۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین گرمخانه‌های قزوین، آماده پذیرش افراد بی‌سرپناه
کد خبر: ۳۶۱۲۱۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ساعت: ۱۱:۵ ↗ لینک کوتاه

مدیر توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین خبر داد:

گرمخانه‌های قزوین، آماده پذیرش افراد بی‌سرپناه

مدیر توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین گفت: طی ۹ماهه امسال به صورت میانگین ۴۰ نفر پذیرش در گرمخانه‌های شهرداری پذیرش شدند.

گرمخانه‌های قزوین، آماده پذیرش افراد بی‌سرپناه
محمدمهدی نانکلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با بیان اینکه شهرداری قزوین دو گرمخانه فعال برای مردان و زنان دارد، اظهار کرد: گرمخانه‌ها نه‌ تنها در فصول سرد سال بلکه در تمام سال و حتی تابستان‌ها آماده خدمات‌رسانی به افراد بی‌خانمان، متکدیان و درراه‌ماندگان هستند.

وی افزود: گشت اکیپ‌های بازرسی شهرداری به صورت شبانه‌روزی در سطح شهر فعال هستند و در صورت مواجه شدن با افراد معتاد، متکدی و یا کارتن‌خواب‌ها، آن‌ها را جمع‌آوری و ساماندهی می‌کنند.

مدیرتوسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین بیان کرد: علاوه بر گشت‌های بازرسی شهرداری، مواردی از ادارات مختلف و یا سامانه 137 شهرداری معرفی شده که بلافاصله بازرسین برای ساماندهی فرد مورد نظر مراجعه و یا در مواردی افراد خودشان به این مراکز مراجعه می‌کنند.

نانکلی با بیان اینکه یک فضای مجزا برای اسکان معتادین در نظر گرفته شده، تصریح کرد: مکان نگهداری از معتادین تحت عنوان «شلتر» زیر نظر بهزیستی فعالیت می‌کند که همانند گرمخانه، پذیرای بانوان و آقایان است.

وی اذعان کرد: بازرسین شهرداری در صورت مواجه شدن با افراد متکدی معتاد و یا معتادین متجاهر، آن‌ها را جمع‌آوری و برای استراحت در شب به شلتر هدایت می‌کنند.

مدیرتوسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین عنوان کرد: ارائه خدمات در گرمخانه‌ها و شلترها در تمام فصول سال به صورت مستمر ادامه دارد اما این خدمات در فصول سرد سال با توجه به سرما و مسائل دیگر، پررنگ‌تر می‌شود.

نانکلی ابراز کرد: خوشبختانه در شهر قزوین تعداد متکدیان بدون سرپناه بسیار کم است و تنها معضلی که وجود دارد بحث معتادین کارتن‌خواب است که بعداز جمع‌آوری به شلترها هدایت می‌شوند ولی متاسفانه برخی تمایلی به ماندن در اینجا را ندارند.

پذیرش بی‌سرپناهان با حکم قضایی صورت می‌گیرد

وی با بیان اینکه اسکان در گرمخانه‌های شهرداری به صورت موقت خواهد بود، ادامه داد: اسکان در گرمخانه و شلتر تنها برای شب در نظر گرفته شده به جز در موارد خاص مانند روزهای سرد سال که افراد امکان خروج از گرمخانه را نداشته باشند.

مدیرتوسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین افزود: براساس حکم قضایی نگهداری از افراد واجد شرایط در گرمخانه تنها برای ساعات شب مجاز است و برای پذیرش هر شخص در گرمخانه باید از مراجع قضایی دستور اخذ کنیم.

نانکلی بیان کرد: مواردی که توسط گشت‌های بازرسی از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند را در کوتاهترین زمان ممکن ساماندهی و هر فرد به حوزه مربوطه انتقال داده می‌شود.

وی اضافه کرد: برای کسانی که از نظر جا و مکان مشکل دارند، هیچ محدودیتی نداریم به طوریکه ما موردی داریم که روزها در سطح شهر کار می‌کند و شب‌ها در گرمخانه اسکان می‌یابد.

مدیرتوسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین ادامه داد: ساعات پذیرش گرمخانه‌های شهرداری قزوین در 6ماهه ابتدای سال از ساعت 9 شب تا هفت صبح و در نیمه دوم سال با توجه به طولانی بودن شب‌ها و سرد بودن هوا از ساعت پنج غروب تا هشت صبح است اما در مجموع به صورت 24 ساعته درب گرمخانه به روی درراه‌ماندگان باز است.

نانکلی اذعان کرد: در گرمخانه‌ها حداقل‌های لازم جهت رفاه حال یک شخص مانند غذای گرم، استحمام، تخت خواب، پتو و ملحفه در اختیار افراد گذاشته می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به فصول مختلف سال به طور متوسط روزانه بین پنج تا 10 نفر در گرمخانه‌های شهرداری قزوین اسکان پیدا دارند.

مدیرتوسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین تشریح کرد: گشت‌های بازرسی ماهانه به صورت میانگین 50 تا 60 نفر از افراد متکدی، معتاد، و یا بی‌سرپناه را جمع‌آوری می‌کنند که با توجه به حوزه‌های مربوطه تعدادی مستقیم به شلتر، برخی به بهزیستی، برخی به حوزه درمان انتقال یافته و برخی هم در خود گرمخانه ساماندهی می‌شوند.

نانکلی ادامه داد: در میان افراد جمع‌آوری شده ممکن است، افرادی باشند که با کمک هزینه کمیته امداد امام خمینی(ره) و یا بهزیستی ساماندهی شوند که رایزنی لازم با این ادارات انجام شده است.

گرمخانه شهرداری 24ساعته پذیرای درراه‌ماندگان است

وی اضافه کرد: افرادی که نیازمند درمان باشند را به حوزه درمان منتقل و کودکان‌کار بی‌سرپناه را تا حدامکان ساماندهی می‌کنیم تا مباحث آسیب‌های اجتماعی را به حداقل برسد.

مدیرتوسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین اذعان کرد: طی 9 ماهه امسال با توجه به ساماندهی افراد در حوزه‌های مختلف به صورت میانگین ۴۰ نفر پذیرش داشتیم که برخی از آن‌ها چند شب در گرمخانه اسکان شدند.

نانکلی اذعان کرد: طی یک هفته گذشته با توجه به سرمای هوا و بارش برف و باران هفت نفر پذیرش داشتیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در سطح شهر قزوین بسیاری از مردم از وجود گرمخانه‌های شهرداری بی‌اطلاع هستند که در این راستا اطلاع‌رسانی از جانب رسانه‌ها می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

نانکلی با بیان اینکه تمامی خدمات ارائه شده در گرمخانه‌ها رایگان است، گفت: وجود گرمخانه‌ها در موارد خاص می‌تواند افراد را از بسیاری از مشکلات احتمالی در شب ایمن نگه دارد.

وی ابراز کرد: مردم می‌توانند در صورت مواجه شدن با افراد بی‌سرپناه با شماره اورژانسی ۱۳۷ شهرداری و یا شماره مستقیم ۳۳۳۵۴۰۲۰ به طور ۲۴ساعته تماس حاصل نمایند.

گفتنی است که گرمخانه آقایان در مجتمع ادارات نواب، بلوار شهید باهنر، بالاتر از پمپ گاز ابتدای خیابان مدیریت ساختمان توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین و گرمخانه بانوان در خیابان شهید انصاری کوچه ولدآبادی واقع شده است.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان