۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین بهره‌برداری از ۹۵۰ پروژه آموزشی جدید تا پایان شهریور/ تحصیل ۱۶۰ هزار دانش‌آموز در مدارس نوساز
کد خبر: ۳۶۱۳۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

بهره‌برداری از ۹۵۰ پروژه آموزشی جدید تا پایان شهریور/ تحصیل ۱۶۰ هزار دانش‌آموز در مدارس نوساز

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: برآورد می‌کنیم ۱۶۰ هزار دانش‌آموز در فضاهای آموزشی جدید سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.

بهره‌برداری از ۹۵۰ پروژه آموزشی جدید تا پایان شهریور/ تحصیل ۱۶۰ هزار دانش‌آموز در مدارس نوساز
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: از ابتدای سال 1393 تا 31 شهریور ماه امسال 950 پروژه که عمدتاً فضای آموزشی هستند به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: تعداد کلاسهای درس این پروژه‌های آموزشی 5700 کلاس درس با زیربنای 750 هزار متر مربع است.
رئیسی ادامه داد: برای ساخت و تجهیز این 950 پروژه 700 میلیارد تومان از منابع دولتی، کمکهای سایر نهادها و کمکهای خیرین صرف شده است.
وی با بیان اینکه عمده این پروژه‌ها از پروژه‌های نیمه‌تمام است، خاطرنشان کرد: بیشترین عدد پروژه‌ها مربوط به تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس است.
* تحصیل 160 هزار دانش‌آموز در مدارس نوساز معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فضاهای نوساز مدارس تصریح کرد: برآورد این است که بیش از 160 هزار دانش‌آموز از فضاهای جدید استفاده می‌کنند و در مدارس استاندارد مستقر می‌شوند.
وی افزود: برای تجهیز مدارس جدید اقداماتی انجام شده و مشکلی برای تأمین تجهیزات جایگزین برای اول مهر وجود ندارد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در نیمه دوم سال 92 تعداد 450 پروژه به آموزش و پرورش تحویل داده است، گفت: بخشی از این پروژه‌ها یا توسط آموزش و پرورش استفاده نشده است یا از ظرفیت آنها استفاده کامل به عمل نیامده است که امسال به فضاهای آموزشی کشور اضافه می‌شود.
رئیسی تصریح کرد: از محل اعتبارات استانی به استانها ابلاغ کردیم که تعمیرات مدارس در تابستان در اولویت باشد که این تعمیرات یا به پایان رسیده است و یا در بخش پایانی است.
وی ابراز امیدواری کرد که در سال تحصیلی 93-94 از نظر تجهیزات بهتر از سالهای قبل هستیم و مشکلی از نظر کمبود فضای آموزشی در شروع سال تحصیلی نخواهیم داشت.
* تجهیز 28 هزار کلاس به سیستم گرمایشی استاندارد معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس در دستور کار است، اظهار کرد: در 150 هزار کلاس درس که نیازمند سیستم حرارت دائم هستند، گرمایش در فصل سرما با استفاده از بخاری نفتی و گازی بود که استاندارد هم نبود.
وی افزود: خوشبختانه 146 میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس در اختیار قرار داده شده است.
رئیسی ادامه داد: با اعتبارات مذکور 28 هزار کلاس درس را به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز کردیم و در مدارس بزرگتر، از رادیاتور و موتورخانه استفاده شد و در مدارس کوچکتر از پکیج و رادیاتور استفاده کردیم.
وی اضافه کرد: همچنین 300 میلیارد تومان از عواید دریافتی بابت گاز مصرفی که توسط مجلس تصویب شده است، 50 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.
* مجهز شدن 75 هزار کلاس به سیستم گرمایشی استاندارد تا تیر ماه 94 رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به افزایش استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی در مدارس، خاطرنشان کرد: برآورد می‌کنیم تیر ماه سال 94 تعداد کلاسهایی که به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز می‌شوند از 28 هزار کلاس به 75 هزار کلاس افزایش خواهد یافت.
* حذف بخاری‌های نفتی از مدارس تا تیر 95 رئیسی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال مالی 94 یعنی تا تیر ماه سال 95 شاهد حذف بخاری‌های گازی، نفتی و موقت گرمایشی مدارس خواهیم بود.
وی ادامه داد: اولویت‌بندی با مدارس محروم‌تر و سردسیرتر است که این کار از روستاها شروع شده است.
* اعتبارات ملی نوسازی مدارس 930 میلیارد است معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال جاری اعتباراتی که به صورت ملی مصوب شده است 930 میلیارد تومان است، عنوان کرد: از این عدد تاکنون 60 درصد تخصیص پیدا کرده است و 800 میلیارد تومان هم مربوط به اعتبارات استانی خواهد بود.
وی افزود: در سال 93 پیش‌بینی می‌کنیم دولت 1700 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس و تجهیز مدارس بر اساس قانون بودجه مصوب کرده است.
رئیسی با بیان اینکه سال گذشته 6800 پروژه نیمه‌تمام آموزشی در کشور داشتیم گفت: تکمیل این پروژه‌ها اولویت اول است و در حال حاضر این پروژه‌ها به 5400 پروژه نیمه‌تمام کاهش یافته است که 4200 پروژه دولتی و 1200 پروژه هم با کمک نهادهای خاص و خیرین وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه 800 سالن ورزشی در بین 5400 پروژه نیمه‌تمام وجود دارد، تصریح کرد: امیدواریم اعتباراتی به نوسازی مدارس اختصاص داده شود تا این پروژه‌های ورزشی به سرانجام برسد.
* پرند و پردیس تراکم دانش‌آموزی بالایی خواهند داشت رئیسی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه وضعیت ساخت مدارس در سایت‌های مسکن مهر چگونه بوده است، خاطرنشان کرد: در مسکن مهر یک راه‌حل‌هایی از سال گذشته اندیشیده شده است تا برخی پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام برسد و تلاش کردیم نقاط بحرانی کشور را شناسایی کنیم.
وی با اشاره به اینکه در اطراف شهر تهران سایت مسکن مهر پرند و پردیس از اهمیت خاصی برخوردار است گفت: جلساتی برگزار شد و برای کوتاه‌مدت از نظر مدرسه مشکل خاصی نداریم و اینکه دانش‌آموزی بدون فضای آموزشی نخواهد بود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: در این دو نقطه تراکم دانش‌آموز بسیار زیاد است و در سایت‌های مسکن مهر مدارس دو نوبته هستند.
وی تصریح کرد: 300 پروژه نیمه‌تمام در سایت‌های مسکن مهر وجود دارد که در تلاش هستیم تا مهر 94 مشکلی نداشته باشیم.
رئیسی با اشاره به اینکه اگر در تمام سایت‌های مسکن مهر جمعیت کامل مستقر شود به 2200 واحد آموزشی نیاز خواهیم داشت، اظهار داشت: برآورد می‌شود 3300 میلیارد تومان برای ساخت مدارس استاندارد در سایت‌های مسکن مهر نیاز است؛ وزارت راه و شهرسازی برای این منظور 20 میلیارد تومان پرداخت کرده است.
* بیشترین کمبود فضای آموزشی متعلق به تهران است رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ساختمان‌های زیادی در منطقه 22 تهران ساخته شده است و ‌آیا فضای ‌آموزشی برای آنها وجود خواهد داشت، گفت: تعداد زیادی ساختمان مرتفع در حال ساخت است و باید فضای آموزشی متناسب با این ساخت‌وسازها تهیه شود و یکی از بحرانی‌ترین مشکلات در آینده در منطقه 22 تهران خواهد بود.
وی افزود: بر اساس قانون شوراهای آموزش و پرورش شهرداری‌ها موظف هستند تا 5 درصد عوارض دریافتی بابت صدور پروانه پذیرش و تفکیک و نوسازی را دریافت و صرف ساخت فضاهای آموزشی کنند.
وی ادامه داد: بیشترین کمبود فضای آموزشی، بیشترین مدارس فرسوده و بیشترین نیاز به فضای آموزشی جدید مربوط به استان تهران است.
* تهران 200 پروژه نیمه‌تمام دارد معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام در تهران گفت: از بین پروژه‌های نیمه تمام آموزش و پرورش استان تهران 200 پروژه نیمه‌تمام دارد که حدود 2200 کلاس درس را با زیربنای 320 هزار متر مربع شامل می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در تهران زمینی برای ساخت مدارس جدید وجود دارد، خاطرنشان کرد: مشکل اصلی تهران مدارس تخریبی است و اگر اینها بازسازی و مقاوم‌سازی شوند در بافت‌های قدیمی مشکل نخواهیم داشت اما در مناطق 22 تهران و حواشی شهر تهران نیازمند زمین برای ساخت مدارس هستیم.
رئیسی با اشاره به وضعیت سرانه فضای آموزشی در کشور تا اول مهر 1393 گفت: به ازای هر دانش‌آموز به طور متوسط 4.
9 متر مربع فضای آموزشی خواهیم داشت که بر اساس استاندارد باید به ازای هر دانش‌آموز 5.
2 متر مربع فضای آموزشی داشته باشیم.
* وجود 0.
17 فضای ورزشی به ازای هر دانش‌آموز
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه فضاهای ورزشی سرپوشیده از نیازهای اصلی آموزش و پرورش است گفت: هم اکنون به ازای هر دانش‌آموز 0.
17 متر مربع فضای ورزشی سرپوشیده داریم و 3978 سالن ورزشی در دست بهره‌برداری با زیربنای 2 میلیون متر مربع داریم.
وی با اشاره به فضاهای بخش پرورشی نیز گفت: آمار نشان می‌دهد 5 میلیون و 500 هزار مترمربع فضای پرورشی در کشور داریم که به ازای هر دانش‌آموز تقریباً نیم مترمربع فضای پرورشی سرپوشیده وجود دارد.
وی با اشاره به توجه به موضوع ایمنی در مدارس گفت: بیش از 85 درصد اعتبارات ملی آموزش و پرورش در موضوع تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی و افزایش سطح ایمنی مدارس در مقابل آتش‌سوزی است.
* مقابله با پدیده مدارس کپری وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت مدارس کپری در کشور چگونه است، گفت: در مناطق محروم وضعیت بهتر است و عمده مشکل در مناطق شهری است.
وی افزود: 10 هزار مدرسه دو نوبته در کشور داریم که عمدتاً در مناطق شهری کشور وجود دارد.
وی تصریح کرد: از نظر ما کپر وجود ندارد اما ممکن است بر اساس جابجایی اتفاق بیفتد که بلافاصله با این پدیده مقابله می‌کنیم.
* برگزاری مراسم تکریم از خیرین مدرسه ساز در 26 مهر رئیسی با اشاره به مراسم تکریم از خیرین مدرسه‌ساز خاطرنشان کرد: 26 مهر ماه همایش سراسری تکریم و تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز به صورت ملی در تهران برگزار می‌شود و از خیرین جدیدی که در 2 سال گذشته اضافه شده‌اند، تجلیل خواهد شد.
وی در پایان گفت: بر اساس قانون بودجه و ارزیابی عملکرد سال 91 دستگاه‌ها که توسط معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری انجام می‌شود، آموزش و پرورش و نوسازی مدارس بر اساس 6 شاخص موفق شده‌اند در بین دستگاه‌های دولتی رتبه نخست را از آن خود کنند.
منبع: فارس انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان