۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بزرگترین شهرک انرژی خورشیدی کشور در قزوین احداث می‌شود
کد خبر: ۳۶۱۲۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۲ ساعت: ۹:۳۳ ↗ لینک کوتاه

سرپرست معاونت اقتصادی استاندار قزوین:

بزرگترین شهرک انرژی خورشیدی کشور در قزوین احداث می‌شود

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری قزوین با بیان اینکه راه‌اندازی شهرک انرژی خورشیدی استان قزوین در بهمن ماه کلید می‌خورد، گفت: دولت انرژی برق تولید شده در شهرک انرژی خورشیدی استان قزوین را به صورت تضمینی خریداری خواهد کرد.

بزرگترین شهرک انرژی خورشیدی کشور در قزوین احداث می‌شود
علی رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با اشاره به ساخت شهرک انرژی خورشیدی در استان قزوین اظهار کرد: ساخت این شهرک جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری به قزوین بوده، با موافقت کارگروه امورزیربنایی استان 780هکتار زمین برای احداث آن اختصاص یافته است.

وی افزود: شهرک انرژی خورشیدی استان قزوین بزرگترین شهرک انرژی خورشیدی کشور خواهد بود که ظرفیت تولید بیش‌از 300 مگاوات برق را داشته و براساس یافته‌های علمی بهترین موقعیت مکانی را برای بازده انرژی خوشیدی دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ای منطقه‌ای استانداری قزوین بیان کرد: سیاست دولت حمایت از انرژی‌های خورشیدی است و انرژی برق تولید شده در شهرک انرژی خورشیدی استان قزوین را به صورت تضمینی خریداری خواهد کرد.

تحقق پایداری شبکه با راه‌اندازی شهرک انرژی خورشیدی در قزوین

رحمانی با اشاره به دستاوردهای شهرک انرژی خورشیدی برای استان قزوین عنوان کرد: با راه‌اندازی این شهرک امنیت مورد نیاز در تأمین و پایداری شبکه انرژی در فصول مختلف سال به ویژه فصل تابستان افزایش می‌یابد.

وی گفت: باتوجه به اینکه در حال حاضر زیرساخت‌های مربوط به شبکه شهرک انرژی خورشیدی آماده است، با راه‌اندازی این شهرک در داخل و مناطق مرکزی استان نسبت به پایداری شبکه مطئمن‌تر خواهیم شد.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری قزوین اذعان کرد: از سوی دیگر برای تولید برق به مازوت، گاز یا سایر سوخت‌ها نیاز داریم اما تولید برق از انرژی خورشیدی این گونه نیست.

بوئین‌زهرا منطقه مستعد برای راه‌اندازی شهرک انرژی است

رحمانی یادآور شد: ایجاد شهرک و نیروگاه انرژی خورشیدی در یک منطقه جغرافیایی سبب افزایش راندمان تولید انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر در استان شده و هزینه سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی نیروگاه‎‌های برق خورشیدی را به نصف کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: زمین صنعتی با زیرساخت‌های کامل خدماتی برای راه‌اندازی شهرک انرژی در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌گیرد و آن‌ها مجبور نیستند برای گرفتن زمین و انشعابات آب، برق، گاز و تلفن چندین ماه معطل بمانند.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری قزوین بیان کرد: براساس مطالعه‌ای که در آمایش سرزمینی استان انجام دادیم شهرستان بوئین‌زهرا یکی از مناطق مستعد تولید انرژی خورشیدی بوده زیرا تعداد روزهای آفتابی آن نسبت به سایر مناطق بیشتر است و جهت تابش به گونه‌ای است که بیشترین بازده تولید انرژی را می‌تواند داشته باشد.

رحمانی گفت: شهرک تولید انرژی خورشیدی استان قزوین برخلاف سایر شهرک‌ها نیازمند زیرساخت‌های قوی نیست و شاید تنها واگذاری زمین‌ بتواند به عنوان بخشی از تأمین مالی پروژه باشد.

پیش‌بینی راه‌اندازی انرژی خورشیدی در شرکت‌های صنعتی قزوین

وی گفت: عملیات اجرایی راه‌اندازی شهرک انرژی خورشیدی در استان قزوین به زودی و در بهمن ماه سال‌جاری شروع می‌شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری قزوین با اشاره به ظرفیت اشتغالزایی شهرک انرژی خورشیدی عنوان کرد: پنل‌هایی که در شهرک انرژی خورشیدی نصب می‌شود شباهت چندانی با سایر شهرک‌ها و شرکت‌های تولیدی مواد غذایی و نیروگاه نداشته که البته این به معنی عدم اشتغالزایی نیست بلکه اشتغالزایی آن نسبت به سایرین متفاوت است.

رحمانی در پایان یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط وزارت نیرو نیز راه‌اندازی شهرک انرژی در فضای سایر شهرک‌های صنعتی استان قزوین را در نظر داریم و تجهیزات لازم به منظور به کارگیری انرژی خورشیدی در این اماکن تعبیه شده است.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان