۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین از مادر زاده نشده کسی که بخواهد جلوی فیلم‌سازی مرا بگیرد
کد خبر: ۳۵۸۵۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رخشان بنی اعتماد در جشنواره ونیز مدعی شد

از مادر زاده نشده کسی که بخواهد جلوی فیلم‌سازی مرا بگیرد

بنی اعتماد طی حواشی ایجاد شده برای فیلم "قصه ها" در دفاع از خودش گفت: "از مادر زاده نشده کسی که بخواهد جلوی فیلم‌سازی مرا بگیرد!

از مادر زاده نشده کسی که بخواهد جلوی فیلم‌سازی مرا بگیرد
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین، رخشان بنی اعتماد از جمله کارگردانان زن سینمای ایران است که عموما در فیلم‌هایش به معضلات اجتماعی جامعه و وضعیت زنان در کشور می‌پردازد.
وی به تازگی برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره ونیز برای فیلم "قصه ها" شده‌ است.
فیلم "قصه‌ها" روایت هفت زندگی از آدم‌های مختلف است.
این فیلم قصه‌ای تو در تو دارد که تهرانی غم‌زده را به نمایش گذاشته به آدم‌هایی که در شرایط مختلف زندگی اجتماعی قرار‌ می‌گیرند پرداخته‌است، او انسان‌های فقیری را در این فیلم نشان می‌دهد که از طریق بوروکراسی کافکایی، بیکاری، اعتیاد و کتک‌زدن همسر روز به روز بی نواتر می‌شوند.
بنی اعتماد متولد سال 1333 درتهران است وی همسر جهانگیر کوثری و مادر باران کوثری بازیگر سینما می‌باشد.
دختری که حسین عالمگیر درباره او کتاب «باران کوثری در سینمای ایران» را نوشته و در توصیف رخشان بنی اعتماد ادعا کرد: او را نمی‌توان صرفاً یک کارگردان دانست بهتر است بگوییم کارگردانی او بخشی کوچک از فلسفه‌ای تفکر بنی اعتماد است تا بدین وسیله ابعاد فکری خود را در قالب فیلم طرح نماید.
بنی اعتماد نمونه یک زن ایرانیست.
زنی که می‌گوید زنان ایرانی اگر فرصت و مجال هنر نمایی داشته باشند ابرهایی می‌شوند که باران‌ها در دامانشان متولد می‌شود.
" باران-کوثری-no123 وی از سال ۱۳۵۲ با سمت منشی صحنه در تلویزیون مشغول به کار شد و تا سال ۱۳۵۹ چند فیلم مستند کوتاه را کارگردانی کرد.
فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۶۰ به عنوان منشی صحنه فیلم «آفتاب‌نشین‌ها» و فیلم «گل‌های داوودی» آغاز کرد.
بنی اعتماد با نوشتن فیلم‌نامه فیلم «نرگس» با همکاری فریدون جیرانی و کارگردانی آن، در سال ۱۳۷۰ به عنوان بهترین کارگردان در دهمین جشنواره فیلم فجر برگزیده شد وی به این ترتیب شناخته شده و پس آن با ساخت فیلم هایی چون "خون بازی"، "روسری آبی" و "بانوی اردیبهشت" در جشنواره‌های فیلم فجر، دهلی نو، سالونیکا (یونان) و لوکارنو در سوئیس، مطرح شد.
فیلم "قصه‌ها" را شاید بتوان به تعبیری پرحاشیه‌ترین فیلم رخشان بنی اعتماد دانست، چراکه مخالف و موافق های زیادی را به خود اختصاص داده و بنی اعتماد طی حواشی ایجاد شده برای فیلمش در دفاع از خودش گفته: "از مادر زاده نشده کسی که بخواهد جلوی فیلم‌سازی مرا بگیرد! ".
این فیلم سه سال پیش ساخته شده که تا کنون اجازه اکران نیافته است.
اما گفته می شود در پاییز امسال در ایران اکران خواهد شد.
بنی اعتماد طی حضورش در جشنواره ونیز، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته‌است: تحریم های بین المللی تاثیر ویرانگری بر زندگی روزمره مردم در ایران گذاشته‌است، وضعیت اقتصاد در ایران بحرانی است و تحریم‌های اقتصادی در عمل درواقع مردم را تحت تأتیر قرار می‌دهد.
کودکان ما و بیمارانی که از بیماری سرطان و ام اس رنج می‌برند، بزرگترین قربانیان این تحریم‌ها هستند.
او از مردم در سطوح بین المللی خواست تا بدانند که همیشه تصمیم‌های بین المللی علیه مردم است.
وی در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران جشنواره ونیز، با سیاه جلوه دادن وضعیت هنری در ایران گفته‌است: "به هنگام فیلم برداری از فیلم قصه‌ها مجبور نبوده - دست کم در آن بخشی که با دوربین دیجیتالی کار می‌کرده -زیرزمینی فیلم‌برداری کند.
کیفیت بد تصاویر خود گویای ناهمواری زندگی در تهران است.
نکته اصلی این است که داستان فیلم را در داخل کشور هم باور کنند.
باید بتواند زندگی مردم را منعکس کند.
" بن چایلد در روزنامه گاردین، از اعتراض رخشان بنی اعتماد به تحریم‌های اقتصادی اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران گفته‌است و فیلم "قصه‌ها"ی بنی اعتماد را نشان‌دهنده زندگی در حال افول در جامعه ایران خوانده که به مسائلی همچون روسپیگری، اعتیاد به مواد مخدر و کاغذ بازی اداری و مادران سرپرست خانواده می‌پردازد.
این نویسنده در یادداشت خود آورده‌است: به گفته بنی اعتماد به رغم شرایط سیاسی و اجتماعی زنان در ایران، آن ها در برابر شرایط زندگی در تحریم مقاومت می‌کنند و به دلیل این تحریم‌ها سطح زندگی زنان در ایران دچار مشکل شده‌است، اما زنان به طور روزمره با این مساله رو‌به‌رو هستند.
شاید بتوان دلیل اعتراض مخالفین فیلم‌های بنی اعتماد را نگاه تلخ وی به جامعه دانست چراکه وی در فیلم‌هایش برای نشان دادن معضلات اجتماعی شاید کمی اغراق کرده باشد.
بازیگرانی که در فیلم "قصه‌ها" به ایفای نقش پرداخته‌اند، ازین قرارند: حبیب رضایی، محمدرضا فروتن، مهراوه شریفی‌نیا، گلاب آدینه، مهدی هاشمی، حسن معجونی، بابک حمیدیان، نگار جواهریان، شاهرخ فروتنیان، ریما رامین‌فر، عاطفه رضوی، پیمان معادی، باران کوثری، خسرو شهراز، فاطمه معتمدآریا، صابر ابر و فرهاد اصلانی.
انتهای پیام/8002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان