۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین بفرمایید طعام حسینی
کد خبر: ۳۵۸۸۲۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۱۸ ساعت: ۹:۵۴ ↗ لینک کوتاه

نذری‌های محرم در شهر‌های ایران؛

بفرمایید طعام حسینی

نذر و نذری دادن یکی از سنت‌های مذهبی است که در همه ادیان الهی از جمله اسلام به آن اشاره شده است.

بفرمایید طعام حسینی

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر صبح قزوین ؛سنت نذری دادن بیش از چند‌سال است که در ایران رواج دارد. از انواع نذری می‌توان به غذا، شیرینی، دسر و انواع نوشیدنی‌ها مانند چای، شربت و آب اشاره کرد.

شاید برایتان جالب باشد، بدانید که ایرانیان در میان انواع نذری‌های خود برنج را بیشتر اختصاص می‌دهند. سرانه مصرف برنج در ماه محرم ۳۵درصد افزایش پیدا می‌کند. ایرانیان در این ماه مخصوصا در دهه اول ۶هزار تن روغن و ۲۳هزار تن حبوبات مصرف می‌کنند البته شرایط محرم امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا با سال‌های قبل متفاوت است، مردم تلاش می‌کنند با رفت‌وآمد کمتر خود در خیابان‌ها و نذری‌های کم هزینه‌تر از شیوع این بیماری جلوگیری کنند. در این گزارش با انواع نذری‌های معروف در برخی از شهر‌ها آشنا می‌شوید.

غذای نذری در تهران

خورشت قیمه محبوب‌ترین غذای نذری در تاسوعا و به خصوص روز عاشورا است. این غذا از زمان حکومت قاجار وجود داشته و از پرطرفدارترین غذا‌های نذری بین ایرانیان است. از دیگر انواع غذای نذری در تهران می‌توان به قرمه‌سبزی، عدس‌پلو، لوبیا‌پلو و زرشک‌پلو با مرغ اشاره کرد. یک غذایی که بیشتر در ظهر عاشورا پخته می‌شود، آبگوشت لذیذ و خوشمزه است همچنین در ظهر عاشورا در خیابان طرشت، خورشت فسنجان به عنوان نذری پخش می‌شود.

 

غذای نذری در مشهد

شله‌مشهدی معروف‌ترین غذای مشهد است. این غذا را به سختی می‌توان در رستوران‌های مشهد پیدا کرد، زیرا پخت آن بسیار مشکل و به زمان زیادی نیاز دارد. در ایام محرم این غذا را خیلی راحت می‌توان در هیئت‌های مختلف پیدا کرد.

 

غذای نذری در اصفهان

بریان یکی از معروف‌ترین غذا‌های محلی در اصفهان است که در روز‌های محرم به عنوان نذری بین عزاداران پخش می‌شود، همچنین آبگوشت نیز که چاشنی آن فقط زعفران است، به عنوان نذری بین مردم پخش می‌شود.

غذای نذری در کاشان

در روز‌های محرم، مردم کاشان آبگوشت‌پلو را به عنوان نذری می‌پزند و پخش می‌کنند. شهرستان آران و بیدگل در ۶کیلومتری کاشان، یکی از مکان‌هایی است که در ماه‌های محرم این غذا را پخته و بین عزادارن توضیع می‌کنند.

 

غذای نذری در اراک

غذای نذری در اراک مخصوصا در روز‌های تاسوعا و عاشورا، «آش بی‌بی سه‌شنبه» است و همان‌طور که از اسمش پیداست، در روز‌های سه‌شنبه مانند حلیم در صبحگاه بین مردم پخش می‌شود.

نذری‌های محرم در شهر‌های مختلف

غذای نذری در زنجان

حلیم از غذا‌هایی است که در زنجان به عنوان نذری پخته می‌شود. این حلیم مانند سایر حلیم‌ها کوبیده نمی‌شود و تمام اجزای تشکیل‌دهنده آن مشخص است. مردم زنجان حلیم را به جای شکر با روغن حیوانی فراوان سرو می‌کنند.

نذری‌های محرم در شهر‌های مختلف

غذای نذری در خوزستان

ظهر عاشورا خورشتی به نام خورشت‌سبزی در اهواز پخته می‌شود که شبیه به قرمه‌سبزی معمولی است، اما سبزی آن را بیشتر سرخ و در آن لوبیا سفید می‌ریزند.

 

غذای نذری در رشت

در ماه محرم و صفر در رشت، خورشت فسنجان به عنوان نذری پخش می‌شود. این خورشت با رب‌انار بسیار ترش پخته و رنگ آن سیاه است.

 

غذای نذری در مازندران

شیر‌برنج یکی از غذا‌های رایج نذری در مازندران است؛ که مخصوصا در ظهر عاشورا به عنوان نذری بین عزاداران حسینی پخش می‌شود.

 

غذای نذری در تبریز

چلو‌گوشت هویج یکی از پرطرفدارترین غذا‌های نذری در شهر تبریز است که با گوشت قیمه و هویج رنده‌شده فروان پخته و بین عزاداران حسینی توضیع می‌شود.

نذری‌های محرم در شهر‌های مختلف

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان