۲۷/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۱۳ چهارشنبه

صبح قزوین رنجی که بانوان ورزشکار از نداشتن امنیت شغلی و بیمه می‌کشند
کد خبر: ۳۵۸۲۶۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۲۹ ساعت: ۸:۲۶ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از پیچ‌وخم ورزش بانوان؛

رنجی که بانوان ورزشکار از نداشتن امنیت شغلی و بیمه می‌کشند/ مدال‌آورانی که در پایین‌ترین سکوی امکانات ایستاده‌اند

باوجود اینکه طی سال‌‌های اخیر قدم‌های مثبتی برای ارتقاء ورزش بانوان برداشته شده است اما همچنان شاهد وجود مشکلات جدی مانند نداشتن بیمه، شغل و درآمد ثابت این قشر از ورزشکاران هستیم.

رنجی که بانوان ورزشکار از نداشتن امنیت شغلی و بیمه می‌کشند
به گزارش خبرنگار ورزشی صبح قزوین؛ ___سمیه بابایی

ورزش بانوان مسئله‌ مهمی است كه پيرامون آن بحث‌های زيادی شده زیرا زنان به عنوان نيمی از پيكره اجتماع، مدير خانه و مسئول نظم و تربيت كودكان نیازمند فعالیت بدنی هستند. در این باره نکته حائز اهمیت لزوم وجود زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی جهت حضور بانوان خانه‌دار، شاغل و ورزشکاران حرفه‌ای است که نمایندگان مجلس هم به آن اذعان دارند، به طوری که فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس اظهار می‌کند: نهادینه کردن فرهنگ ورزش در میان زنان سلامت نظام خانواده را به همراه خواهد داشت و بنابراین جامعه باید به سمتی برود که خانواده‌ها دختران خود را برای حضور در باشگاه‌ها و اماکن ورزشی ترغیب کنند.

همچنین این نماینده مجلس تصریح می‌کند که توسعه ورزش در میان بانوان نیازمند بهبود باورهای اجتماعی، نگاه عادلانه و منصفانه در هیئت‌ها، حس ورزش خواهی بانوان و اجرای طرح‌های انگیزشی برای دعوت از این قشر از جامعه می‌باشد.

سرانه فضاهای ورزشی استان قزوین درحال‌حاضر نزدیک به ۶۰سانتیمترمربع به ازای هر فرد است که براساس برنامه توسعه، این عدد باید به بیش از یک مترمربع افزایش یابد.

طی یک سال اخیر حدود ۳۵هزار مترمربع به فضاهای ورزشی قزوین افزوده شده و در همین مدت ۱۳۰خانه ورزش نیز در روستاهای استان راه‌اندازی شده‌ است که با توجه به بیش از ۲۶۰هزار نفر نیروی سازمان نیافته ورزشکار در استان، ایجاد این فضاها با نیاز استان همخوانی ندارد.

البته باید گفت با توجه به مصوبه مجلس درباره افزایش اعتبارات ناشی از مالیات بر ارزش افزوده، بودجه جاری ورزش استان در سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است، اما با وجود ۳۷ پروژه نیمه‌تمام ورزشی و ۴۰ پروژه تعمیراتی، هنوز ضعف‌های موجود برای تامین فضای مورد نیاز ورزش قزوین مشهود است و باید برای رفع این ضعف‌ها و مشکلات تلاش‌ها را دوچندان کرد.

حال با این وضعیت سرانه فضاهای ورزشی باید دید وضعیت ورزش بانوان در استان چگونه است و آیا چنین کمبودهایی مجالی برای رشد ورزش قهرمانی و بانوان مدال آور را می‌دهد یا خیر؟


ندا پاکدامن در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی صبح قزوین؛ با اشاره به اهمیت توجه به ورزش به عنوان عامل مهم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و بیماری‌های غیرواگیر اظهار کرد: به دلیل نقش محوری زنان و مادران در خانواده اهمیت انجام فعالیت بدنی در میان این قشر پررنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که بانوان در جایگاه الگوی اعضای خانواده قرار دارند، باید فعالیت‌های ورزشی و ورزش همگانی را در بین این قشر نهادینه کنیم.

نایب رئیس هیئت ورزش همگانی قزوین گفت: قطعا اگر فرهنگ تربیت بدنی به عنوان یک اولویت در برنامه روزانه سبد خانوار قرار بگیرد شاهد پویایی و نشاط در سطح جامعه هستیم و این اتفاق جز با پرورش زنان و مادران ورزشکار میسر نمی‌شود.

در ایجاد زیرساخت ورزشی برای بانوان ضعیف عمل کرده‌‌ایم

این مسئول بااشاره به دغدغه اداره کل ورزش و جوانان استان نسبت به زیرساخت‌های ورزشی بانوان تصریح کرد: متاسفانه در بخش زیرساخت و فضای ورزشی جزو استان‌هایی هستیم که نسبت به استان‌های همجوار امکانات کمتری ایجاد کرده‌ایم.

پاکدامن ادامه داد: باتوجه به اینکه درگذشته توجه کمتری به بحث زیرساخت ورزش بانوان شده، اداره ورزش و جوانان در طی سال‌های اخیر پروژه‌های عمرانی متعددی افتتاح کرد و سالن ویژه بانوان تاکستان که درحال بهره‌برداری است از جمله این پروژه‌ها است.

ساخت و تجهیز ۲۰۰ خانه ورزشی ویژه بانوان روستایی در استان

وی ابراز کرد: با اختصاص اعتبار ویژه وزارت ورزش موفق به ساخت و تجهیز ۲۰۰ خانه ورزش ویژه بانوان روستایی شدیم که اکنون مسابقات مختلفی به مناسبت‌های گوناگون در این خانه‌های ورزش برای بانوان روستایی برگزار می‌شود.

این مسئول با اشاره به تاسیس باشگاه‌های ورزشی بانوان در سطح شهر بیان کرد: حضور و مشارکت بخش خصوصی و افتتاح باشگاه‌های ویژه بانوان با دراختیار گذاشتن اماکن و امتیاز تاسیس باشگاه جهت حضور بانوان در عرصه ورزش صورت گرفته است.

پاکدامن با تاکید بر تلاش اداره ورزش و جوانان برای افزایش اماکن ورزشی بانوان خاطرنشان کرد: قطعا تحقق این امر با مساعدت دیگر ارگان‌ها و تخصیص بودجه امکان‌پذیر می‌شود.

وی با اشاره به لزوم همگانی کردن ورزش ابراز کرد: خوشبختانه با مساعدت مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مصوبه دوساعت ماموریت ورزشی ویژه بانوان کارمند در هفته، با حضور مربیان ورزشی در بوستان نرگس امضا و اجرایی شده است.

این مسئول از برگزاری مسابقات ورزشی تابستانه مادر و کودک ویژه مناطق کم برخوردار استان خبر داد و گفت: پیرو مذاکرات کتبی با سازمان بهزیستی امکانات رایگان ورزشی در اختیار کودکانی که بضاعت مالی برای حضور در رشته‌های ورزشی موردعلاقه خود را ندارند گذاشته می‌شود.

پاکدامن با بیان اینکه بخش قهرمانی راس برنامه‌های سازمان است، تاکید کرد: در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی برای ورزش بانوان در مسابقات جهانی رخ داده است چراکه شاهد حضور پررنگ ورزشکاران قزوینی در رقابت‌های بین‌المللی بودیم.

بانوان ورزشکار قهرمان تحت حمایت اداره ورزش و جوانان هستند

وی ادامه داد: در قالب ستاد بازی‌های آسیایی قهرمانان ورزشی را تحت‌ حمایت‌های ویژه مانند خدمات رایگان فیزیوتراپی، روانشانسی، تغذیه‌ای قرار داده‌ایم چرا که دغدغه ما پرورش و حفظ بانوان قهرمانان است.

نایب رئیس هیئت ورزش همگانی قزوین با اشاره به دغدغه بیمه و اشتغال ورزشکاران اظهار کرد: اگرچه این یک مسئله کلان و کشوری است ولی ما برنامه‌ای تحت عنوان حمایت ویژه از قهرمانان جهت اشتغال آنها را داریم و مدال آوران بازی‌های جهانی و المپیک از این طریق استخدام می‌شوند.

پاکدامن در پایان گفت: قطعا در راستای حضور هرچه پررنگ‌تر بانوان در عرصه ورزش از طریق استعدادیابی و حمایت ویژه از زنان و دختران ورزشکار تلاش می‌کنیم.


دینا فرزادخواه نیز با اشاره به حضور مستقل بانوان در دنیای ورزش اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد تفاوت چشمگیری با ۱۵ سال قبل که وارد دنیای ورزش شدم هستم زیرا اکنون اهیمت بیشتری به ورزش زنان داده می‌شود.

وی افزود: اکنون بالا رفتن آگاهی مدیران و مسئولان باعث شده که در هر فرصتی برای بانوان برنامه‌های ورزشی برگزار شود، به عنوان مثال حضور مربیان زبده ورزشی در پارک بانوان حاکی از این اتفاق است.

این ملی پوش تیراندازی در قزوین گفت: اگرچه صلاحیت صحبت درباره وضعیت دیگر رشته‌های ورزشی را ندارم اما به جرات می‌توانم بگویم که ورزش استان با حضور بانوان ورزشکار حرفه‌ای بسیار رشد و گسترش پیدا کرده است.

فرزادخواه تاکید کرد: ورزش بانوان استان قزوین با گذشته و حتی نسبت به شهرهای دیگر کشور قابل قیاس نیست و این فقط به دلیل همت مردم و مسئولین است.

پیشرفت ورزش بانوان بااستفاده از صاحب نظران ورزشی میسر است

وی ادامه داد: در واقع زمانی که از ورزشکاران حرفه‌ای به عنوان صاحب نظر استفاده می‌شود قطعا شاهد پیشرفت در این حوزه خواهیم بود.

این ورزشکار قزوینی با اشاره به برخی از مشکلات اساسی در حوزه ورزش بانوان تصریح کرد: بیمه و حقوق پایین ورزشکاران از مشکلات اصلی این حوزه است ولی دراین خصوص هم نمی‌توان به وزارت ورزش و جوانان ایراد گرفت زیرا بودجه زیادی به این حوزه تخصیص داده نمی‌شود.

ورزشکاران از مشکل نداشتن بیمه و حقوق ثابت رنج می‌برند

فرزادخواه خاطرنشان کرد: با وجود اینکه من اولین بانوی راه یافته به بازی‌های آسیایی پس از انقلاب هستم و این یک نقطه عطف برای کارنامه ورزشی قزوین به حساب می‌آید اما هنوز بیمه نیستم و حقوقی به من تعلق نمی‌گیرد.

وی با ابراز امیدواری درخصوص تزریق بودجه به بدنه ورزش بیان کرد: قطعا یک دست صدا ندارد و برای برداشتن گام‌های بزرگ در حوزه ورزش زنان باید تمام ارگان‌ها مانند استانداری، فرمانداری و شهرداری پای کار باشند تا شاهد قهرمان پروری در استان باشیم.

این ورزشکار در پایان با بیان اینکه بانوان به اندازه آقایان حق حضور در میادین ورزشی را دارند، گفت: فعالیت جسمانی زنان را از ابتلا به افسردگی و دیگر مشکلات روحی و جسمی مصون می‌دارد بنابراین تلاش ارگان‌های مختلف برای آوردن زنان و بخصوص زنان خانه‌دار به حوزه ورزش مستقیما روی نشاط جامعه تاثیر خواهد گذاشت.


ورزش بانوان پتانسیل‌های خوبی دارد

لیلا برجعلی نیز با تاکید بر توجه به اهیمت ورزش بانوان اظهار کرد: بدون شک همان قدر که در ورزش آقایان پتانسیل وجود دارد، ورزش زنان نیز خالی از پتانسیل نیست.

.وی افزود: در صورتی که اهمیت به ورزش بانوان باعث افزایش مدال‌آوری می‌شود اما برخی از کم لطفی‌ها باعث در حاشیه ماندن ورزش بانوان در مقایسه با آقایان می‌شود

این ملی‌پوش قزوینی با تاکید بر عدم حمایت مالی و فنی مسئولین از بانوان ورزشکار گفت: بیشتر دوره‌هایی که برای مربی‌گری و داوری برگزار می‌شود مخصوص آقایان است و اطلاعات بانوان در این زمینه رشد نمی‌کند.

بانوان باید برای حضور در دوره‌های ورزشی حمایت مالی شوند

این کاراته کا ادامه داد: بانوان ورزشکاری که از شرایط مالی خوبی برخوردار هستند بدون نیاز به حمایت ارگان خاصی در دوره‌ها شرکت می‌کنند ولی از آنجایی که بیشتر ورزشکاران خانم وضعیت مالی مناسبی ندارند نمی‌توانند در این کلاس‌ها حضور داشته باشند و درنتیجه اطلاعات آنها به روز نمی‌شود.

برجعلی تصریح کرد: اکنون هیچ ورزشکاری از طریق حرفه خود تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیست و باوجود درخواست ورزشکاران توجهی به این خواسته مهم نشده است.

وی افزود: ورزشکاران بزرگسالی که از سال قبل در اردوی تیم ملی کاراته حضور دارند تا به امروز حقوقی دریافت نکرداه‌اند و این یکی از ناراحت کننده‌ترین وضعیت‌ها برای ورزشکاران حرفه‌ای است.

برجعلی تاکید کرد: هیچ تضمینی برای آینده یک ورزشکار بعد از خداحافظی با عرصه ورزشی وجود ندارد زیرا تمام افرادی که درحال حاضر به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند نه به دلیل شرایط مالی خوب بلکه به واسطه عشق و علاقه خود ادامه می‌دهند.

این ورزشکار در پایان با تاکید بر لزوم اجرای برنامه‌های رایگان ورزشی برای بانوان بیان کرد: فکر می‌کنم مربیان حرفه‌ای باید برای زنان و دخترانی که ورزش نمی‌کنند یا در مناطق محروم هستند قدم بردارند تا تربیت بدنی و توجه به سلامتی جسم و روح به درستی در بانوان فرهنگ سازی شود.

ورزش بانوان محدودیتی ندارد

تهمینه کربلایی هم با اشاره به دیدگاه مثبت مردم و مسئولین به ورزش بانوان اظهار کرد: طی چندسال گذشته شرایط برای ورزش بهتر از سال‌های قبل شده زیرا محدودیت‌هایی که درگذشته وجود داشت اکنون از بین رفته است.

وی افزود: در واقع بها و ارزشی که در سالیان گذشته کمتر به ورزش بانوان داده می‌شد امروز بیشتر شده است.

این ورزشکار ملی‌پوش گفت: در گذشته به دلیل اینکه برخی از مسئولین اعتقاد داشتند آقایان نتیجه بهتری در مسابقات کسب می‌کنند شاهد کم لطفی به ورزش بانوان بودیم اما بانوان با عملکرد خوب و نتایج قابل قبولی که در مسابقات جهانی کسب کردند جایگاه اصلی خود را به دست آوردند.

این ورزشکار رزمی ادامه داد: اکنون شاهد هستیم که بانوان ورزشکار ایرانی و بخصوص قزوینی به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند و حتی در بعضی از رشته‌های ورزشی نتایج بهتری از آقایان کسب می‌کنند.

مسئولین باید شرایط حضور زنان در تمام رشته‌های ورزشی را فراهم کنند

کربلایی تصریح کرد: باوجود اینکه اکنون وضعیت ورزش بانوان قابل قبول است ولی برای اینکه بتوانیم جایگاه بهتری را در رنکینگ جهانی کسب کنیم مسئولین باید شرایط حضور زنان در تمامی رشته‌های ورزشی را فراهم کنند.

وی با تاکید بر عملکرد خوب استان قزوین در اهیمت به ورزش بانوان بیان کرد: فکر می‌کنم استان قزوین در سال‌های اخیر قدم‌های خوبی برای ورزش بانوان برداشته است چرا که علاوه بر اختصاص سالن‌های ورزشی، پایگاه قهرمانی را هم برای آنها هماهنگ‌ می‌کند بنابراین لازم است که زنان از پتانسیل‌های استان بیشتر استفاده کنند‌.

این ورزشکار قزوینی با اشاره به اهمیت حضور حداکثری بانوان قزوینی در سالن‌های ورزشی تصریح کرد: اگرچه مسئولین به ورزشکاران حرفه‌ای توجه می‌کنند اما لازم است که برای ورزش زنان خانه‌دار و شاغل هم برنامه داشته باشند.

کربلایی تصریح کرد: ارگان‌هایی مانند آموزش و پروش و مجموعه فرهنگی و ورزشی شهرداری می‌توانند با ورود به بحث استعدادیابی نوجوانان افرادی را که در زمینه ورزشی مستعد هستند تحت حمایت خود قرار بدهند زیرا بعضی از خانواده‌ها از بضاعت مالی خوبی برخوردار نیستند و نمی‌توانند فرزند خود را در این زمینه همراهی کنند.

عدم حمایت مالی از ورزشکاران جوان باعث دوری آنها از عرصه ورزش می‌شود

این ورزشکار قزوینی افزود: باتوجه به اینکه ورزشکاران نوجوان در سنی قرار ندارند که کار و درآمد شخصی داشته باشند عدم حمایت مالی از آنها باعث می‌شود که با اولین آسیب و مواجه شدن با هزینه‌ها ورزش را رها کنند بنابراین ضرورت دارد که ارگان‌های مربوطه با در اختیار گذاشتن امکانات رایگان برای این ورزشکاران روی آینده حرفه‌ای آنها سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به دیگر مشکلات ورزشکاران گفت: جدا از نداشتن بیمه حقوق ثابت و بازنشستگی که از بزرگترین معضلات ورزشکاران فعال است، مزایا یا حقوقی که برای آقایان در نظر گرفته می‌شود به بانوان تعلق نمی‌گیرد و لازم است که در این زمینه بین تمامی ورزشکاران عدالت رعایت شود.

کربلایی تاکید کرد: اگرچه برخی از افراد نسبت به تخصیص سانس کم به بانوان گلایه دارند اما با در نظر گرفتن تعداد کم زنان ورزشکار نسبت به آقایان اختصاص سانس کمتر طبیعی است و طبیعتا با افزایش درخواست زنان برای استفاده از سالن‌های ورزشی سانس بیشتری به آنها اختصاص داده می‌شود بنابراین نباید مسائل را وارونه جلوه دهیم.

نباید مسائل ورزش بانوان را به حاشیه برد

این ملی پوش در ادامه افزود: ورزش یکی از مظلوم‌ترین رشته‌هاست و اگر سازمان برنامه ریزی بودجه کشور بودجه بهتری به ورزش و وزارت ورزش و جوانان اختصاص بدهند قطعا شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

وی با تاکید بر ایجاد زیرساخت برای حضور بانوان در عرصه ورزش ابراز کرد: اکنون تمامی‌ ارگان‌ها موظف هستند که دو روز در هفته را به اجرای برنامه صبحگاهی ورزش اختصاص بدهند و همین تصمیم قزوین را نسبت به سایر شهرها متمایز کرده است اما علاوه بر کارمندان، زنان خانه‌دار نیز باید به فعالیت بدنی بپردازند.

کربلایی بیان کرد: باتوجه به وجود روحیه ایثارگری و فداکاری در زنان، باعث شده آنها بیشتر وقت خود را در خانه و به فرزندان اختصاص دهند و بنابراین ارگان‌های مختلف باید به واسطه فرهنگ‌ سازی باعث حضور بیشتر زنان در عرصه ورزش شوند.

این ورزشکار تصریح کرد: زنان بیشتر از هرکسی به فعالیت بدنی نیاز دارند زیرا اکنون شاهد افزایش ابتلای این قشر به پوکی استخوان و آرتروز هستیم.

وی ادامه داد: همچنین تقویت اخلاق ورزشکاری در بانوان باعث تربیت یک خانواده سالم و جامعه‌ای با آسیب‌های اجتماعی کمتر می‌شود.

این ملی پوش قزوینی در پایان گفت: امیدوارم مسئولین و رسانه‌ها بیش از پیش به ورزش بانوان توجه کنند تا شاهد تربیت یک نسل قوی و سالم باشیم.

به گزارش صبح قزوین؛ باوجود اینکه طی سال‌‌های اخیر قدم‌های مثبتی برای ارتقاء ورزش بانوان برداشته شده است اما همچنان شاهد وجود مشکلات جدی مانند نداشتن بیمه، شغل و درآمد ثابت ورزشکاران هستیم؛ علاوه براین ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت استفاده تمام بانوان در هر نقطه از استان نیز یکی از امور مهمی است که باید به آن توجه شود.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان