزان 62 نفر افزایش یافته است.



تعداد متخصصان استان قزوین قبل از پیروزی انقلاب شامل 15 نفر بوده اما بعد از انقلاب به 239 نفر افزایش یافته و آمار پزشکان فوق تخصص بعد از انقلاب 75 نفر رسیده است.

انقلاب اسلامی دستاورهای زیادی را در حوزه سلامت برای استان قزوین به همراه داشته است که از موارد آن می‌توان به افزایش پزشکان عمومی از 18 نفر قبل از انقلاب به 239 نفر بعد از انقلاب، تعداد دندانپزشکان عمومی از 10 نفر قبل از انقلاب به 235 نفر بعد از انقلاب و تعداد دندانپزشکان متخصص به 68 نفر بعد از انقلاب اشاره کرد.

*افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

در اواخر رژیم پهلوی تقریبا خدمات سلامت توسط 558 موسسه درمانی با 57 هزار و 927 تخت در سطح کشور ارائه می‌شد اما در دهه چهارم انقلاب اسلامی، مراقبت‌های بهداشتی اولیه با ارتقاء پوشش صدرصدی جمعیت شهری و بیش از 94 درصدی جمعیت روستایی کشور همراه بود.

مجموع بیمارستان‌های موجود استان قزوین قبل از انقلاب پنج واحد بوده که بعد از انقلاب به 16 واحد ارتقاء یافته است.

تعداد تخت‌های فعال استان قبل از انقلاب 360 تخت بوده که بعد از انقلاب به دو هزار و 124 تخت ارتقاء یافته است؛ ارتقای تخت‌های بیمارستانی قزوین به 263 تخت ویژه موجود، 107 تخت دیالیز، 13 تخت سوختگی و 70 تخت روانپزشکی از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه درمان است.



استان قزوین در سایه پیروزی انقلاب اسلامی رشد قابل توجهی را در راه‌اندازی برخی مراکز و بخش‌های درمانی داشته است؛ فعالیت دو بخش آنژیوگرافی، جراحی بخش قلب، 40 بخش رادیولوژی بخش خصوصی و دولتی، 13 دستگاه سی.تی.اسکن، 6 دستگاه ام.آر.آی، دو بخش پزشکی هسته‌ای، یک بخش دستگاه سنگ‌شکن و یک آزمایشگاه مرجع سلامت بعد از انقلاب از جمله این پیشرفت‌ها است.

آمار آزمایشگاه‌های خصوصی استان قزوین قبل از انقلاب دو واحد بوده که بعد از انقلاب به 49 واحد افزایش یافته است؛ تعداد درمانگاه‌ها از یک واحد به 45 واحد رسیده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استان قزوین در حوزه خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی افزایش قابل توجهی داشته و تعداد 14 باب خانه در سال 57 به 269 خانه بهداشت و پایگاه سلامت روستایی، مرکز خدمات جامع سلامت شهری از 6 مرکز به 50 مرکز، مرکز خدمات جامع سلامت روستایی از هفت مرکز به 43 مرکز، تعداد پایگاه سلامت به 96 پایگاه افزایش است.

*کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیر در سایه پیروزی انقلاب اسلامی

شاخص مرگ و میر خام در کشور براساس آمارها از 13 نفر به ازای هر یکهزار تولد زنده در سال‌های 1354-1349 به میزان پنج نفر در سال‌های 89-1384 کاهش یافته است؛ این در حالی است که طی چهار دهه گذشته ایران در میزان مرگ و میر کودکان با کاهش همراه بوده است.

براین اساس میزان مرگ و میر نوزادان در استان قزوین در سال 57 به ازای هزار تولد زنده، 111 نفر بوده که این میزان در سال گذشته به 3/8 رسیده است.

مرگ زیر 5 سال در اوایل انقلاب 129 به ازای هزار تولد زنده بوده و در سال گذشته به 5/12 رسیده است.

مرگ مادران باردار در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی 237 به ازای هزار تولد زنده بود و در سال گذشته 4/59 بوده است.

*ارتقاء شاخص امید به زندگی در قزوین در سایه پیروزی انقلاب اسلامی

امید به زندگی در کشور طی دوران پهلوی 57 سال بود اما این آمار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به 74 سال رسید و به عبارتی امید به زندگی در کشور بعداز پیروزی انقلاب اسلامی افزایش یافت؛ در حالی که امید به زندگی در سال 57 در قزوین 55 سال بود در سال گذشته 75 سال رسیده است.


*افزایش خدمات حوزه سلامت در بخش‌های مختلف در قزوین

میزان درصد پوشش غربالگری بیماری هیپوتیروئیدی و  پی.کی.یو در نوزادان و درصد پوشش غربالگری دیابت و فشار خون بالا در مراکز روستایی در اوایل انقلاب صفر بوده که در سال گذشته به ترتیب به میزان صد و نود مورد افزایش یافته است.

برنامه اصلاح شیوه سبک زندگی و رفتارهای پرخطر در جوانان از سال 93، شروع برنامه سلامت جوانان از سال 87، گسترش برنامه‌های مراقبت از سالمندان و آموزش شیوه زندگی سالم، اجرای برنامه سلامت نوازادان به منظور کاهش مرگ و میر و ارتقاء سلامت آنها، راه‌اندازی برنامه نهضت بیمارستان‌های دوستدار کودک برای حمایت از مادران شیرده، راه‌اندازی برنامه مدیریت خطر بلایا در سیستم‌های بهداشتی، شروع برنامه مدارس مروج سلامت از جمله برنامه‌هایی بوده که در سایه پیروزی انقلاب اسلامی حاصل شده است.

به گزارش صبح قزوین، آغاز برنامه ملی گسترش واکسیناسیون از سال 1363، شروع برنامه غربالگری فشار خون و دیابت از سال‌های 81 و 83، احداث مراکز تسهیلات زایمانی از سال 93، برنامه ترویج ازدواج سالم در جوانان از سال 92 و افزایش تعداد مشاورین تغذیه توسط کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت از جمله این خدمات است.

پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری را برای کشور و استان از جمله کاهش شیوع بیماری هپاتیت B در راستای واکسیناسیون همگانی کودکان به همراه داشته است.

در سال 1382 با اجرای واکسیناسیون سرخک و سرخجه تقریبا سی میلیون نفر از مردم ایران علیه بیماری‌های سرخک و سرخجه واکسینه شدند و بعد از این اقدام بیماری‌های سرخک و سرخجه در کشور وارد مرحله حذف شد.

*تحول اساسی اول در نظام سلامت کشور بعد از انقلاب، راه‌اندازی نظام شبکه بهداشت کشور است که با حضور بهورزان در روستاها از سال 1363 آغاز شد و توانست تغییر اساسی در شاخص‌های سلامت کشور و بیماری‌های عفونی و واگیرایجاد کند.

*تحول اساسی دوم در نظام سلامت کشور بعد از انقلاب، اجرای طرح پزشک خانواده و سامانه ارجاع در سال 1384 است که بعد از ایجاد نظام شبکه خدمات بهداشت شهری و روستایی در دهه 60 یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش دسترسی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از خدمات سلامت است.

*تحول اساسی سوم ارائه خدمات الکترونیک در واحدهای تحت پوشش و ارجاع الکترونیک در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت است.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان