۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین کاهش اهدای خون در قزوین نگران‌کننده است
کد خبر: ۳۶۱۱۸۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ساعت: ۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان قزوین:

کاهش اهدای خون در قزوین نگران‌کننده است

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با ابراز نگرانی از کاهش میزان مراجعه داوطلبین برای اهدای خون گفت: بیماران نیازمند به شیمی درمانی روزانه حداقل به ۱۰۰ واحد پلاکت نیاز دارند و برای تأمین این میزان حداقل ۲۰۰ نفر روزانه باید خون اهداء کنند.

کاهش اهدای خون در قزوین نگران‌کننده است
دکتر عباس طالبیان در گفتگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با تأکید بر لزوم اهدای خون در فصول سرد سال اظهار کرد: با وجود نیاز همیشگی و روزانه به مصرف خون، در این فصول با کمبود مراجعه‌کنندگان به تمام پایگاه‌های انتقال خون در کشور و به تبع آن در استان قزوین روبه‌رو هستیم که چنین شرایطی چالش‌هایی را در ذخایر خون به همراه دارد.

وی افزود: با سرد شدن هوا نگرانی عظیمی در مجموعه انتقال خون کشور و استان‌ها به وجود می‌آید؛ برای نمونه طی دو روز گذشته که شاهد بارش برف در مناطق مختلف استان قزوین بودیم، آمار مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌های خون استان بسیار محدود بوده و این شرایط بسیار نگران کننده است زیرا با تداوم آن در تأمین خون برای بیماران به ویژه تهیه پلاکت دچار مشکل می‌شویم.

 مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: بیماران شیمی درمانی روزانه حداقل به 100 واحد پلاکت نیاز دارند و برای تأمین این میزان پلاکت نیازمند اهدای خون حداقل 200 نفر هستیم زیرا پلاکت تمام افرادی که خون اهدا می‌کنند قابلیت بهره‌مندی ندارد و تنها 50 درصد خون آنها برای گلبول قرمز و پلاسما قابل استفاده است.

طالبیان ادامه داد: بیمارستان‌های استان قزوین از جمله قدس، ولایت و برخی مراکز خصوصی مانند مهرگان که شیمی درمانی در آن انجام می‌شود، نیازمند تامین پلاکت است.

وی تصریح کرد: پلاکت به عنوان سلول حیاتی اگر به بدن فرد نیازمند نرسد، دچار خونریزی شده و روند درمان مشکل می‌شود براین اساس لازم است در روزهای سرد مردم برای اهدای خون به پایگاه‌ها مراجعه کنند.



گروهای خونی منفی، بیشترین نیاز قزوین

 وی یادآور شد: تا زمانی که مردم نسبت به اهدای خون اقدام نکنند نمی‌توانیم پلاکت را به عنوان فرآورده حیاتی به بیماران نیازمند برسانیم.

این مسئول با اشاره به بیشترین نیاز قزوین به گروه‌های خونی یادآور شد: به تمام گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های خونی o و Bمنفی نیاز داریم؛ برخلاف قابلیت ذخیره‌سازی گلبول قرمز در طولانی مدت، زمان نگهداری پلاکت بیش‌از سه روز نیست و براین اساس نمی‌توانیم خون را برای مدت طولانی ذخیره کنیم.

طالبیان با اشاره به ساعت فعالیت پایگاه‌‎های انتقال خون استان قزوین گفت: پایگاه انتقال قزوین واقع در چهاراه طالقانی از ساعت 8 صبح تا 20 شب و پایگاه تاکستان همه روزه از 8 صبح الی 13 ظهر و پایگاه بوئین‌زهرا واقع در اداره هلال احمر شهرستان در روزهای سه‌شنبه پذیرای شهروندان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پایگاه انتقال خون سیار شهرستان آبیک فعال است؛ یادآور شد: جلسه‌ای در خصوص هماهنگی استقرار تیم سیار در شهر مهرگان برای بهمن ماه سال‌جاری برگزار شد که مشاهدات میدانی به منظور بررسی مکان پیشنهادی در هفته جاری صورت می‌گیرد.

پایگاه‌های انتقال خون قزوین همه روزه میزبان اهدای خون مردم

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ابراز کرد: اگر بتوانیم با حمایت مسئولان استان و نمایندگان مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی اتوبوسی را تهیه کنیم، فرآیند اهدای خون در شهرستان‌های استان و تأمین آن به خوبی صورت می‌گیرد.

طالبیان اظهار کرد: در حال حاضر خون مورد نیاز 15 بیمارستان از جمله تاکستان، آبیک، بوئین‌زهرا و بیمارستان‌های شهر قزوین را تأمین می‌کنیم.

این مسئول ادامه داد: هرچند مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی به عنوان مرکز ترومای استان و بیمارستان کوثر مصرف زیادی در خون دارند اما باتوجه به اینکه بیشترین عمل‌های جراحی و سایت شیمی درمانی در بیمارستان ولایت قزوین انجام می‌شود این بیمارستان نسبت به سایر بیمارستان‌های استان خون بیشتری درخواست می‌کند.

وی در پایان گفت: به مردم توصیه می‌کنیم در روزهای سرد پایگاه‌های انتقال خون را فراموش نکنند و از آنها دعوت می‌شود برای اهدای خون در روزهای عادی از ساعت 8 الی 20 به انتقال خون قزوین و از ساعت 8 الی 13 به مرکز اهدای خون تاکستان مراجعه کنند و حتما کارت ملی به همراه داشته باشند.

انتهای پیام/4006
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان