۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین وقتی مسجد، پاتوق آموزش هنر اصیل قزوین می‌شود
کد خبر: ۳۶۰۹۲۴ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ ساعت: ۱۱:۵۳ ↗ لینک کوتاه

چاشنی عشق بهای آموزش هنرمند قزوینی؛

وقتی مسجد، پاتوق آموزش هنر اصیل قزوین می‌شود

استاد فرزاد بیگدلی از آن دست هنرمندان جوانی است که علی‌رغم مشغله کاری در هفته چند روزی را به آموزش رایگان به علاقه مندان هنر خوشنویسی اختصاص می‌دهد.

وقتی مسجد، پاتوق آموزش هنر اصیل قزوین می‌شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ این‌ روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که بدون دریافت هیچ مبلغی هنر و مهارت خود را به دیگران آموزش بدهد، آن هم در این شرایط اقتصادی که طبیعتا برای انجام کوچکترین خدماتی مطالبه پول صورت می‌گیرد.

اما به قول معروف با وجود تمام سختی‌ها دنیا هنوز قشنگی‌های خود را دارد، استاد فرزاد بیگدلی از آن دست هنرمندان جوانی است که علی‌رغم مشغله کاری در هفته چند روزی را به آموزش رایگان به علاقه‌مندان هنر خوشنویسی اختصاص می‌دهد.

وی که  متولد سال ۱۳۶۳ در شهر قزوین است، از سال ۷۶ خوشنویسی را با حضور در کلاس‌های‌ استاد کاکاوند و استاد عاملی شروع کرده و در سال ۷۸ موفق به دریافت مدرک عالی از انجمن خوشنویسان قزوین شده است.

بیگدلی با آنکه به عنوان مدرس و مربی امور فرهنگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین مشغول است، اما پاتوق اصلی‌اش مسجد کریم اهل بیت(ع) شهر قزوین است، همان جایی که عصر شنبه‌ها محفلی است برای هنردوستان و علاقه‌مندان به خوشنویسی تا بدون هیچ تشریفاتی، از هر سن و سالی در گوشه‌ای از مسجد دور هم جمع شده و به ترویج و آموزش این هنر اصیل قزوینی می‌پردازند.



با این هنرمند قزوینی در کلاس ساده و بی‌آلایشش روی همان فرش‌های مسجد کریم اهل بیت(ع) قزوین به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را می‌خوانید:

استاد فرزاد بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ اظهار کرد: تقریبا از سال ۱۳۸۵ آموزش هنر خوشنویسی را آغاز کرده و در مدارس غیرانتفاعی به عنوان مربی هنر مشغول به کار شدم و از سال ۱۳۸۸ به عنوان مربی خوشنویسی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین فعالیتم را آغاز کردم که تا امروز این همکاری ادامه دارد.

وی با بیان اینکه حدود یک سال است که در مسجد کربم اهل بیت به آموزش این هنر زیبا و اصیل مشغول هستم، افزود: هدف اصلی‌ام از این  آموزش، اشتیاق و میل فراوان به هنر خوشنویسی در وجودم بوده و همچنین علاقه به حفظ و اشاعه هنر خوشنویسی و فرهنگ ایرانی به علاقه‌مندان  است.

بیگدلی با اشاره به اینکه دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن در زمینه هنر مورد علاقه خود؛ مدرک خوشنویسی ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران را دریافت کرده و به عنوان نفر اول دوسالانه هنری مربیان کانون در سراسر کشور معرفی شدم.


این هنرمند فعال قزوینی ادامه داد: قزوین زادگاه و مهد پرورش خوشنویسان بی‌‌نظیری همچون میرعماد قزوینی، عماد الکتاب، گوهرشاد خانم و هزاران هنرمند بزرگ بوده است، اما با وجود این همه دارایی و سرمایه فرهنگی، آن طور که باید و شاید تلاشی در جهت حفظ و نگهداری این هنر در طی سال‌های گوناگون صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: برای گسترش و اشاعه هنر خوشنویسی باید ابتدا آموزش خوشنویسی را از مدارس ابتدایی به صورت تخصصی آغاز کرده و با شناسایی استعدادهای نوجوان، آنان را به سمت آموزش‌های تخصصی‌تر سوق بدهیم.

بیگدلی با بیان اینکه نباید هنر را عرصه بازی‌های جناحی و حزبی و سیاسی کرد، افزود: عرصه هنر باید تشکلی کاملا فرهنگی و اجتماعی باشد تا بتواند تمامی مسائل پیرامون خود را حل کند.

وی بیان کرد: با وجود اینکه وضعیت هنر خوشنویسی در قزوین از لحاظ تعداد هنرجویان رو به پیشرفت است، اما انجمن خوشنویسان قزوین آنچنان که باید قوی عمل نکرده و از ظرفیت بالای هنرمندان به درستی استفاده نمی‌شود.

بیگدلی در پایان گفت: باید تلاش کرد هنرمندان خوشنویس را بیشتر به مردم شناسانده و مسئولین نیز به لحاظ معیشتی توجه بیشتری به این قشر داشته باشند تا آنان بتواند با آسودگی خاطر بیشتری به خلق اثر پرداخته و بتوانند برای آینده این هنر اصیل ایرانی قدم‌های بیشتری بردارند.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان