۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین افزایش ۳۰درصدی مصرف بنزین در استان قزوین
کد خبر: ۳۶۱۳۴۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۵ ساعت: ۱۰:۱۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران استان خبر داد:

افزایش ۳۰درصدی مصرف بنزین در قزوین/ بنزین مصرفی در استان از نوع معمولی است

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران استان قزوین گفت: میزان مصرف بنزین در دی‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است

افزایش ۳۰درصدی مصرف بنزین در استان قزوین
رضا یعقوبی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛  با اشاره به آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت در استان قزوین گفت: در حال حاضر 96 جایگاه سوخت بنزین در استان فعال و بدون وقفه در حال ارائه خدمات به شهروندان هستند.

وی افزود: از این تعداد 96 جایگاه، 59 جایگاه دومنظوره هستند و در کنار فروش بنزین و گازوئیل، گاز CNG توزیع می‌کنند.

رئیس جایگاه‌داران سوخت استان قزوین گفت: تعداد 30جایگاه تک منظوره هم در سطح استان فعالیت می‌کنند که توزیع گازCNG را انجام می‌دهند که مربوط به دو بخش خصوصی و سازمان‌های خدمات‌رسانی است.

این مسئول عنوان کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی استان قزوین در سنوات گذشته در محورهای قزوین-تهران، قزوین-زنجان و قزوین-رشت نیز جایگاه‌های جدید احداث شد، البته در محور قزوین-رشت خلاهایی در عدم سوخت‌رسانی احساس می‌شود.

یعقوبی ادامه داد: در سایر محورهای عبوری استان جایگاه جدیدی را اضافه نکردیم اما مشکلی هم احصاء نشده و ضمن اینکه تا پایان سال دو جایگاه جدید در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.


قزوین نیاز جدی به افزایش جایگاه سوخت ندارد


وی افزود: اینکه آیا استان به افزایش جایگاه‌ها نیازمند است یا خیر؟ از نظر ما در حال حاضر با وضعیت موجود در استان، همین جایگاه‌های کنونی پاسخگوی تامین نیاز قزوین است و ضرورتی در افزایش تعداد جایگاه‌ها نمی‌بینیم.

رئیس جایگاه‌داران سوخت استان قزوین ابراز کرد: برای احداث یک جایگاه سوخت سرمایه‌گذاری هنگفتی نیاز است و اگر نگاه غیرکارشناسی داشته باشیم هم به سرمایه‌گذار فعلی و هم سرمایه‌گذاری که در آینده سکان جایگاه را به دست خواهد گرفت، آسیب جدی وارد می‌شود.

یعقوبی بیان کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده در سران سه قوا مقرر شد تا تخصیص فرآورده‌های نفتی، بنزین و گازوئیل صرفا با کارت سوخت انجام شود.

وی ادامه داد: برای خودروهای شخصی ماهانه 60لیتر سهمیه سوخت با قیمت یکهزار و 500تومان در نظر گرفته شده و افراد برای تامین مازاد مصرف می‌توانند از سوخت آزاد با نرخ 3هزار تومان استفاده کنند که این امکان در تمامی جایگاه‌های بنزین استان ایجاد شده و هیچ نگرانی در تامین سوخت وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره کانون جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: در زمینه تخصیص نفتِ گاز یا همان گازوئیل براساس پیمایش مسافتی که قرار است راننده برای حمل بار داشته باشد به همان میزان سوخت در کارت سوخت ماشین با نرخ 300 تومان لحاظ می‌شود.

یعقوبی اذعان کرد: در استان قزوین در هر شهرستان یک جایگاه به عنوان جایگاه پایلوت وجود دارد که در این جایگاه‌ها یک کارت سوخت آزاد تعبیه شده و اگر مردم و مسافرین یا ناوگان جاده‌ای دچار کمبود سوخت گازوئیل باشند؛ با ارائه مدارک می‌توانند از گازوئیل با نرخ دوم به اندازه محدود استفاده کنند تا به مسیر خود ادامه دهند.

وی درباره میزان مصرف سوخت در استان گفت: مصرف سوخت استان قزوین در دی ماه سال 1401 نسبت به دی ماه سال 1400 با افزایش 25الی30 درصدی مواجه بوده است.

این مسئول گفت: این افزایش چشمگیر مصرف سوخت در استان نشان‌دهنده افزایش تولید و اضافه شدن خودرو به ناوگان است و هم اینکه خودروها مصرف سوخت درستی ندارند.

عضو هیئت مدیره کانون جایگاه داران سوخت کشور افزود: سوختی که امروز دولت با نرخ یکهزار و 500 تومان در اختیار مردم می‌گذارد با هزینه بسیار هنگفتی تولید می‌شود.

یعقوبی ابراز کرد: میزان تولید سوخت در کشور با میزان مصرف آن در برخی ماه‌های سال تناسب منطقی ندارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جایگاه‌داران سوخت استان قزوین تصریح کرد: خوشبختانه بنزینی که در اختیار استان قزوین قرار می‌گیرد از نوع معمولی است و کیفیت خیلی پایینی ندارد.

وی ابراز کرد: منکر تاثیرگذاری سوخت بنزین در آلودگی هوا نیستیم اما در کنار آلاینده‌هایی مثل نیروگاه شهیدرجایی که مازوت سوزی دارد، درصد کمتری شامل حال آلایندگی سوخت ماشین‌ها در قزوین می‌شود.


بنزین سوپر برای قزوین تامین می‌شود

این مسئول عنوان کرد: در دی ماه سال جاری و ابتدای بهمن ماه شاهد قطعی گاز بخش صنایع در استان بودیم که این امر سبب افزایش تقاضای واحدهای صنعتی در سوخت گازوئیل شد و از این‌رو شاهد افزایش حدود 20درصدی مصرف گازوئیل در دی ماه سال جاری نسبت به سال گذشته بودیم.

یعقوبی افزود: توزیع نفتِ گاز یا گازوئیل در بحث ناوگان درون شهری و برون شهری برعهده اتحادیه جایگاه‌داران است و ارائه این سوخت به دلیل ملاحظات زیست محیطی معمولا در جایگاه‌هایی انجام می‌شود که یا در حاشیه شهر قرار گرفتند یا در خارج از محدوده شهری هستند.

رئیس جایگاه‌داران سوخت استان قزوین افزود: بنزین باید از نوع معمولی، یورو4 یا سوپر باشد که در حال حاضر در استان قزوین بنزین معمولی مصرف می‌شود و البته بنا بر دلایلی ماه‌های متمادی استان از بنزین سوپر بی‌بهره بوده اما رایزنی می‌کنیم که بتوانیم سهمیه بنزین سوپر را افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: به استان قزوین مانند کلانشهرها بنزین یورو4 ارائه نمی‌کنند اما امیدواریم با مساعدت مسئولین استانی و کشوری بتوانیم مصرف سوخت استان قزوین را هم در قالب این نوع بنزین قرار دهیم.

انتهای پیام/ 1300
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان