۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین ۸۰ درصد برنامه طرح تحول بر عهده وزارت علوم و تحقیقات است
کد خبر: ۳۵۹۱۳۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۶/۸ ساعت: ۱۸:۱۴ ↗ لینک کوتاه

معاون وزیر علوم:

۸۰ درصد برنامه طرح تحول بر عهده وزارت علوم و تحقیقات است

قاسم عموعابدینی گفت: بیش از ۸۰ درصد طرح تحول حوزه آموزش، تحول در فرآیندها، آئین‌نامه‌ها و ضوابط موجود بوده و تطابق با اسناد بالادستی از جمله نقاط قوت آن است.

۸۰ درصد برنامه طرح تحول بر عهده وزارت علوم و تحقیقات است
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ قاسم عموعابدینی عصر امروز در آئین افتتاحیه مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین که در دانشگاه فرهنگیان این استان برگزار شد، اظهار کرد: با تأمل در تأکیدات مقام معظم رهبری این موضوع درک می‌شود که علم، دانش و فناوری جوهره اصلی تمدن سازی است و این علم و دانش در حوزه آموزشی و پرورشی از مدرسه و دانشگاه شکل می‌گیرد.

وی افزود: هرچند در راستای شاخص‌های دانشگاه تمدن ساز اقداماتی صورت گرفته است اما این اقدامات کافی نیست و باید دانشگاه‌های ما در این حوزه گام‌های جدید برداشته و به سمت تحول حرکت کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وجود ضعف تمدن‌سازی در دانشگاه‌ها زمینه سفارش‌ها و تأکیدات ویژه رهبری به انجام تکالیف این بخش را فراهم کرده است، با توجه به این تأکیدات می‌طلبد اهتمام ویژه‌ای در این حوزه داشته باشیم.

عموعابدینی ادامه داد: دانشگاه از عقبه خود یعنی حوزه آموزش و پرورش جدا نیست و ورودی‌های آن از این حوزه پذیرش می‌شوند؛ در دنیای امروز که از دانشگاه‌های نسل جدید یا کارآفرین سخن به میان آورده می‌شود باید گفت دانشگاه کارآفرین یک نقطه‌ای از دانشگاه دانایی محور بوده و دانشگاهی که ایران اسلامی در خود دارد، دانشگاه حکمتی است.

ایران سابقه مناسبی در تمدن سازی دارد

وی عنوان کرد: ورودی و خروجی دانشگاه‌ها و سند بنیادین آموزش و پرورش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده که باید این سند به منظور مناسب بودن ورودی‌های دانشجویان به دانشگاه‌ها عملیاتی شود و بتوان جریان دانشگاه را به سمت تمدن‌سازی پیش برد.

این مسئول گفت: ایران سابقه مناسبی در تمدن‌سازی دارد به گونه‌ای که در طول تاریخ همواره الگویی برای سایر کشورها بوده است، براین اساس لازم است نقش دانشگاه‌ها در حوزه تمدن‌سازی پررنگ باشد.

عموعابدینی اذعان کرد: ما مسئولیت اجرایی سازی سند تحول آموزش عالی کشور در بخش وزارت علوم را بر عهده داریم و به دنبال آن هستیم ورودی‌های دانشگاه‌ها در راستای تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و نسل ایرانی_اسلامی، حکمتی و دانامحور باشد که محور اصلی این تحول در مجموعه‌های آموزش و پرورش و دانشگاه تربیت معلم و فرهنگیان تعریف می‌شود.

80 درصد برنامه طرح تحول بر عهده وزارت علوم و تحقیقات است

وی با تأکید بر رسیدن به دانشگاه‌های حکمت بنیان، گفت: جامعه اسلامی به عنوان بانی این نوع دانشگاه‌ها بوده است اما در قدیم مکتب خانه‌ها و حوزه‌های علمیه‌ای داشتیم که همه حکمت بنیان بوده‌ و دستاوردهای مناسبی داشته‌اند و علامه طباطبایی‌ها حاصل همین مراکز هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برخی از مهارت‌های اثربخش بودن تدریس مانند تسلط استاد به محتواهای مطالب، شیوه ارزشیابی و برخورداری از فنون تدریس گفت: آنچه در مجموع می‌شود عنوان کرد این است که در راستای دستیابی به یک دانشگاه حکمت بنیان، نقش استاد به عنوان شاگردپروری بسیار مهم است و برای رسیدن به تعالی لازم در حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی، باید یک استاد از هر دونوع مهارت‌های فنی و اثربخشی برخوردار باشد.

عموعابدینی تصریح کرد: برنامه تحول در دولت سیزدهم ابلاغ شده و بخش مهم آن مربوط به آموزش عالی است که تقریبا 80 درصد آن بر عهده معاونت آموزشی وزارت علوم و تحقیقات قرار دارد.

وی در پایان عنوان کرد: بیش از 80 درصد طرح تحول حوزه آموزش، تحول در فرآیندها، آئین‌نامه‌ها و ضوابط موجود بوده و تطابق با اسناد بالادستی از جمله نقاط قوت آن است.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان