۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین چیپس و پفک جایگزین آجیل شب یلدا
کد خبر: ۳۶۰۶۸۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۹/۲۲ ساعت: ۰:۵۶ ↗ لینک کوتاه

آجیل اقتصادی بازار را داغ می کند؟

چیپس و پفک جایگزین آجیل شب یلدا | آجیل اقتصادی بازار را داغ می کند؟

گزارش های میدانی از خریدهای شب یلدا نشان می دهد انواع آجیل شیرین شب یلدا با کیفیت های متفاوت از ۱۶۰ تا ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شود . البته برخی خانواده ها نیز به دلیل گرانی آجیل شب یلدا به خرید تنقلاتی مانند چیپس، پفک و پاپ کرن روی آورده اند.

چیپس و پفک جایگزین آجیل شب یلدا
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ؛قدیم تر ها شب یلدا که می شد بازار خوردنی هایی مانند آجیل شیرین، میوه خشک و تازه، شیرینی و شکلات داغ بود تا خانواده ها به این بهانه دور هم جمع شوند و طولانی ترین شب سال را با شعرخوانی، شاهنامه خوانی، گرفتن فال حافظ جشن بگیرند و چله زمستان را با حالی خوب شروع کنند.
قدیم ها که می گوییم زیاد دور نیست؛ نیازی به عوض شدن یک دهه نیست، تا همین ۵ سال پیش است مردم به لحاظ اقتصادی وضعیت بهتری داشتند و بازار خرید آجیل و تنقلات شب یلدا چنان داغ بود که مغازه ها، میوه فروشی ها و شیرینی فروشی ها از یک هفته قبل شلوغ می شد اما امسال آنقدر گرانی ها و کاهش درآمدها به مردم فشار آورده که خیلی از مردم در فکر تدارکات شب یلدا نیستند. اگر هم باشند سعی می کنند با خوراکی های ارزان تری این شب را جشن بگیرند.
با آجیل شب یلدا از کیلویی ۱۶۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، هنداونه شب یلدا کیلویی  ۹۸۰۰ تومان، انار کیلویی ۲۵ هزار تومان، شیرینی خامه ای کیلویی ۲۴۰ هزار تومان، تخمه کیلویی ۱۰۰ هزار تومان، مردم به خرید تنقلاتی مانند چیپس، پفک و پاپ کرن  هم روی آورده اند که ناشی از کاهش قدرت خرید مردم است.
هر چند که به گفته فروشندگان مواد غذایی، قیمت پفک، چیپس و اسنک هم چندان ارزان نیست. به عنوان مثال یک خانواده چهار نفره برای خرید ۴ بسته پفک و بسته چیپس باید حدود ۱۶۰ هزار تومان هزینه کند. اگر این خانواده در جشن ساده شب یلدا خود به خرید یک کیلوگرم تخمه آفتابگردان با قیمت  ۱۰۰ هزار تومان و یک هندوانه ۴ کیلوگرمی با قیمت کیلویی ۹۸۰۰ تومان هم بسنده کنند در مجموع باید حدود ۳۰۰ هزار تومان برای شب یلدا هزینه کنند. البته این قیمت بدون در نظر گرفتن شام ایرانی در شب یلداست چرا که معمولا این مهمانی پاییزه همراه با صرف شام است که معمولا خانواده های ایرانی زرشک پلو با مرغ درست می کنند.
خرید آجیل اقتصادی
اما علیرضا ارزانی ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور در گفت و گو با همشهری آنلاین بر این موضوع مهر تایید می زند و می گوید: به علت گرانی، مردم سعی می کنند تا برخی محصولات را جایگزین آجیل کنند. خرید آجیل شب یلدا به نسبت ۵ سال پیش ۵۰ درصد کاهش یافته است. البته در کل مصرف سالیانه آجیل و خشکبار نسبت به سال های قبل به شدت کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور معتقد است قیمت آجیل در کشور گران نیست، وی می گوید: بی ارزش شدن پول ملی به این معنا نیست که آجیل و خشکبار گران شده است. آجیل و خشکبار امروز نسبتا به سایر کالاها مانند میوه ارزان ترین محصول است اما مشکلات اقتصادی موجب شده مردم توان خرید نداشته باشد.
به گفته علیرضا ارزانی ممقانی، مردم در شب یلدا بیشتر به خرید آجیل اقتصادی روی می آورند.
وی در توضیح آجیل اقتصادی می گوید: ترکیب آجیل ها متفاوت است. آجیل می تواند ترکیب گران قیمت داشته باشد مانند پسته اکبری، بادام درختی، بادام هندی، توت و ... یا می تواند ترکیب ارزان قیمت داشته باشد مانند نخودچی، کشمش، برگه زردآلو، بادام زمینی و ... اگر تا دیروز آجیل ترکیبی درست می کردند که ۲۰۰ گرم پسته یا ۲۰۰ گرم بادام درختی داشت و ۱۰۰ گرم نخود چی بود امروز برای ارزان تر تمام شدن، ترکیب آجیل اقتصادی تر شده یعنی ۲۰۰ گرم نخودچی، ۲۰۰ گرم کشمش و ۱۰۰ گرم پسته و بادام درختی را با هم مخلوط می کنند تا مردم توان خرید داشته باشند. اگر وضعیت اقتصادی اجازه دهد مردم دوست دارند با آجیل شیرین به استقبال شب یلدا بروند.
قیمت آجیل شب یلدا
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور به قیمت های آجیل شب یلدا اشاره و عنوان می کند: آجیل شب یلدا در بازار از کیلویی ۱۶۰ تا ۵۰۰ هزار تومان عرضه می شود.
ارزانی ممقانی به قیمت آجیل میوه خشک هم اشاره و اظهار می کند: قیمت آجیل خشک میوه به ترکیب میوه ها بستگی دارد. به عنوان مثال میوه انبه و آناناس که وارداتی است در ترکیب آجیل میوه، قیمت آن را بالا می برد. قیمت آجیل میوه خشک به ازای هر کیلو از ۵۰۰ هزار تومان به بالاست.
آجیل شب یلدا شیرین است و ترکیباتی مانند برگه زردآلو، توت خشک، انجیر، کشمش، بادام درختی، هندی و زمینی، پسته، گردو، فندق و نخودچی است.
۳۵۰هزار تومان سقف قیمت آجیل لوکس
با این حال  غلامرضا خدامی رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل در گفت و گو با همشهری آنلاین قیمت ۵۰۰ هزار تومان برای خرید آجیل شب یلدا واقعی نمی داند و نهایت قیمتی که برای آجیل لوکس متشکل از بادام هندی، پسته اکبری و ...  می دهد ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوست. البته وی تاکید دارد که قیمت نهایی فردا از سوی اتحادیه اعلام می شود.
خدامی افزود: آجیل نباید بیش از قیمت اعلامی اتحادیه عرضه شود و با متخلفان برخورد خواهد شد.
قیمت آجیل شب یلدا در ۴ سال اخیر(نرخ اتحادیه)

سال

قیمت یک کیلوگرم آجیل شب یلدا (تومان)

۱۳۹۷

۶۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰

۱۳۹۸

۶۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰

۱۳۹۹

۱۲۰۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰۰

۱۴۰۰

۱۵۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰۰



انتهای پیام/1404
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان