۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین طلبه‌ها برای اثرگذاری بالا باید به علم روز مسلح شوند
کد خبر: ۳۵۹۸۹۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۸/۲ ساعت: ۱۰:۴۷ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه قزوین در دیدار با طلاب خواهر حوزه علمیه استان:

طلبه‌ها برای اثرگذاری بالا باید به علم روز مسلح شوند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در دیدار با طلاب خواهر جدیدالورود حوزه علمیه استان گفت: طلبه‌ها باید با مهارت‌های ویژه و یادگیری زبان‌های خارجی در فضاهای زیادی تأثیرگذار باشند، این را اکنون بیشتر از گذشته نیازمندیم و این نیاز روزبه‌روز شدت پیدا می‌کند.

طلبه‌ها برای اثرگذاری بالا باید به علم روز مسلح شوند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار با طلاب خواهر جدیدالورود حوزه علمیه استان قزوین که صبح امروز در دفتر امام جمعه قزوین برگزار شد، اظهار کرد: خدای متعال در آیه 122 سوره مبارکه توبه فرمود لازم نیست همه مردم برای فراگیری علوم دینی پیشقدم شوند بلکه لازم است از هر فرقه و جمعیتی عده‌ای حرکت کنند تا در دین تفقّه و آنان را انذار کنند.

وی ادامه داد: یعنی باید فاصله آنچه که مردم هستند تا آنچه که باید باشند توسط عالمان دینی پر شود، برای مثال عالم دینی باید ببیند مردم در سبک زندگی در چه مرحله و درجه‌ای قرار دارند و اسلام چطور می‌پسندد، مردم در بحث اخلاق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در چه سطحی هستند و اسلام از آن‌ها چه انتظاری دارد؛ یعنی چقدر فاصله است بین این چیزی که مردم هستند با چیزی که باید باشند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: برای مثال امام خمینی (ره) آمد نگاهی به جامعه کرد و گفت ببینم جامعه من در چه جایگاهی قرار دارد و باید در چه جایگاهی باشد، ایشان دید که آمریکایی‌ها آمده‌اند قانون کاپیتولاسیون را به ملت ما تحمیل کنند، این قانون از این قرار بود که وقتی یک امریکایی جرمی را در ایران مرتکب می‌شود ایرانیان حق محاکمه او را ندارند و باید برود در کشور خودش محاکمه شود و این یک قانون تبعیض نژادی به معنای واقعی بود.

وی خاطرنشان کرد: امام راحل دید که جامعه ما در این شرایط قرار دارد، در حالی که خداوند در قرآن گفته قرار نیست کافران بر مسلمین مسلط باشند، امام خمینی (ره) هم گفت حالا که کافران مستکبر بر مؤمنین مملکت ما مسلط شده‌اند پس باید این تسلط از جامعه ما برداشته شود.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: هر طلبه‌ای باید این‌گونه باشد، بگوید خانواده من، قوم و خویش من، هم‌کلاسی‌ها و اطرافیان من کجا هستند و قرار است کجا باشند، آن کسی که باید دست این‌ها را بگیرد و از آنچه هستند به سوی آنچه که باید باشند سوق بدهد طلبه است، این به معنای رسالت طلبگی است.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: اگر مردم صداقت ندارند، اگر اخلاق اسلامی ندارند، اگر با ربا زندگی می‌کنند، باید آنان را از آنجا به جایی که خداوند گفته کوچ معنوی دهیم، لازمه این رهنمودها و راهنمایی‌ها شناخت دین است، دین ما دو منبع گسترده اعم از قرآن و اهل‌بیت (ع) دارد.

وی یادآور شد: برای مثال خداوند در آیه 257 سوره بقره فرموده در این عالم یک ولایت داریم که ولایت خداست، پیغمبر (ص) و ائمه (ع) هم مجریان ولایت خدا هستند، در زمان غیبت هم ولایت‌فقیه زمینه‌ساز جاری شدن ولایت خدا در زندگی مردم است، قرآن هم مجری ولایت خداست، آن کسانی که ایمان آورده‌اند با ولایت خدا از تاریکی‌ها به سمت نور حرکت می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: دروغ تاریکی است، ستم به دیگران تاریکی است، غیبت تاریکی است، مال حرام تاریکی است، بخل و حسد تاریکی است، آن‌هایی که به خدا ایمان می‌آورند تحت ولایت خدا هستند، ولایت خدا کاری می‌کند که این‌ها دائم از تاریکی‌ها فاصله بگیرند و به سمت صداقت، عدالت، محبت و مهربانی حرکت کنند.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: در مقابل این تشکیلات، تشکیلات دیگری هم وجود دارد، آن‌هایی که کافر هستند ولی ندارند، اولیا دارند، آن کسی که به ولایت خدا تن ندهد، هر که از راه برسد؛ ولی او می‌شود، این اولیا این‌گونه هستند که پیروان خود را از نور به سمت تاریکی‌ها می‌برند، یعنی همیشه بدی‌ها را به پیروان خود یاد می‌دهند.

وی بیان کرد: همین فتنه‌های اخیر را ببینید، اولیا طاغوتی کافران همیشه به مردم دستور می‌دادند بزنید، بکشید، همه‌جا را آتش بزنید و تخریب کنید و در نهایت فیلم‌برداری کنید برای ما بفرستید، پول هم به شما می‌دهیم، این همان بردن از نور به‌سوی تاریکی است.

وی تأکید کرد: خداوند در آیه 60 سوره مبارک انفال فرموده هر چه می‌توانید در مقابل دشمنان خود قوت نظامی داشته باشید و خود را مسلح و قوی کنید، برخی چندین سال پیش در یک جلسه‌ای گفتند ما نیازی به موشک و سلاح نداریم، مگر ژاپن با سلاح پیشرفت کرد؟ این در حالی است که اگر ما در ایران دستمان روی ماشه موشک‌ها نبود الان هیچ‌چیزی از ما باقی نمانده بود و مملکت ما از حلب سوریه بدتر شده بود.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: اگر ما قوی و مسلح نبودیم و سلاح‌های منهدم‌کننده در اختیارمان نبود و به آیه 60 سوره انفال عمل نکرده بودیم خدا می‌داند که الان یمن محل تاخت‌وتاز آمریکایی‌ها شده بود اما مقاومت یمن نه تنها آنجا را برپا نگه داشت بلکه تبدیل به قدرت ترساننده برای دشمنان شد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: اگر ما به این آیه عمل نکرده بودیم، دیگر لبنان، فلسطین و سوریه باقی نمانده بود و همه تبدیل به سرزمین‌های اشغالی شده بودند، غزه کاری کرد که اسرائیل بیاید بگوید ما غلط کردیم جنگ را شروع کردیم، لطفاً آتش‌بس را بپذیرید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: همین چند روز پیش گفتند که نیروهای ما دو شناور امریکایی را گرفته‌اند، اکنون شرایط به گونه‌ای است که سربازان ما به ناوهای هواپیمابر آمریکایی دستور داده و به آن‌ها جهت می‌دهند و محدودشان می‌کنند، اگر ما موشک‌های نقطه‌زن با برد چند هزار کیلومتر را نداشتیم مگر جرئت این کارها را داشتیم؟!


آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: قرآن می‌گوید مبادا فرزندانتان را از ترس نان و آب بکشید، مانند سقط جنین و این گرفتاری‌ها و بدبختی‌هایی که امروز دامن جامعه ما را گرفته است، خداوند می‌گوید حتی رزق شما را هم من می‌دهم، شما تصور می‌کنید این شما هستید که خودتان را تأمین می‌کنید؟ خداوند رزاق است، خداوند رزق شما و فرزندانتان را می‌دهد.

وی تصریح کرد: متأسفانه ما به این آیه عمل نکرده‌ایم، در نتیجه اکنون مملکت ما دچار یک بحرانی شده که مردم اصلاً حواسشان به آن نیست، اکنون در باب جمعیت یک زلزله‌ای در راه است، متخصصان جمعیت می‌گویند اگر همین‌گونه پیش برود خیلی طول نمی‌کشد که ما با یک جمعیت جوان محدود و یک جمعیت پیر فراوان روبرو می‌شویم.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: اگر چنین شود این جوان‌ها دیگر نه می‌توانند درس بخوانند، نه می‌توانند در پادگان‌ها از امنیت کشورشان محافظت کنند، نه می‌توانند کشاورزی کرده و غذای جامعه را تأمین کنند، نه می‌توانند کارخانه‌ها را بچرخانند و امکانات زندگی مردم را تأمین کنند، در چنین شرایطی همه چیز باید تعطیل شود، دشمن خوب فهمیده کجا را باید هدف قرار دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر ما بیاییم این آیه را تبلیغ کنیم و در بین دوستان، آشنایان و خانواده از مضرات کاهش جمعیت سخن بگوییم، رسالت خود را انجام داده‌ایم، این‌ها بلاهایی است که نازل شده و ما آن‌ها را نمی‌بینیم، چه کسی باید این‌ها را ببیند؟ طلبه ما باید این‌ها را ببیند، طلبه ما با قرآن و روایات باید این‌ها را درک کند.

وی عنوان کرد: منابع ارزشمندی که اکنون به امنیت، آسایش و زندگی ما ربط دارد، ما باید در طلبگی این‌ها را یاد بگیریم، روایات را در باب اخلاق، اقتصاد، تعاملات و ارتباطات اجتماعی، عرصه‌های علم و دانش و صنعت یاد بگیریم و بتوانیم مردم را از نقطه‌ای که هستند به‌سوی نقطه‌ای که باید باشند حرکت دهیم.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: آیت‌الله باهنر پیش از انقلاب در مدرسه کرمانی‌ها گفتند طلبه اگر طلبه باشد آن‌قدر کار روی سرش می‌ریزد که نتواند جوابگو باشد، ما باید آمادگی خود را در این زمینه بیشتر کنیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: طلبه‌ها باید با مهارت‌های ویژه و یادگیری زبان‌های خارجی در فضاهای زیادی تأثیرگذار باشند، این را اکنون بیشتر از گذشته نیازمندیم، این نیاز روزبه‌روز شدت پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: در روایات داریم هر کس باید برای نان خود دغدغه داشته باشد، خدا رازق است؛ اما برای آن کسانی که حرکت می‌کنند رازق است، در این عرصه حرکت طلبه‌ها باید حرکت علمی باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر دغدغه طلاب علم، دانش، پژوهش و تبلیغ دین باشد می‌توانند پیشرفت کنند و ما وظیفه داریم در خدمت به چنین تشکیلاتی پیشگام باشیم، دغدغه شما باید این باشد که دین را بفهمید و تبلیغ آن را کنید، یعنی به گونه‌ای باشید که امام زمان (عج) ما را به شایستگی در نوکری خود بپذیرد.

انتهای پیام/ 1300/ د

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان