۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین نوزدان و کودکان در معرض ابتلا به اسهال ویروسی هستند
کد خبر: ۳۵۸۲۶۳ نویسنده: رقیه کشاورز تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۱۱ ساعت: ۰:۵۵ ↗ لینک کوتاه

متخصص اطفال:

نوزدان و کودکان بیشترین گروه در معرض ابتلا به اسهال ویروسی هستند

دکتر فرخنده بابایی با اشاره به شیوع بالای اسهال ویروسی در کودکان گفت: استفراغ، دفع مکرر مدفوع آبکی و در برخی موارد تب، درد شکم، سردرد و درد عضلانی از علائم ابتلاء به اسهال‌ ویروسی است.

نوزدان و کودکان در معرض ابتلا به اسهال ویروسی هستند
دکتر فرخنده بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به شیوع بالای اسهال ویروسی اظهار کرد: بیشتر اسهال‌های ویروسی در فصول خنک سال شایع هستند اما برخی از آنها مانند آدنووویروس بیشتر با شروع فصل گرم سال رخ می‌دهد.

وی افزود: اسهال‌های ویروسی غالبا در دوران شیرخوارگی و در افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای از جمله افراد دارای سوء تغذیه یا نقص سیستم ایمنی شیوع بیشتری دارند.

متخصص کودکان و نوزادان با اشاره به راه‌های انتقال اسهال ویروسی بیان کرد: این ویروس از طریق مدفوعی_دهانی و انتقال فرد به فرد و در برخی موارد انتقال تنفسی، عدم رعایت بهداشت فردی، استفاده از آب آشامیدنی ناسالم، عدم شست‌وشوی میوه‌ها و سبزیجات، حضور در مکان‌های پر جمعیت مانند مهدکودک‌ها، خانه سالمندان و زندان‌ها و شنا کردن در آب رودخانه‌ها منتقل می‌شود.

بابایی ضمن اشاره به علائم اسهال ویروسی عنوان کرد: استفراغ و دفع مکرر مدفوع آبکی و در برخی موارد تب، درد شکم، علائمی مانند سردرد و درد عضلانی را شامل می‌شود.

عدم استفاده از آب و غذاهای آلوده راهکاری برای پیشگیری از اسهال‌های ویروسی
 
وی با اشاره به روش‌های درمان اسهال ویروسی تصریح کرد: اصول درمان شامل مایع درمانی و جایگزینی مایعات دفع شده می‌باشد، مناسب‌ترین آنها استفاده از محلول‌های خوراکی O.R.S است.

این متخصص یادآور شد: در کودکانی که قادر به مصرف داروی خوراکی نیستند، جایگزینی مایعات به صورت داخل وریدی، ادامه تغذیه با شیر مادر و مصرف غذاهایی مانند برنج، گندم، سیب‌زمینی، غلات، گوشت بدون چربی، ماست در بهبود سریع‌تر آنها کمک می‌کند.

بابایی گفت: در درمان اسهال ویروسی نباید آنتی بیوتیک‌ها را خودسرانه مصرف شود، اکثر اسهال‌های ویروسی بدون مصرف آنتی‌بیوتیک بهبود می‌یابند. 

وی در پایان یادآور شد: برای پیشگیری از ابتلا به اسهال‌های ویروسی، تغذیه انحصاری با شیر مادر در شیرخواران کوچک، عدم استفاده از آب و غذاهای آلوده، رعایت بهداشت به صورت شست‌وشوی منظم دست‌ها با آب و صابون و دفع بهداشتی مدفوع موثر هستند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان