۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین رویداد "تانا" با هدف حل فناورانه مسائل در قزوین برگزار می‌شود
کد خبر: ۳۵۹۹۹۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۸/۹ ساعت: ۹:۱۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس پارک علم و فناوری استان:

رویداد "تانا" با هدف حل فناورانه مسائل در قزوین برگزار می‌شود

جعفر احمدی گفت: طرح 《تانا》 به عنوان یک رویداد مهم و با هدف ترویج گفتمان نوآوری و توسعه اکوسیستم آن با نگاه به مزیت نسبی و مسائل فناورانه و نیازهای استان از نهم تا یازدهم آبان ماه جاری برگزار می‌شود.

رویداد "تانا" با هدف حل فناورانه مسائل در قزوین برگزار می‌شود
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ جعفر احمدی  در نشست خبری که صبح امروز در پارک علم و فناوری استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: طرح《تانا》 به عنوان یک رویداد مهم و با هدف ترویج گفتمان نوآوری و توجه به مسائل فناورانه و نیازهای استان از نهم تا یازدهم آبان ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: برای رویداد تانا ۳۰ نیاز در حوزه پردازش تصاویر اتوماسیون، ۱۵ نیاز در حوزه کشاورزی، ۱۵ نیاز در حوزه صنایع شوینده، ۵۰ اولویت در بخش دولتی و ۲۰ نیاز در قطعات خودرو شناسایی شده است.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین بیان کرد: شناسایی و حل مسائل بومی استان با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه در راستای جهش تولید دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است.

این مسئول اضافه کرد: به موجب ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان، استانداران با همراهی پارک علم و فناوری ماموریت پیدا کرده‌اند تا منابع انسانی و اختیارات استانی را برای تقویت تولیدات فناورانه در راستای مسائل بومی استان به کار گیرند.

ترویج گفتمان نوآوری و توسعه اکوسیستم آن مهم‌ترین هدف طرح تانا
 
احمدی با اشاره به اینکه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان قزوین شکل گرفته و دبیرخانه آن در پارک علم و فناوری است، عنوان کرد: با تشکیل معاونت فناوری و نوآوری با تکیه بر ظرفیت‌های موجود بین نیازهای فناورانه و مسائل استان و کشور پیوند ایجاد می‌شود که برای اجرایی شدن این هدف، رویداد تانا تعریف و زمینه برگزاری آن از چهار ماه گذشته شروع شده است.

وی ادامه داد: هدف اصلی از اجرای طرح تانا، ترویج گفتمان نوآوری و توسعه اکوسیستم آن در استان با نگاه به مزیت نسبی و مسائل فناورانه و نیازهای استان است زیرا برای پیوند زدن ظرفیت‌های یاد شده نیاز به اجرای این طرح احساس می‌شد.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین بیان کرد: شناسایی نقش‌‌آفرینان و اجرای موثر در زیست‌بوم نوآوری استان و تقسیم وظایف بین آنها، شبکه سازی در استان و ارتقاء تعامل با شبکه نوآوری کشوری، افزایش سهم نخبگان در توسعه استان‌ها، کمک به اشتغال دانش‌بنیان و حل مسائل استان و کشور از جمله اهداف اجرای طرح پانا است.

طرح تانا به صورت پیوسته اجرا می‌شود
 
احمدی با اشاره به نقش‌آفرینان کلیدی طرح تانا تصریح کرد: استانداری‌ها و پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها در این زمینه نقش‌آفرین بوده که سیاست‌گذاری راهبری و برنامه‌ریزی طرح را بر عهده دارند.

وی اذعان کرد: ضلع نخست طرح صاحبان ایده بوده که شامل هسته‌های فناور دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، اساتید دانشجویان و تیم‌های دانشجویی به عنوان طرف عرضه هستند؛ ضلع دوم صاحبان مسئله یا طرف تقاضا بوده که شامل صنایع بخش خصوصی و شرکت شهرک‌های صنعتی است.

این مسئول گفت: ضلع سوم حامیان بوده که شامل صندوق‌های پژوهش و فناوری است که این صندوق‌ها در استان قزوین از یکسال گذشته شکل گرفته و امسال جزو صندوق‌های برتر کشوری خواهد بود.

احمدی عنوان کرد: طرح تانا رویداد مقطعی نیست بلکه در سال‌های آینده حداقل یک الی دوبار در استان اجرا می‌شود؛ براین اساس، دبیرخانه دائمی آن در استان راه‌اندازی می‌شود تا شناسایی ایده‌ها و ظرفیت‌های فناورانه، نیازهای فناورانه و مسائل خاص استان، شناسایی سرمایه‌گذاران و پیوند بین ظرفیت‌ها و نیازهای شناسایی شده توسط آن دنبال شود.

رونمایی از چند محصول فناورانه در قزوین وی ابراز کرد: همچنین نمایشگاه دستاوردهای فناورانه و نوآورانه استان در حاشیه رویداد پانا با حضور ۶۰ شرکت دایر می‌شود؛ نمایندگانی از دانشگاه بین‌الملل، علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، شرکت شهرک‌ها و صنایع استان در قالب معرفی نیازمندیشان حضور خواهند داشت.

این مسئول یادآور شد: راهیان پیشرفت از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد و از چند محصول فناورانه استان رونمایی می‌شود.

وی در پایان گفت: تقریبا هفت درصد صنایع واحد تحقیق و توسعه دارند و این به عنوان اشکالی بزرگ است زیرا در کشورهای توسعه یافته این میزان ۷۰ الی ۸۰ درصد را شامل می‌شود؛ رویداد تانا به ارتقای استفاده از نوآوری و تحقیقات در شرکت‌ها کمک می‌کند.

انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان