۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین شهرستان‌های قزوین از مراکز رشد محروم هستند
کد خبر: ۳۵۹۰۸۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۶/۶ ساعت: ۹:۱ ↗ لینک کوتاه

رئیس پارک علم و فناوری قزوین:

شهرستان‌های قزوین از مراکز رشد محروم هستند/ جای بخش کشاورزی در شرکت‌های دانش‌بنیان خالی است

جعفر احمدی با بیان اینکه شهرستان‌های قزوین مراکز رشد ندارند، گفت: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی ۱۸ درصد بوده و در حوزه اشتغال کشور ۲۳ درصد است اما متاسفانه تا به امروز فقط ۴.۲۲ درصد شرکت‌های دانش بنیان مربوط به بخش کشاورزی است.

شهرستان‌های قزوین از مراکز رشد محروم هستند
جعفر احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار علم‌وفناوری صبح قزوین؛ اظهار کرد: بسیار خرسندیم که در این دولت مردمی، مرکزی کم نظیر در سطح کشور با عنوان "خانه خلاق و نوآوری سعدالسطنه" افتتاح شد که مایه افتخار شهر قزوین است.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین تصریح کرد: امیدواریم در سالی که مزین به شعار "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" است بتوانیم بسترهای بسیار خوبی برای زیست بوم استان قزوین ایجاد کنیم.‌

وی عنوان کرد: پارک علم و فناوری استان با دو دانشگاه بزرگ و مادر قزوین یعنی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و دانشگاه آزاد اسلامی همجوار بوده، همچنین وجود سایت و ساختار چشمه نور ایران موجب شده تا استان از ظرفیت‌های بالایی در بحث علم و فناوری برخوردار باشد.

ایجاد چشمه نور برکات بسیاری برای ایران و منطقه دارد

این مسئول خاطرنشان کرد: راه‌اندازی چشمه نور می‌تواند برکات بسیاری نه تنها برای استان و کشور بلکه در سطح کشورهای منطقه داشته باشد.

وی ادامه داد: معاون علمی و پژوهشی رئیس جمهور حمایت‌های ویژه‌ای از پارک‌‌های علم و فناوری کشور داشتند و همین امر موجب شده تا امروز این مراکز نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌های اساسی داشته و از جایگاه مناسبی برخوردار باشند.

احمدی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان بیان کرد: هم اکنون یک مرکز نوآوری در پارک استان قزوین مستقر است که با اعتبار حمایتی معاونت امور فناوری و بخش خصوصی فعال بوده و نزدیک به ۸۰ هسته و شرکت دارد.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی مرکز مالکیت فکری در استان موجب شده تا ثبت و مشاوره پیرامون اختراعات دانش آموختگان و اعضای هیئت علمی در داخل پارک انجام شود که این امر نیز با حمایت معاونت اتفاق افتاده است.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین ابراز کرد: شبکه نوآوری استان هنوز تکمیل نشده اما به عنوان زیرساختی بسیار مهم برای زیست بوم عمل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: شرکت‌ها و هسته‌هایی را که در حوزه چشمه نور فعال باشند نیز با یک شرایط و امتیاز ویژه خواهیم پذیرفت.

پیشرفت فیزیکی ۸۵درصدی مرکز نوآوری گیربکس ایران در استان

احمدی تصریح کرد: احداث مرکز نوآوری گیربکس ایران سال گذشته با مشارکت نیرومحرکه و با حمایت جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد که خوشبختانه حدود ۸۵ درصد پیشرفت دارد.

این مسئول عنوان کرد: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی ۱۸ درصد بوده و سهم این بخش در حوزه اشتغال کشور ۲۳ درصد است اما متاسفانه تا به امروز فقط ۴.۲۲ درصد شرکت‌های دانش بنیان، کشاورزی بوده و ۴.۸۵ درصد شرکت‌ها و هسته‌های فناوری مستقر در پارک‌ها مربوط به حوزه کشاورزی است که نشان‌دهنده یک شکاف و اختلاف بین درصد اشتغال این بخش و درصد وجود شرکت‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: میانگین سن کشاورزان ایران ۵۸ سال است که بسیار نگران کننده بوده و اگر کشاورزی، دانش بنیان نشود به معنای آن است که عملا جوانان در این بخش ورود نخواهند کرد که تهدیدی برای کشور خواهد بود.

احمدی تصریح کرد: راه‌اندازی دهکده نوآوری و فناوری کشاورزی و همچنین راه‌اندازی مرکز نوآوری کشاورزی دانش‌آموزی از اقداماتی است که با حمایت متولیان امر درصدد راه‌اندازی آن هستیم.

وی بیان کرد: در سطح استان بستر به اندازه کافی برای فعالیت دانشجویان در مراکز رشد و تولید محصول وجود ندارد و متاسفانه قزوین جزو استان‌هایی است که مراکز رشد شهرستانی ندارد.

این مسئول ابراز کرد: برای احداث مرکز رشد شهید حسن پور ۲ میلیارد تفاهم نامه منعقد شده اما این مبلغ هنوز تخصیص پیدا نکرده است، البته ما یک میلیارد از بودجه پارک را برای این مسئله قرار دادیم و با تخصیص بودجه ۲ میلیاردی طی ۴ الی ۵ ماه آینده این مرکز رشد را فعال خواهیم کرد.

وی بیان کرد: دو مرکز رشد در شهرستان‌های تاکستان و بوئین زهرا راه‌اندازی خواهیم کرد که از برنامه‌های آتی ماست.

احمدی در پایان گفت: برای راه‌اندازی پردیس فناوری آبیک در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان، بودجه ۴۰ میلیاردی تخصیص پیدا کرد و این در حالی است که جایگاه و موقعیت این پردیس با توجه به جمعیت ۲۰ تا ۲۵ میلیونی شعاع آن بسیار استراتژیک است که با انجام حمایت‌های لازم بحث واگذاری فاز اول آن به زودی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان